دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. انواع جراحی زیبایی فک بالا و پایین یا جراحی‌های ارتوگانتیک

انواع جراحی زیبایی فک بالا و پایین یا جراحی‌های ارتوگانتیک

  • دی 2, 1395
  • 0 لایک
  • 46 بازدید
  • 1 دیدگاه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

به عمل جراحی که به منظور صاف کردن و اصلاح موقعيت فک‌ها انجام می‌گيرد، جراحی فک یا جراحی ارتوگناتیک گفته می‌شود. در واقع همان طور که از درمان ارتودنسی برای اصلاح موقعیت دندان‌ها استفاده می‌شود، برای اصلاح موقعیت استخوان فک‌های بالا و پایین (ماکسیلا و ماندیبل) نیز از جراحی ارتوگناتیک استفاده می‌شود. موقعیت هر دو فک بالا و پایین را می‌توان در جریان یک عمل جراحی فک اصلاح نمود. این عمل شامل ایجاد برش‌هایی در استخوان‌های فک (استئوتومی) و جابه‌جا کردن قطعات بریده شده به موقعیت‌های جدید از پیش تعیین شده، تحت شرایط بیهوشی عمومی می‌باشد. معمولاً قبل از انجام عمل جراحی فک ابتدا بیمار یک دوره درمان ارتودنسی را می‌گذراند تا بعد از آنکه جراحی فک انجام شد، هم دندان‌ها و هم استخوان‌های فک در وضعیت زیبا و سالم خود قرار بگیرند. در نهایت معمولاً یک دوره ارتودنسی کوتاه هم بعد از جراحی فک لازم است تا دندان‌ها به طور کامل ردیف و مرتب شوند.

چه کسانی می‌توانند از فواید جراحی فک (ارتوگناتیک) بهره‌مند شوند؟


fak

افرادی که از مشکلات مربوط به فک‌ها، نامرتبی دندان‌ها و نامتقارن بودن صورت رنج می‌برند، می‌توانند برای درمان این مشکلات، عمل جراحی فک انجام دهند. این عمل را همچنین می‌توان برای رفع مشکلات زیبایی از قبیل جلو بودن فک‌ها، نقایص مادرزادی و یا عدم تعادل در وضعیت اجزای چهره، انجام داد.

fak1

ما بعد از انجام یک معاینه کامل در مطب و احتمالاً یک جلسه مشاوره با دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی، می‌توانیم تعیین کنیم که آیا شما فرد متقاضی مناسبی برای عمل جراحی فک هستید یا خیر. به طور کلی، اگر مشکل شما را بتوان فقط با استفاده از درمان ارتودنسی حل کرد، درمان شما از همین جا شروع می‌شود. اما گاهی اوقات با وجود آنکه ارتودنسی می‌تواند به شکل موفقیت‌آمیزی مشکل نامرتبی دندان‌ها را حل کند، خود فک‌ها هم نیاز به اصلاح و تغییر وضعیت دارند. بنابراین در اغلب موارد، ابزارهای ارتودنسی از جمله بریس‌ها و نگهدارنده‌ها، در زمان قبل و بعد از عمل جراحی فک مورد استفاده قرار می‌گیرد تا در نهایت شما بتوانید به نتایجی رضایت‌بخش و مؤثر ( از نظر زیبایی) از درمان خود دست پیدا کنید.

fak2

برخی از مشکلاتی که می‌توان با استفاده از جراحی اصلاحی فک، آنها را درمان نمود شامل موارد زیر است:

