دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. پاسخ به سوالات رایج در مورد ایمپلنت دندان (بهترین روش کاشت دندان)
پاسخ به سوالات رایج در مورد ایمپلنت دندان (بهترین روش کاشت دندان)

پاسخ به سوالات رایج در مورد ایمپلنت دندان (بهترین روش کاشت دندان)

  • دی 24, 1397
  • 0 لایک
  • 34 بازدید
  • 0 دیدگاه

پاسخ به سوالات رایج در مورد ایمپلنت دندان (بهترین روش کاشت دندان)

اگر به دنبال گزینه‌ای برای تعویض دندان‌تان می‌گردید، احتمالاً می‌دانید که ایمپلنت دندانی  یکی از گزینه‌هایی است که باید درباره آن بدانید. ولی واقعاً چقدر می‌خواهید درباره ایمپلنت‌های دندانی بدانید؟ ایمپلنت‌های دندانی همچون سایر گزینه‌های تعویض دندان مانند دندان مصنوعی  مشهور نیستند. ایمپلنت یکی از بهترین گزینه‌ها برای تعویض دندان است. در ادامه چند مورد از سوالات متداول درباره ایمپلنت‌های دندانی، که می‌توانند به شما در رسیدن به یک نتیجه مناسب کمک کند، آورده شده است.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت‌های دندانی قطعات کوچک تیتانیومی هستند که جای ریشه دندان افتاده را می‌گیرد. ایمپلنت‌ها در مطب دندانپزشکی و با یک عمل جراحی ساده داخل استخوان فک قرار داده می‌شوند. پس از قرارگیری ایمپلنت‌ها در استخوان فک، یک تاج دندانی پروسلین با ظاهر کاملاً طبیعی به آن متصل خواهد شد. در برخی موارد، نیاز است چند ماه پیش از قرار دادن تاج دندانی، ایمپلنت‌ها به استخوان جوش داده شوند. در سایر موارد می‌توانید دندان‌های جدید (البته موقتی) خود را در همان روزی که ایمپلنت‌ها قرار داده می‍شوند، دریافت کنید.

چند دندان را می‌توان با ایمپلنت دندان جایگزین کرد؟

می‌توان تنها یک دندان، چند دندان یا حتی تمام دندان‌هایتان را جایگزین کنید. حتی نیازی نیست که برای هر دندان از دست رفته یک ایمپلنت کاشته شود. تنها دو ایمپلنت می‌تواند دندان مصنوعی‌های متحرک فک زیرین را حمایت کند، ضمناً تنها 4 ایمپلنت می‌تواند تمام دندان‌های ردیف بالا یا پایین را حمایت کند.

آیا جراحی ایمپلنت دندانی دردناک است؟

اکثر افراد مشکلی در انجام جراحی ندارند. ناراحتی پس از عمل را نیز می‌توان با داروهای ضد التهاب بدون نسخه همچون ایبوپروفن یا مسکن‌های بدون نسخه کنترل کرد. یخ نیز می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

آیا ایمپلنت دندانی گران است؟

در اوایل دوران معرفی ایمپلنت به صنعت دندانسازی، ایمپلنت‌ها گران‌تر از سایر روش‌های جایگزینی دندان مانند دندان مصنوعی یا بریج بودند. ولی دوام ایمپلنت‌ها بیشتر بوده و در حقیقت هیچگاه نیاز به تعویض ندارند. پس اگر به این درمان به چشم یک سرمایه‌گذاری طولانی مدت در سلامت، راحتی و رفاه خود بنگرید، بهترین و به صرفه‌ترین گزینه درمانی خواهد بود.

چگونه می‌توان از ایمپلنت‌های دندانی مراقبت کرد؟

مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی دقیقاً همچون مراقبت از دندان‌های طبیعی است: مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن، بهمراه چکاپ منظم دندانپزشکی و نظافت حرفه‌ای.  اگرچه ایمپلنت هیچوقت پوسیده نمی‌شود، ولی بافت لثه اطراف آن در صورت عدم مراقبت بهداشتی مناسب، می‌تواند ملتهب شده یا عفونت کند. ایمپلنت‌های دندانی که مراقبت مناسبی داشته باشد، برای یک عمر دوام خواهد یافت.

