دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. ارتودنسی لینگوال (زبانی): سیم کشی پنهان از داخل و پشت دندان ها

ارتودنسی لینگوال (زبانی): سیم کشی پنهان از داخل و پشت دندان ها

  • مرداد 30, 1397
  • 0 لایک
  • 108 بازدید
  • 0 دیدگاه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

ارتودنسی پشت دندانی به شما امکان صاف کردن دندان‌های خود را می‌دهد بدون اینکه کسی متوجه شود که شما بریس دارید. بریس‌های سنتی به روی دندان متصل می‌شود، اما ارتودنسی زبانی به پشت دندان متصل می‌شود، به این معنی که هیچ کس در واقع نمی‌تواند آنها را ببیند. این نامرئی بودن اردتودنسی لینگوال باعث شده است که آنها فوق العاده محبوب شوند.

[/vc_column_text][vc_accordion][vc_accordion_tab title=”مزایای استفاده از ارتودنسی لینگوال چیست؟” icon=”0″ icon_closed=”0″][vc_column_text]مزایای متعددی در استفاده از ارتودنسی پشت دندانی وجود دارد، از جمله:

  •  زمان درمان سریع‌تر
  • اجتناب از افتادن رد یا علامت سفید بر روی سطح بیرونی دندان‌های شما
  • نداشتن یک لبخند فلزی که برای دیگران قابل مشاهده باشد.
  • اگر غذا در براکت و یا سیم گیر کرده باشد، هنگامی که شما صحبت می‌کنید و یا لبخند می‌زنید، جلب توجه نمی‌کند.
  • حفظ ظاهر حرفه‌ای
  • طرح‌های سفارشی مناسب که بسیار راحت هستند.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”ارتباط با ما” icon=”0″ icon_closed=”0″][vc_column_text]

اگر به دنبال پیدا کردن بهترین دندانپزشک تهران هستید می‌توانید سوالات و مشکلات خود را به صورت آنلاین از بهترین دنداندندان پزشکان دنتبوک بپرسید تا پاسخ شما را بدهند.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][/vc_accordion][vc_column_text]

کاندیدای ایده‌آل برای ارتودنسی


کاندیدای ایده‌آل برای ارتودنسی

اگرچه یکی از رایج‌ترین دلایل برای ارتودنسی، درمان انحراف دندان است، که می‌تواند با کمک براکت یا روش‌های دیگر بهبود یابد. بهترین کاندیدا برای ارتودنسی کسانی هستند که دارای یک یا بیش از یکی از موارد زیر باشند:

  • شکاف، دندان افتاده، و یا فضای اضافی بین دندان‌ها
  • بهم ریختگی دندان‌ها که به یکدیگر فشار می‌آورند.
  • پیش دندانی (جلو بودن دندان‌های بالایی که موجب پوشاندن دندان‌های پایین شده، و باعث سایش تدریجی و مشکل جویدن غذا می‌شود.)
  • جلو بودن فک پایین (گسترش و رشد بیشتر دندان‌های فک پایین نسبت به فک بالا باعث می‌شود به نظر برسد جلوتر از دندان‌های فک بالا است)
  • کج بودن دندان (برخی دندان‌ها پشت دندان‌های دیگری قرار گرفته‌اند، و در نتیجه موجب آسیب دندان و توسعه نامنظم فک می‌شود)
  • فاصله بین دندان‌ها (فاصله بین دندان‌های جلوی بالایی و پایینی، که توانایی جویدن مواد غذایی را محدود می‌کند.)

شما ممکن است نامزد خوبی برای ارتودنسی پشت دندانی باشید، اگر:

• شما می‌خواهید درمان ارتودنسی تا حد ممکن غیر قابل مشاهده باشد.

• عمده دندان‌های نیش شما، مشکلی ندارند. جلو زدگی فک بالا ممکن است با براکت درمان نشود.

• سطح دندان‌های شما به اندازه کافی بزرگ هست که بتوان براکت لینگوال را به آن متصل کرد. کودکان و بزرگسالان با دندان‌های کوچک ممکن است کاندیدای ایده‌آلی نباشند.