  • اپن بایت، جلو بودن فک یا عقب بودن چانه
  • نقایص مادرزادی از قبیل شکاف کام
  • کجی و نامنظمی دندان‌ها ناشی از جلو بودن فک پایین یا جلو بودن شدید فک بالا
  • وقفه تنفسی در خواب در مواردی که روش‌های حفاظتی در درمان آن موفق نبوده است.
  • مشکل در بلعیدن، جویدن و گاز زدن به غذا
  • دردهای مزمن فک یا مفصل فک (TMJ) و یا سردردهای ناشی از آن
  • عدم تعادل در شکل صورت از جلو یا نیمرخ
  • ناتوانی در به هم رساندن لب‌ها بدون فشار بر آنها
  • مشکل مزمن تنفس از راه دهان و خشک شدن دهان به علت آن
  • مصدومیت و آسیب‌دیدگی از ناحیه صورت

روش انجام عمل جراحی فک


fak3

اصولاً هر بیمار شرایط و نیازهای خاص خود را دارد و شیوه انجام عمل جراحی فک در او متفاوت با دیگران است. اما به طور کلی این عمل جراحی در همه موارد در طی چند مرحله اصلی انجام می‌شود. اولین (و شاید مهم‌ترین) قسمت از برنامه درمان هر بیمار عبارت است از مشاوره با پزشک جراح و برنامه‌ریزی برای مراحل بعدی درمان که با همکاری اعضای تیم دندانپزشکی از جمله دنداندندان پزشکان عمومی یا ترمیمی، متخصص ارتودنسی و جراح فک و دهان انجام می‌شود. برنامه کلی که برای درمان شما توصیه می‌شود معمولاً شامل یک دوره ارتودنسی و یک یا چند عمل جراحی می‌باشد. قبل از انجام این عمل ابتدا با بهره‌گیری از آزمایش‌های عکسبرداری تشخیصی، مدل‌های سه‌بعدی و نرم‌افزارهای پیشرفته، یک برنامه گام به گام برای کل فرایند درمان شما تهیه می‌شود. حتی در بسیاری از موارد این امکان وجود دارد که بتوان تصویری از نتایجی که بعد از پایان درمان شما به دست می‌آید را به شما نشان داد.

خود عمل جراحی را می‌توان در بیمارستان و در بعضی از موارد در مطب انجام داد. برای این عمل از نوعی بی‌حسی یا بیهوشی که بهترین نوع آن بر اساس عمل مورد نیاز شما باشد و بیشترین سطح راحتی را برای شما فراهم کند، استفاده خواهد شد. از آنجایی که عمل جراحی فک عموماً از داخل دهان انجام می‌گیرد، بنابراین جای زخم و آثار مشهودی در صورت شما به جا نمی‌گذارد. درد و ورم خفیفی که بعد از این عمل در بیمار وجود دارد را نیز می‌توان با استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه یا تجویزی، کنترل نمود. همچنین برای مدت کوتاهی بعد از این عمل، بیمار باید از غذاهای نرم، آبکی یا مایع استفاده کند.

بعد از پایان عمل جراحی فک، دندانپزشک شرایط شما را به دقت بررسی کرده و به شما در طی مراحل بعدی برنامه درمانی کمک می‌کند. نهایتاً وقتی که دوره درمان شما کامل شد، می‌توانید از نتایج به دست آمده از جمله بهبود عملکرد فک و دهان و زیبایی ظاهری چهره خود لذت ببرید.

نکاتی در مورد بعد از جراحی فک


داروها

معمولاً یک داروی مسکن، یک آنتی‌بیوتیک و یک دهان‌شویه مخصوص برای شما تجویز می‌شود. بعضی از بیماران هم به یک اسپری بینی نیاز دارند که پزشک برای آنها تجویز می‌کند.

افسردگی بعد از عمل جراحی

داروهایی که شما برای کاهش ورم بعد از عمل جراحی استفاده می‌کنید، باعث بالا رفتن روحیه شما بلافاصله بعد از جراحی نیز می‌شود. اما معمولاً 3 یا 4 روز بعد از عمل، یک احساس یأس و پریشانی روحی به شما دست می‌دهد. به این دوره کوتاه که معمولاً حدود 2 تا 3 روز طول می‌کشد، دوره افسردگی بعد از جراحی گفته می‌شود. نکته مهم در طی این دوره چند روزه آن است که افراد خانواده شما به خوبی در مورد آن آگاهی داشته و بتوانند در پشت سر گذاشتن آن به شما کمک کنند.

