دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. کاندیدای ایمپلنت دندان

کاندیدای ایمپلنت دندان

  • خرداد 9, 1397
  • 0 لایک
  • 25 بازدید
  • 1 دیدگاه

کاندیدای ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی، پست های فلزی یا فریم هایی هستند که به صورت جراحی در داخل استخوان فک زیر لثه قرار می گیرند. هنگامی که آنها در جای خود قرار می گیرند، به دندانپزشک اجازه می دهند دندان های جایگزین را روی آنها قرار دهند.

در چه مواردی از ایمپلنت استفاده می‌شود؟


۱- فاصله بین دندانهای جلو در اثر از دست رفتن یک دندان بطوری که دندانهای مجاور آن طبیعی باشند.

۲- فاصله زیاد بین دندان ها در اثر از دست رفتن یک یا بیش از یک دندان بطوری که دندانهای مجاور آن طبیعی باشند.

۳- زمانی که یک یا بیش از یک دندان از انتهای هر قوس دندانی از دست رفته باشد و تنها یک سمت، دندان طبیعی باشد.

۴- زمانی که کلیه دندانهای یک یا هر دو فک از دست رفته باشد.

پیش از کاربرد ایمپلنت با دندانپزشک خود در این رابطه مشورت نمایید. برای استفاده از ایمپلنت سلامتی کامل بدن و همچنین دارا بودن استخوان فک و لثه های سالم از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر شما سابقه بیماری مزمن داشته باشید و یا مبتلا به براکسیسم (سایش دندانها) و یا امراضی از جمله دیابت و غیره باشید، میزان موفقیت ایمپلنت کاهش می یابد. بهترین حالت قرار دادن ایمپلنت قرار دادن ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان است. در صورتی که دندان از دست رفته، عفونی نباشد و مقدار زیادی استخوان در اثر عفونت از دست نرفته باشد، شانس زیادی برای برای جایگزینی همزمان ایمپلنت وجود دارد. در مورد دندانهایی خلفی که معمولاً چند ریشه هستند و مخصوصاً اولین دندانهای خلفی بزرگ که دو یا سه ریشه است، جایگزین همزمان دندان کشیده و ایمپلنت معمولاً مقدور نیست و بهتر است حدود ۶ هفته صبر کرد. معمولاً پس از کشیدن دندان، مقداری تحلیل استخوان اتفاق می افتد، دندانپزشک تا حد امکان سعی می کند بلافاصله پس از کشیدن دندان اگر شرایط فراهم باشد، ایمپلنت را در حفره ی دندان کشیده شده جایگزین کند.

میزان موفقیت ایمپلنت‌های دندانی چقدر است؟


امروزه به‌طور متوسط موفقیت در کاشت ایمپلنت‌های دندانی بیش از 95درصد است ولی درصد میزان موفقیت در ایمپلنت‌های دندانی به موارد زیر بستگی دارد:

الف) بیمار: بیمار باید از سلامت برخوردار باشد و به بیماری مزمن ضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن مبتلا نباشد. اخیرا دچار مشکل شدید قلبی (جراحی قلب یا انفارکتوس) نشده باشد. دیابت کنترل نشده و رادیوتراپی و بیماری لثه و دهان نداشته باشد. همچنین استعمال سیگار و مشروبات الکلی از عوامل محدودکننده عمل ایمپلنت هستند.

ب) دندانپزشک: دندانپزشکی که ایمپلنت را انجام می‌دهد باید دوره‌های لازم ایمپلنت را دیده باشد و مهارت و تجربه کافی در انجام ایمپلنت داشته باشد، همچنین تمام شرایط بیمار از نظر سلامت بدن و فاکتورهای مهم داخل دهانی را ارزیابی کند و با رعایت اصول کنترل عفونت مبادرت به انجام جراحی ایمپلنت کند.

ج) ایمپلنت: فاکتور مهم دیگر در مورد میزان موفقیت ایمپلنت مخصوصا در درازمدت خود ایمپلنت است. امروزه شرکت‌های سازنده ایمپلنت بسیار زیاد و متنوع هستند. قیمت‌های ایمپلنت بسیار متنوع است و هر کدام از کمپانی‌های سازنده روی نکاتی تاکید دارند که در ساخت ایمپلنت از آن بهره جسته‌اند. دندانپزشک باتوجه به بودجه بیمار و مسائل تکنیکی و مزیت‌های ایمپلنت در محدوده قیمت موردنظر، مبادرت به انتخاب یک سیستم می‌کند.

در کل ایمپلنتی مناسب است که میزان جوش خوردن آن به فک، بالا باشد (osseointegration)  و میزان تحلیل استخوان اطراف آن در طول زمان کمتر باشد.

د) مراقبت‌های بعدی: بیمار نقش بسیار مهمی در طول عمر ایمپلنت و موفقیت درازمدت آن دارد. عدم استعمال دخانیات و مشروبات الکلی و رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها و لثه، مراجعات منظم به دندانپزشک و اطمینان از سلامت لثه و عدم وجود جرم دندانی و پوسیدگی در دندان‌های دیگر همه و همه موفقیت درازمدت ایمپلنت را افزایش می‌دهد.

کسانی که می توانند از ایمپلنت استفاده کنند باید دارای شرایط زیر باشند


در زمان انتخاب این روش اندازه محکم بودن استخوان و زمان گذاشتن ایمپلنت دندان در نظر گرفته می شود. در برخی از افراد استخوان فک به حدی کوچک شده است که نمی توان در آن سوراخی برای قرار دادن این پین های کوچک به وجود آورد . در واقع استخوان فک این افراد باید به روش های منحصر به فردی  بازسازی شود تا میزان مناسب برای قرارگیری ایمپلنت ها ایجاد شود . سالم بودن لثه ها و موقعیت مناسب استخوان فک از مسائل مهمی می باشد که باید توسط دندانپزشک بررسی شود . به همین دلیل کسانی که فک آن ها به اندازه کافی رشد نکرده است و کسانی که از دخانیات استفاده می کنند کاندیدای مناسبی برای انجام ایمپلنت نیستند .

کسانی که سیگاری هستند به این دلیل که نیکوتین ترمیم طبیعی بافت ها را با مشکلاتی روبرو می کند و احتمال موفقیت ایمپلنت دندان را بیش از حد کم می کند واجد شرایط نیستند . کسانی که از الکل استفاده می کنند یا کسانی که مواد مخدر استفاده می کنند به همین خاطر   نمی توانند از ایمپلنت استفاده کنند . به اضافه بیمارانی که دارای فشار خون بالا ، دیابت و هموفیلی و کسانی که از داروهای ویژه ای استفاده می کنند به  دلیل اینکه شرایطی مناسبی از لحاظ دهان و دندان ندارند ممکن است ایمپلنت بشکند .

کسی که تعدادی از دندان های خود را ازدست داده اند و نمی خواهند  به دندان های کناری سالم خود آسیبی برسد می توانند ایمپلنت  دندان را انجام دهند  ، ایمپلنت بدون اینکه به دندان های کناری صدمه ای وارد کند یکی از بهترین روش هایی است که می توان از آن برای پر کردن جای خالی دندان استفاده کرد .

از این روش می توان برای کسانی که بیشتر به زیبایی ظاهری دندان های خود اهمیت می دهند با مهیا کردن شرایط مناسب  از این روش که روش درمانی ایده آلی می باشد استفاده کرد .

  • اشتراک گذاری:

1 دیدگاه

  •  6 سال قبل

    با سلام
    در رابطه با ایمپلنت فوری هم اگر مطلب بگذارید ممنونتون میشم
    با تشکر

دیدگاه خود را درج کنید