انواع ارتودنسی پشت دندانی


 انواع بریس‌ها در ارتودنسی پشت دندانی عبارتند از :

ارتودنسی لینگوال هارمونی

ارتودنسی-لینگوال-هارمونی2

ارتودنسی لینگوال هارمونی، براکت‌های سفارشی ساخته شده برای ارتودنسی پشت دندانی هستند. (این براکت‌های سفارشی اصطکاک کمتری ایجاد می‌کند و نیازی به بخش پلاستیکی برای نگهداری سیم‌ها در محل نیست) هر براکت سفارشی به تناسب دندان فرد ساخته شده، و در نتیجه آنها را راحت‌تر می‌توان استفاده کرد. ارتودنسی لینگوال هارمونی، یک سیستم برای صاف کردن دندان‌ها است که متصل به سطح داخلی دندان می‌باشد.

آنها بخشی در جلوی براکت دارند تا بتواند سیم آن را در محل حفظ کند. ارتودنسی لینگوال هارمونی یک راه حل راحت برای درمان هر مشکلی، از جمله شکاف و فاصله بین دندان‌ها، ازدحام بیش از حد، بهم ریختگی، جلوزدگی دندان‌ها و … را فراهم می‌کند. ارتودنسی لینگوال هارمونی نامرئی، یک روش ارتودنسی ایده‌آل برای نوجوانان و یا بزرگسالان است.

بریس اینکاگنیتو

2بریس-اینکاگنیتو

بریس مخفی اینکاگنیتو، به صورت سفارشی ساخته می‌شود و براکت ساخته شده ویژه و اختصاصی برای دندان‌های یک شخص است. بیشتر آنها از طلا ساخته می‌شوند. بریس اینکاگنیتو دارای یک بخش پلاستیکی بسیار کوچک است که سیم‌ها را به بریس پشت دندان متصل می‌کند، به این معنی آنها بهم هم متصل نیستند.

SureSmile

SureSmile

ارتودنسی لینگوال SureSmile یک جایگزین برای عوامل منفی است که استفاده کنندگان از بریس‌های سرامیکی و بریس‌های شفاف آن را تجربه می‌کنند. بریس‌های سرامیکی که ظاهری براق دارند، برای بیمارانی که به دنبال یک راه درمانی غیر قابل مشاهده هستند،  با شکست مواجه شده است. بسیاری از بیماران تمایل به استفاده از یک روش نامرئی برای صاف کردن دندان‌های خود دارند، اما توانایی این الاینرهای پلاستیکی شفاف در رفع این مشکلات، محدود است. آنها نمی‌توانند جلو زدگی شدید دندان‌ها، ازدحام بیش از حد و یا مشکلات کراس بایت را درمان کنند. SureSmile یک راه حل برای نوجوان و بزرگسالانی است که تمایل به استفاده از یک روش غیر قابل مشاهده برای مرتب کردن دندان‌های خود و سایر مشکلات از جمله اوربایت شدید و ازدحام بیش از حد، دارند. SureSmile کاملا نامرئی است و با استفاده از پیشرفت‌های اخیر در تصویربرداری سه بعدی و تکنولوژی CAD/CAM برای شما یک بریس مخفی در پشت دندان‌ها طراحی می‌کند. ابزارهای برنامه ریزی پیچیده و آرچ‌های سفارشی برای ارتودنسی لینگوال، دستیابی به دقت بی‌سابقه، کنترل عالی، از جمله کارایی‌های SureSmile است.