رژیم غذایی

اطلاعات ضروری در مورد رژیم غذایی مناسب بعد از عمل جراحی فک با جزئیات کامل در اختیار شما قرار خواهد گرفت. اما خودتان هم سعی کنید هر گونه سؤال یا نکته‌ای که در این مورد دارید، حتماً بپرسید. از آنجا که بعد از عمل جراحی  فک تا مدتی باید غذایتان به شکل مایعات باشد، بنابراین مقدار فیبر دریافتی شما کاهش خواهد یافت و این می‌تواند منجر به بروز یبوست شود که تا چند روز بعد از عمل ادامه خواهد داشت. آبمیوه تازه (به ویژه آب آلو) می‌تواند به رفع یبوست شما کمک کند. در صورتی که این راهکار موفق نبود، می‌توانید از داروهای مسهل (ملین) مایع که بدون نیاز به نسخه در داروخانه‌ها عرضه می‌شود، استفاده کنید.

ویزیت‌های بعدی

معمولاً برای یک هفته بعد از عمل جراحی فک یک نوبت ویزیت توسط پزشک برای شما تعیین می‌شود. بعد از آن هم معمولاً نوبت‌هایی برای حدود یک ماه، سه ماه و یک سال بعد از عمل تعیین می‌شود که در طی آن، عکس‌های اشعه ایکس از صورت شما گرفته شده و روند بهبود نتایج جراحی بررسی می‌شود. همچنین لازم است که بعد از عمل جراحی فک به متخصص ارتودنسی خود نیز مراجعه کنید تا معمولاً از سه ماه بعد از عمل، کار عکسبرداری و درمان‌های تکمیلی بر روی دندان‌های شما را شروع کند.

فعالیت‌های فیزیکی

معمولاً توصیه می‌شود که بعد از عمل جراحی فک، شما هم از نظر فیزیکی و هم ذهنی، خود را مشغول نگه دارید. برای این منظور بهتر است یک هدف‌گذاری مشخص برای خود داشته باشید، مثلاً یک یا دو کتاب را در این مدت بخوانید. به موازات بازگشت توانایی جسمی خود، باید سطح فعالیت فیزیکی را نیز به تدریج افزایش دهید. بعد از گذشت یک دوره کوتاه، شما می‌توانید فعالیت‌های عادی خود را نیز از سر بگیرید. البته باید از شنا کردن یا سایر فعالیت‌های ورزشی که ممکن است در حین آن نفس کم بیاورید، خودداری کنید.

عوارض جانبی ناشی از جراحی فک


هر عمل جراحی، خطرات و عوارض جانبی خاص خود را دارد. در مورد جراحی فک، خطرات و عوارض اصلی عبارتند از: خونریزی؛ کاهش خونرسانی به قطعات استخوانی فک؛ عفونت؛ ایجاد ترک‌ها یا برش‌های ناخواسته در استخوان فک؛ بی‌حسی یا کرخت شدن دائمی لب‌ها، گونه‌ها و دندان‌ها؛ قرار گرفتن قطعات بریده شده استخوان فک در موقعیت نادرست؛ بروز مشکلات مفصل فک و نهایتاً آسیب‌دیدگی دندان‌ها.

جراح شما تمامی این خطرات و عوارض احتمالی را در جلسه مشاوره به اطلاع شما می‌رساند. با این حال لازم است به خاطر داشته باشید که اغلب عمل‌های جراحی فک هیچ گونه عوارض جانبی به دنبال ندارند و یا عوارض بسیار خفیفی دارند که به راحتی قابل کنترل می‌باشد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

  • اشتراک گذاری:

1 دیدگاه

دیدگاه خود را درج کنید