آیا ممکن است بدن ایمپلنت را پس بزند؟

ممکن نیست ایمپلنت‌ها پس زده شوند، زیرا هیچ سلول زنده یا ماده‌ای که از لحاظ ژنتیکی کد گذاری شده باشد در آنها وجود ندارد. تیتانیومی که این مواد از آن ساخته شده کاملاً زیست سازگار است و به ندرت نسبت به آن آلرژی ایجاد می‌شود. ولی ممکن است در صورت بروز عفونت بخاطر عدم رعایت بهداشت مناسب، ایمپلنت نتواند با استخوان فک جوش بخورد، یا ممکن است زودتر از موعد تحت فشار بایت قرار گیرد. البته این مسئله‌ای نادر است؛ ایمپلنت‌ها در بیش از 95 درصد موارد با موفقیت روبرو بوده‌اند.

چه مدت طول می‌کشد تا دندان‌ها را با استفاده از ایمپلنت‌های دندانی جایگزین کرد؟

هر مریض متفاوت است. پس از رسیدن به تشخیص‌های مورد نیاز، دندانپزشک ایمپلنت شما باید یک طرح درمان برای شما آماده کند که عبارتست از زمان تخمینی برای کامل شدن فرآیند. زمان کلی درمان درمان به نیازهایتان، سابقه پزشکی و دندانپزشکی شما، سلامت استخوان حمایتی داخل فک و تکنیک و مواد مورد استفاده بستگی دارد. این زمان می‌تواند تنها چند ماه و برای عارضه‌های پیچیده‌تر بیش از یک سال طول بکشد.

آیا ایمپلنت دندانی بی‌خطر است؟

ایمپلنت‌ها با تجربه بیش از نیم قرن کاربرد در صنعت دندانسازی، کاملاً ایمن و بی‌خطر هستند. البته همچون هر فرآیند پزشکی دیگر، ممکن است عوارضی وجود داشته باشد. انتخاب یک متخصص ایمپلنت  آموزش دیده به حداقل رسیدن عوارض کمک کرده و هر مشکلی محتملی را پیش از وقوع برطرف خواهند نمود. مسئله حائز اهمیت این است که شما و متخصص ایمپلنت، در کنار هم، سابقه سلامتی شما را بازبینی نمایید و هرگونه عادتی که می‌تواند موفقیت مراقبت‌های توصیه شده را به خطر بیاندازد، از جمله سیگار کشیدن، بررسی کنید، با این بررسی‌ها شما کاملاً از مزایا و خطرات محتمل درمان باخبر خواهید شد.

آیا کودک من می‌تواند از ایمپلنت‌های دندانی استفاده کند؟

بله، ایمپلنت‌ها یکی از بهترین و هوشمندانه‌ترین راه‌حل‌های طولانی مدت برای کودکانی است که بعلت تصادف یا جراحت دیگری دندان‌های دائمی خود را از دست داده‌اند. توصیه می‌کنیم که پس از افتادن دندان دائمی در اولین فرصت ممکن به یک متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید. هرچند، در بیشتر موارد، دندانپزشک برای انجام عمل صبر خواهد کرد تا زمانی که رشد صورت کودک کامل شود. معمولاً، تکمیل رشد صورت در دختران حدود 16 سالگی و در پسران حدود 18 سالگی اتفاق می‌افتد.

خطرات ایمپلنت‌های دندانی چیست؟

عوارض ناشی از جراحی ایمپلنت نادر است ولی همچون هر عمل دیگری، خطراتی همراه با این درمان وجود دارد و این خطرات ممکن است برای بیمارانی که سیگار می‌‌کشند یا به سایر عارضه‌های پزشکی مبتلا هستند بیشتر باشد. خطرات عبارتند از: عفونت، که معمولاً به درمان جواب می‌دهد؛ آسیب به سایر دندان‌ها، ریشه دندان، مشکلات سینوسی، آسیب عصبی که می‌تواند منجر به درد شود، بی‌حسی یا حس سوزن سوزن شدن؛ ناتوانی در کامل کردن عمل بخاطر ناکافی بودن استخوان فک؛ و شکست ایمپلنت.