مراحل درمان با ارتودنسی لینگوال چگونه است؟


 مراحل درمان با ارتودنسی لینگوال

  • قدم اول: برای کسانی که تمایل به استفاده از ارتودنسی پشت دندانی دارد، اولین قدم این است که با یک مشاور متخصص ارتودنسی که آموزش دیده و مجهز تجهیزات ارائه ارتودنسی لینگوال است، مشورت کنند. اگرچه ارتودنسی پشت دندانی برای کسانی است که نمی‌خواهند براکت‌هایشان دیده شود، بسیاری از ارتودنتیست‌ها قادر به ارائه این نوع درمان نیستند زیرا فاقد تجهیزاتی هستند که برای این روش مورد نیاز است. با این حال، پیدا کردن یک ارتودنتیست آموزش دیده و مجهز به امکانات ارائه ارتودنسی لینگوال ارزش جستجو کردن را دارد. از شروع درمان با ارتودنسی لینگوال چند سالی می‌گذرد، بنابراین کسانی که تمایلی به استفاده از ارتودنسی سنتی ندارند، باید با یک ارتودنتیست که ارتودنسی پشت دندانی را ارائه می‌دهد مشورت کنند.
  • یک ارتودنتیست معمولا پشت دندان بیمار را اندازه گیری یا قالب گیری کرده، و سپس آن را به آزمایشگاه ارسال می‌کند، برای اینکه براکت به تناسب هر یک از دندان‌ها ساخته شود. براکت‌ها نباید تغییر شکل یابند، به همین علت آنها را در موم قرار داده و در یک اپلیکاتور پلاستیکی ذخیره می‌شوند تا زمانی که توسط یک ارتودنتیست به دندان شما متصل شوند.
  • در نوبت دوم، پشت دندان‌ها چسب مخصوص زده می‌شود. براکت‌ها را از اندیکاتور پلاستیکی خارج کرده و روی دندان‌ها می‌گذارند. سپس، دندانپزشک با دقت یک سیم را ازقوس براکت‌ها عبور داده که فشاری که دندان‌ها را به سمت مورد نظر می‌کشد را تامین خواهد کرد.

مراقبت از دندان‌های دارای ارتودنسی پشت دندانی


 مراقبت از دندان‌های دارای ارتودنسی

نامرئی بودن ارتودنسی پشت دندانی باعث شده است که آنها فوق العاده محبوب بشوند، اما تمیز کردن آنها را نیز کمی سخت‌تر کرده است. آخرین چیزی که شما می‌خواهید این است که زمانی که براکت‌ها برداشته می‌شوند، با دندان‌هایی پر از حفره و لکه مواجه شوید که به دلیل پاک نکردن دندان‌های خود از ذرات غذا و پلاک‌ها ایجاد شده است. در نتیجه توجه به بهداشت دهان و دندان خود به طور کلی بسیار مهم است. در اینجا راهکارها و ابزارهایی برای تمیز کردن براکت ارتودنسی لینگوال آورده شده است.

استفاده از واتر پیک

نخ دندان کشیدن می‌تواند در زمان استفاده از براکت، سخت باشد، همین دلیل است که بسیاری از بیماران استفاده از واتر پیک؛ مانند دستگاه اتومات تمیز کردن دندان‌ها (Sonicare AirFloss) را راحت‌تر می‌دانند. با استفاده از یک واتر پیک بیماران قادر به تمیز کردن اطراف براکت خود با این ابزار هستند. بسیاری از بیماران با استفاده از واتر پیک، راغب هستند که به دفعات بیشتری نسبت به نخ دندان سنتی، دندان‌های خود را تمیز کنند و لبخند زیباتری خواهند داشت!

بخش داخلی دندان‌ها را تمیز نگه دارید

پاک کننده‌های بین دندانی طوری طراحی شده‌اند که فضاهای محدود بین دندان را نیز تمیز می‌کنند. نخ دندان در یک خط مستقیم حرکت می‌کند، که می‌تواند بخش‌هایی را که در اثر پلاک‌ها ایجاد شده است را دست نخورده باقی بگذارد. استفاده از برس مخصوص برای حذف پلاک موثرتر و نیاز به استفاده از تنها یک دست دارد.

استفاده از نخ دندان سوپر

استفاده از نخ دندان سوپر، باعث می‌شود تمیز کردن دندان‌های شما نسبت به نخ‌های سنتی آسان‌تر باشد. نخ سوپر برای تمیز کردن بین بریس، بریج و یا فاصله بین دندان‌ها طراحی شده است و دارای 3 نوع منحصر به فرد شامل، نخ دندان آماده، نخ اسفنجی، و نخ معمولی که در پایه قرار دارد.

تمیز کردن دندان و دهان تا جای ممکن

اگر شما معمولا تنها از مسواک و نخ دندان در صبح و یا در شب استفاده میکنید، پس لازم است چند مرتبه تمیز کردن دیگر را به برنامه بهداشتی خود اضافه کنید. درست پس از اینکه یک وعده غذایی مصرف کردید، لازم است که دندان‌های خود را تمیز کرده و هر ذره غذایی به دام افتاده در براکت خود را پاک کنید. به همراه داشتن یک آینه کوچک با خود به هر کجا که می‌روید باعث می‌شود تا به راحتی بتوانید به دندان‌های خود نگاه کنید و مواد باقی مانده روی آنها را با استفاده از نخ دندان یا هر چیز دیگری، حذف کنید. به یاد داشته باشید، هرچقدر که غذا زمان کمتری برای نشستن بین دندان‌ها و لثه‌ها داشته باشد، شانس کمتری برای پوسیدگی دندان نیز وجود دارد.

به طور مرتب برای پاکسازی دندان‌ها به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید

مهم نیست که چقدر شما در تمیز کردن دندان‌های خود در حالی که از ارتودنسی لینگوال استفاده می‌کنید، پشتکار دارید، همیشه این احتمال وجود دارد که برخی پلاک‌ها در جایی باقی مانده و غیر قابل تشخیص باشند. مراجعه به متخصص ارتودنسی برای تمیز کردن منظم دندان‌ها کمک خواهد کرد تا به دقت این پلاک‌ها را بردارد، قبل از آن که فرصت گسترش بیابد و موجب آسیب به ارتودنسی شما شود. شما نیز با انجام گام به گام فرایند تمیز کردن دندان‌ها در حین استفاده از ارتودنسی لینگوال، با کمی تلاش و تعهد، دندان‌های خود را سالم نگه خواهید داشت.

ارتودنسی لینگوال چگونه بر روی سبک زندگی فرد تاثیر می‌گذارد؟


 ارتودنسی لینگوال چگونه بر روی سبک زندگی فرد تاثیر می‌گذارد

افرادی که دارای براکت‌های لینگوال هستند باید با یک متخصص ارتودنسی صحبت کنند تا با تغییراتی که لازم است در سبک زندگی خود ایجاد کنند، آشنایی پیدا کنند. بسیاری از بیماران برای تنظیم خوردن و صحبت کردن بعد از نصب براکت‌های ارتودنسی، نیاز به زمان دارند.

خوردن

اگرچه با ارتودنسی لینگوال قادر به خوردن به شکل معمول خواهید بود، اما همانند ارتودنسی سنتی باید برخی موارد را رعایت کنید.  غذاهای خاص، مانند تافی، آدامس، آب نبات سفت، و یا نوشیدنی‌های گازدار، می‌تواند باعث آسیب دیدن براکت‌ها شود و در نتیجه باید از مصرف آنها اجتناب شود.

حرف زدن

ارتودنسی لینگوال می‌تواند روی حرف زدن یک فرد اثر بگذارد، که می‌تواند شامل اندکی سر زبانی صحبت کردن و یا مشکل در تلفظ کلمات خاصی باشد. با این حال، بیشتر افراد به سرعت برهر گونه مشکلی در حرف زدن که به دلیل ارتودنسی پشت دندانی رخ می‌دهد، فائق می‌آیند.

معایب ارتودنسی پشت دندانی


  • ارتودنسی پشت دندانی گران‌تر هستند.
  • ارتودنسی پشت دندانی می‌تواند ناراحت کننده و یا حتی در ابتدا دردناک باشد؛
  • ارتودنسی پشت دندانی می‌تواند موجب سرزبانی حرف زدن شما شود.
  • تمیز کردن ارتودنسی پشت دندانی ممکن است دشوار باشد.
  • همه بیماران نمی‌توانند کاندیدای ایده‌آلی برای ارتودنسی پشت دندانی باشند.

 سوالات رایج


[/vc_column_text][vc_accordion active_tab=”1″ icons_position=”to-right”][vc_accordion_tab title=”هزینه استفاده از ارتودنسی پشت دندانی چقدر است؟ ” icon=”0″ icon_closed=”0″][vc_column_text]

هیچ استانداردی برای هزینه‌های ارتودنسی پشت دندانی وجود ندارند زیرا هر طرح درمانی متفاوت است. هزینه آن بستگی به هدف استفاده از بریس و اینکه چه مدت طول می‌کشد تا به نتایج مطلوب دستیابی پیدا کرد، دارد.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”آیا ارتودنتیست از اشعه ایکس استفاده می‌کند؟ ” icon=”0″ icon_closed=”0″][vc_column_text]

چندین دلیل مختلف وجود دارد که روش‌های ارتودنسی نیاز به استفاده از اشعه ایکس دارد. اول اینکه اشعه ایکس کمک می‌کند تا متخصص ارتودنسی یک برنامه درمانی برای فرد با توجه به فرم دندان‌های فرد در دهان طراحی کند. علاوه بر این، این اجازه می‌دهد تا ارتودنتیست بهترین راه هماهنگی دندان‌ها و استخوان فک را با براکت و یا درمان‌های اصلاح فرم و موقعیت پیدا کند. اشعه ایکس همچنین وجود هر گونه مشکل اساسی، مانند آبسه دندان را نشان می‌دهد.

ممکن است در ابتدا و قبل از ارتودنسی نیاز به درمان برخی از دندان‌ها داشته باشید. ارتودنتیست مخصوصا از اشعه ایکس استفاده می‌کند زیرا آنها تنها راه برای نشان دادن ریشه‌های دندان است. معمولا ریشه کوتاه یا بلند دندان تعیین خواهد کرد که چقدر دندان می‌تواند از طریق درمان جابجا شود.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”ارتودنسی پشت دندانی فقط برای جوانان مناسب است؟ ” icon=”0″ icon_closed=”0″][vc_column_text]

هر کسی می‌تواند دندان‌های خود را با استفاده از ارتودنسی پشت دندانی ترمیم کند. ارتودنسی لینگوال یک گزینه درمانی برای افرادی است که مایلند فاصله بین دندان‌ها، بهم ریختگی دندان‌ها یا بیرون زدگی دندان‌های جلو و هر گونه مشکل دیگری را درمان کنند. این یک راه حل مناسب برای بسیاری از بزرگسالانی است که به از داشتن ارتودنسی سنتی خجالت می‌کشند.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”چه مدت باید آنها را پوشید؟ ” icon=”0″ icon_closed=”0″][vc_column_text]

به طور کلی، طول دوره درمان با ارتودنسی لینگوال با طول مدت درمان با ارتودنسی معمولی برابر است و بستگی به مشکل اولیه بیمار دارد.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”در زمان استفاده از ارتودنسی پشت دندانی هر چند وقت یکبار باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کرد؟ ” icon=”0″ icon_closed=”0″][vc_column_text]

قرار ملاقات با متخصص ارتودنسی باید هر 4-5 هفته یکبار، تنطیم شود.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”چه سنی برای اولین مراجعه به متخصص ارتودنسی برای گذاشتن بریس پشت دندانی مناسب است؟ ” icon=”0″ icon_closed=”0″][vc_column_text]

اولین آزمایش برای ارتودنسی پیشنهاد شده است که بعد از سن 6-7 سالگی باشد.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”آیا در ارتودنسی لینگوال همچنان از بریس‌های خارجی استفاده خواهد شد؟ ” icon=”0″ icon_closed=”0″][vc_column_text]

خیر. هدف از این روش، رسیدن به یک درمان زیبایی شناسی است، و از هر گونه براکت‌های فلزی، حداقل در جلوی دندان‌ها اجتناب خواهد شد.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”آیا طول دوره درمان با ارتودنسی پشت دندانی طولانی‌تر از ارتودنسی معمولی است؟ ” icon=”0″ icon_closed=”0″][vc_column_text]

خیر. مدت زمان هر دو یکسان است. در برخی موارد، ممکن است حتی کوتاه‌تر (در موارد اوربایت) باشد. با این حال، مدت زمان متوسط ​​از 2 سال تجاوز نمی‌کند.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”آیا نتیجه ارتودنسی لینگوال در کودکان و بزرگسالان یکسان است؟ ” icon=”0″ icon_closed=”0″][vc_column_text]

بزرگسالان نیز نتایجی مشابه با کودکان را کسب خواهند کرد، ضمن اینکه چون براکت‌ها در سطح داخلی دندان‌ها قرار دارند، کسی متوجه درمان ارتودنسی نخواهد شد، و کل فرایند ترمیم در قسمت داخلی دندان‌ها انجام خواهد شد.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][/vc_accordion][/vc_column][/vc_row]

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید