دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. فیشور سیلانت، شیار بندی (شیارپوشی) دندانها، درزگیری مینای دندان

فیشور سیلانت، شیار بندی (شیارپوشی) دندانها، درزگیری مینای دندان

  • آذر 6, 1395
  • 0 لایک
  • 59 بازدید
  • 4 دیدگاه

جهت مشاهده لیست بهترین دنداندندان پزشکان تهران کلیک کنید

در زمانی که دندان‌های قسمت عقب دهان در حال رشد و نمو هستند، شیارها و درزهایی بر روی سطح جونده مینای آنها شکل می‌گیرد. داخل این شیارها را به راحتی نمی‌توان تمیز کرد، زیرا پُرزهای مسواک درشت است و نمی‌تواند به درون این شیارهای ریز برسد. بنابراین درزها و شیارهای روی سطح دندان‌ها جای دنجی برای رشد پلاک‌های باکتریایی و مخفی شدن ذرات غذا محسوب می‌شوند. اغلب پوسیدگی‌های دندان نیز از همین شیارها شروع می‌شود، به ویژه در دندان‌های عقب دهان که نسبت به این نوع پوسیدگی آسیب‌پذیری بسیار زیادی دارند. فیشور سیلانت یک پوشش نازک است که بر روی سطح دندان قرار می‌گیرد و این درزها و شیارها را می‌پوشاند تا باکتری‌ها و ذرات غذا، دیگر نتوانند به آن وارد شوند و به این ترتیب خطر پوسیدگی دندان کاهش پیدا می‌کند.

فیشور سیلانت چیست؟


سیلانت یک راهکار ایمن و کاملاً بدون درد برای محافظت از دندان‌های کودک شما در برابر پوسیدگی می‌باشد. فیشور سیلانت ماده‌ای از جنس رزین پلاستیکی است که به فرورفتگی‌ها، درزها و شیارهای عمیق موجود در سطوح جونده دندان‌های شما چسبانده می‌شود. از فیشور سیلانت معمولاً برای دندان‌های دائمی قسمت عقب دهان یعنی دندان‌های مولر (آسیاب بزرگ) و پرمولر (آسیاب کوچک) استفاده می‌شود. هنگامی که یک دندان با استفاده از سیلانت شیاربندی می‌شود، تمامی درزها و شیارهای موجود در آن پُر می‌شود و سطح مینای دندان حالت صیقلی و نفوذناپذیری پیدا می‌کند. در واقع سیلانت به عنوان سدی در برابر پلاک‌ها و مواد اسیدی از دندان محافظت می‌کند.

در چه شرایطی به استفاده از فیشور سیلانت نیاز است؟


از فیشور سیلانت در صورتی استفاده می‌شود که شیارهای عمیقی بر روی سطح یک دندان وجود داشته باشد و پلاک‌های دندانی بتوانند به راحتی در داخل آن تجمع کرده و پُرزهای مسواک نیز به داخل این شیارها دسترسی نداشته و نمی‌تواند آنها را تمیز کند.

برای جلوگیری از بروز این گونه پوسیدگی‌ها لازم است از فیشور سیلانت برای بستن این شیارها استفاده شود.

کدام دندان‌ها باید شیاربندی شوند؟


68

از سیلانت‌ها فقط بر روی دندان‌های عقب دهان یعنی دندان‌های مولر و پرمولر استفاده می‌شود. در واقع این دندان‌ها آنهایی هستند که روی سطح جونده آنها درز و شیار وجود دارد. دندانپزشک شما بعد از معاینه کامل دندان‌هایتان و بررسی عمق شیارهایی که بر روی آنها وجود دارد، می‌تواند به شما بگوید که کدام یک از دندان‌هایتان باید با سیلانت شیاربندی شود. در واقع بر روی سطح جونده بعضی از دندان‌ها به طور طبیعی شیارهای عمیقی تشکیل می‌شود، که باید حتماً شیار بندی شوند، در حالی که در بعضی دیگر شیارها خیلی کم عمق است و نیازی به شیاربندی و درزگیری مینای دندان ندارد.

شیاربندی دندان‌ها در چه زمانی باید انجام شود؟


از فیشور سیلانت‌ها غالباً از زمانی که دندان‌های دائمی شروع به در آمدن می‌کنند، یعنی معمولاً از سن 6 یا 7 سالگی استفاده می‌کنند. مابقی دندان‌های نیز معمولاً بعد از آنکه در آمدند، شیاربندی می‌شوند. این زمان می‌تواند در حدود سن 11 تا 14 سالگی باشد.

فیشور سیلانت چگونه عمل می‌کند؟


سیلانت یک پوشش محافظ صاف و صیقلی بر روی سطح دندان تشکیل می‌دهد که همه شیارها و درزهای کوچک در مینای دندان را می‌پوشاند. پوسیدگی دندان‌ها معمولاً از همین شیارها آغاز می‌شود.

روش شیاربندی دندان چگونه است؟


شیاربندی دندان معمولاً خیلی سریع و ساده انجام می‌شود و برای هر دندان تنها به چند دقیقه وقت نیاز دارد. برای این کار به هیچ گونه تزریق یا تراشیدن دندان‌ها نیاز نیست و تمامی فرایند شیاربندی دندان کودکان و بزرگسالان به صورت بدون درد و راحت انجام می‌گیرد.

  • ابتدا یک اسید رقیق شده بر روی سطح دندان مالیده می‌شود تا یک سطح زبر بر روی دندان ایجاد شود و سیلانت بتواند محکم به آن بچسبد.

70

  • اسید روی سطح دندان با آب شسته می‌شود و سطح دندان خشک می‌گردد و سپس فیشور سیلانت بر روی شیارهای آن قرار می‌گیرد.

71

  • یک نور با خاصیت درمانی بر روی فیشور سیلانت تابانده می‌شود که آن را در داخل شیارها، سخت و محکم می‌کند.

72

 

 

فیشور سیلانت تا چه مدت دوام دارد؟


سیلانت‌ها معمولاً تا سال‌های زیادی عمر می‌کنند، اما دندانپزشک شما باید به طور منظم آنها را چک کند تا مطمئن شود که هنوز سالم و کارآمد هستند. سیلانت‌ها به مرور زمان فرسوده می‌شوند و گاهی اوقات لازم است دندانپزشک مقداری از سیلانت را اضافه یا جایگزین نماید تا اطمینان حاصل شود که هیچ گونه پوسیدگی نمی‌تواند در زیر آن شکل بگیرد.

فیشور سیلانت فقط در صورتی می‌تواند از دندان محافظت کند که کاملاً سالم و کامل باشد، در حالی که اگر ترک بخورد یا کنده شود، باید بدون معطلی به دندانپزشک یا مراقب دهان و دندان خود مراجعه کنید تا آن را ترمیم یا جایگزین کند.

آیا بعد از شیاربندی، دندان‌ها به مراقبت خاصی نیاز دارند؟


بعد از استفاده از فیشور سیلانت، باز هم لازم است که دندان‌های عقب دهان را به طور منظم و صحیح با یک مسواک خوب و ترجیحاً با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. همچنین بسیار اهمیت دارد که حتماً به صورت دوره‌ای و منظم برای بررسی وضعیت فیشور سیلانت‌ها به دندانپزشک خود مراجعه کنید، چراکه ممکن است سایر دندان‌های شما نیز نیاز به درمان یا مراقبت خاصی داشته باشد.

تمیز کردن و سالم نگه داشتن سطح دندان‌هایی که شیاربندی و صاف شده است، با مسواک زدن معمولی خیلی راحت‌تر از قبل می‌شود. پوشاندن درزها و شیارهای موجود بر روی سطح دندان‌ها باعث کاهش احتمال پوسیدگی دندان و کاهش نیاز کودک به پُر کردن دندان‌ها در آینده خواهد شد.

یکی از عوارض فیشور سیلانت ها این است که بخشی از سیلانت ها جدا می شود و بخشی به دندان می چسبد یا سیلانت به خوبی روی دندان را پوشش نمی دهد. در صورتی که این اتفاق بیفتند، دندان مورد نظر دچار پوسیدگی می شود و وقتی پوسیدگی تشخیص داده شد باید قسمت زیادی از دندان پر شود. با گرفتن عکس بهتر می توان این مساله را متوجه شد و این کار باید در زمان های مناسب صورت بگیرد.

هزینه شیاربندی دندان‌ها چقدر است؟


در حال حاضر خدمات شیاربندی و فیشور سیلانت توسط اغلب دندانپزشک‌ها ارائه می‌شود و ممکن است هزینه چندان بالایی نداشته باشد. اما در بسیاری از موارد فقط به صورت خصوصی ارائه می‌شود. هزینه این عمل در بین دنداندندان پزشکان مختلف متغیر است، اما معمولاً هزینه مناسب و خوبی دارد.

سؤالات مطرح در مورد شیاربندی دندان‌ها


سؤالات خود در مورد فیشور سیلانت را از چه کسی باید بپرسم؟

در صورتی که هر گونه سؤالی در مورد فیشور سیلانت و شیاربندی دندان‌ها داشته باشید، می‌توانید از دندانپزشک یا مراقب بهداشت دهان و دندان خود بپرسید. دندانپزشک برای شما توضیح می‌دهد که شیاربندی چه کمکی به محافظت از دندان‌های کودک شما خواهد کرد و زمان مناسب برای انجام آن کدام است.

آیا کودک من، وجود فیشور سیلانت بر روی دندان‌های خود را حس می‌کند؟

خیر، این عمل کاملاً بدون درد است و کودک هیچ تغییری در وضعیت دندان‌های خود بعد از شیاربندی احساس نخواهد کرد.

آیا دندان‌های بزرگسالان را نیز می‌توان شیاربندی کرد؟

بله، البته! استفاده از فیشور سیلانت برای دندان‌های دائمی خیلی رایج‌تر از دندان‌های شیری (در کودکان) است، اما هر شخصی شرایط و نیازهای خاص خود را دارد. دندانپزشک شما عمل شیاربندی را بر اساس نیازهای خاص شما توصیه می‌کند.

  • اشتراک گذاری:

4 دیدگاه

دیدگاه خود را درج کنید