چه کسی باید عمل ایمپلنت دندانی را انجام دهد؟

انتخاب یک متخصص ایمپلنت با مهارت و تجربه لازم برای ارزیابی وضعیت شما و طراحی یک طرح درمان شخصی برای شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اگر دندان برای مدتی طولانی افتاده باشد، آیا استخوان می‌تواند ایمپلنت را قبول نماید؟

هنگامی که یک دندان خود را از دست می‌دهید، در عرض 4 ماهه یا شش ماهه اول پس از افتادن دندان، 40 درصد از حجم استخوان حامی از دست خواهد رفت! ایمپلنت دندانی به حفظ مقدار زیادی از استخوان اصلی که دندان را حمایت کرده و از از دست رفتن دندان جلوگیری می‌کند، البته اگر ایمپلنت‎ها در عرض چند هفته پس از افتادن دندان در داخل دهان کاشته شوند. اگر حجم استخوان از دست رفته بود، بیمار شاید همچنان بتواند از ایمپلنت استفاده کند، که به مقدار حجم از دست رفته استخوان بستگی دارد. گاهی اوقات پیوند استخوان برای افزایش حجم استخوانی که پیچ ایمپلنت در آن خواهد نشست ضروری است. در این موارد، مدت زمانی خاصی نیاز است تا پیوند استخوانی خوب جوش بخورد و بعد از آن می‌توان پیچ را داخل استخوان بست.

چگونه ایمپلنت دندان را نصب می‌کنند؟

این فرآیند با ارزیابی محل ایمپلنت آغاز شده و تمام طول دوره درمان توسط یک متخصص لثه یا جراح دهان و دندان طرح‌ریزی می‌شود. در اکثر موارد، این عمل کاملاً ساده است. سپس از ارزیابی کامل شرایط سلامت دهان و دندان شما، پزشک متخصص یک سوراخ را برای گذاشتن پیچ تیتانیومی در استخوان فک ایجاد می‌کند. سپس پزشک یک ترمیم موقتی برایتان خواهد ساخت تا به جای دندان از دست رفته بنشیند تا استخوان و بافت لثه اطراف پیچ رشد کند. در زمان مناسب، پزشک یک دندان مصنوعی با ظاهر طبیعی و مقاوم (یا بریج در صورتی که چند دندان از دست رفته باشند) به پیچ وصل می‌کند.

مزایای ایملپنت نسبت به دندان مصنوعی چیست؟

از دست دادن دندان می‌تواند از لحاظ عاطفی زجر آور باشد. از دست رفتن دندان بر توانایی جویدن و صحبت کردن نیز تأثیر خواهد گذاشت. همچنین فضای بازی را ایجاد می‌کند که دندان‌های اطراف را جابجا کرده و حرکت خواهد داد. این حرکت دندان‌ها آناتومی نرمال اطراف دندان از دست رفته را تغییر خواهد داد و می‌تواند منجر به مشکلات لثوی، از دست رفتن حجم استخوان، پوسیدگی دندان و مشکلات جدی بایت شود. می‌توان از بریج و دندان‌های مصنوعی جدا شدنی برای پر کردن ناحیه خالی شده و فراهم آوردن سطح بایت مناسب استفاده کرد، ولی بریج‌هایی که روی دندان‌های مجاور لنگر می‌اندازد می‌تواند روی آن دندان‌ها فشار آورده و باعث ساییدگی آنها شود. احتمال سر خوردن دندان‌های مصنوعی متحرک وجود دارد، که با صحبت کردن و جویدن تداخل ایجاد می‌نماید. استخوان زیر بریچ‌ها و دندان‌های مصنوعی معمولاً به طور تدریجی رو به زوال می‌گذارد و در نتیجه دندان‌های مجاور لق شده و باعث بروز مشکلات بایت خواهد شد.

 ایمپلنت دندان چه مدت دوام می‌آورد؟

ایمپلنتی که جایگزین دندان می‌شود می‌تواند 10 سال و در صورت مراقبت مناسب تمام طول عمر دوام بیاورد.

بدون درمان با ایملپنت چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 استخوان فک بخاطر عدم وجود محرک شروع به تحلیل رفتن خواهد کرد. از دست رفتن دندان‌ها بر لبخند و تغییر شکل صورت شما تأثیر خواهد گذاشت، که در نتیجه شما را نسبتاً مسن جلوه خواهد داد.

چه مدت پس از ایمپلنت دندان می‌توانم به سر کار بازگردم؟

 می‌توانید فردا به سر کار بازگردید مگر این که پزشک تجویز دیگری کرده باشد. ممکن است برایتان داروهایی تجویز شود تا هرگونه ناراحتی که ممکن است داشته باشید را تسکین دهد.

چه مدت طول می‌کشد تا ایمپلنت‌های دندانی را نصب کرد؟

ایمپلنت‌ها در عرض 30 الی 60 دقیقه نصب خواهند شد که به موقععیت و تعداد ایمپلنت‌های نصب شده بستگی خواهد داشت.

ارزش طولانی مدت ایمپلنت در مقایسه با سایر گزینه‌های درمانی چیست؟

 ایمپلنت‌ها مراقبت نسبتاً کمی می‌خواهند و ثبات و اعتماد به نفس را به لبخند شما بازخواهند گرداند. بنابراین، ارزش طولانی مدت ایمپلنت‌ها با اختلاف بسیار زیاد روش‌های قدیمی را پشت سر خواهد گذاشت.

چه کسی کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندانی محسوب می‌شود؟

تقریباً هرکسی که یک دندان، چند دندان و یا تمام دندان‌هایش را از دست داده باشد، کاندید دریافت ایمپلنت دندانی است. با متخصص ایمپلنت خود صحبت کنید تا مطابق نیازتان شما را راهنمایی کند.

معایب ایمپلنت‌های دندانی چیست؟

همچون هر عمل جراحی دهانی دیگری، خطر عفونت، التهاب و درد وجود دارد، ولی متخصص ایمپلنت نحوه مدیریت کردن این وضعیت‌های خاص را برایتان شرح خواهد داد. اگر هیچ استخوانی برای کار گذاشتن ایمپلنت وجود ندارد، ممکن است به پیوند استخوان و لثه نیاز باشد، که هزینه درمان را افزایش خواهند داد.

آیا ایمپلنت دندانی نیز مانند دندان مصنوعی متحرک است یا در دهان ثابت می‌شود؟

خیر، ایمپلنت‌های دندانی کاملاً در استخوان فیکس می‌شوند و به دندان‌ها اجازه می‌دهند تا به شیوه‌ای که نزدیک‌ترین شیوه به دندان‌های طبیعی است جایگزین شوند.

هزینه ایمپلنت دندانی چقدر است؟

هزینه تعویض دندان با ایمپلنت‌های دندانی به چندین عامل بستگی دارد، از جمله تعداد دندان‌های جایگزین شده و تعداد ایمپلنت‌های دندانی مورد نیاز برای حمایت کردن از دندان‌های جایگزین شده. ممکن است پیش از کار گذاشتن ایمپلنت‌های دندانی به چند عمل اضافی نیز نیاز باشد تا سلامت طولانی مدت ایمپلنت‌های دندانی شما را تضمین نماید. برای رسیدن به تخمین دقیق هزینه، پزشک باید دهان شما را بررسی کند. پس از معاینه کامل تشخیصی، دندانپزشک بهترین روش درمانی را برایتان تجویز خواهد کرد.

آیا بالا بودن سن مشکلی در این درمان ایجاد می‌کند؟

معمولاً بیماران مسن‌تر نگرانی‌هایی را درباره سن خود بیان می‌کنند که ممکن است برای بهره‌مند شدن از مزایای ایمپلنت‌های دندانی برای آنها مشکلی ایجاد نمایند. هرچند، سلامت عامل تعیین کننده‌تری از سن است. اگر به قدر کافی سالم باشید که بتوان دندان را کشید، احتمالاً برای دریافت ایمپلنت دندانی نیز از سلامت کافی برخوردار هستید. بیماری‌های مزمن خاص ممکن است باعث شوند که نتوان از این درمان استفاده نمود.

آیا دندان‌های جدید من ظاهری طبیعی خواهد داشت؟

هنگامی که ایمپلنت‌ها در ترکیب با دندانسازی ترمیمی مدرن انجام شود، ظاهر، راحتی و عملکرد آنها کاملاً به سطح انتظاراتتان خواهد رسید. غالباً به سختی می‌توان تفاوت بین این دندان‌ها به دندان‌های طبیعی را فهمید.

آیا خواهم توانست با همان فشار دندان‌های طبیعی بجوم؟

بله. پس از یک دوره تطبیق پذیری کوتاه، ظرفیت جویدن کاملاً با دندان‌های طبیعی یکی خواهد بود.

پس از درمان چه حسی خواهم داشت؟

کبودی و ورم در لثه و بافت‌های نرم دور از انتظار نیست. ولی معمولاً ناراحتی، اگر وجود داشته باشد، با مسکّن‌های معمولی قابل درمان است. معمولاً می‌توانید انتظار داشته باشید که از فردا به سر کار بازگردید.

 

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید