دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. مراقبت های بعد از جراحی لثه برای کاهش درد، خونریزی، ورم و عفونت

مراقبت های بعد از جراحی لثه برای کاهش درد، خونریزی، ورم و عفونت

  • بهمن 16, 1397
  • 0 لایک
  • 81 بازدید
  • 0 دیدگاه

 

گاهی اوقات ممکن است دندان پزشک شما را به متخصص لثه ارجاع دهد متخصص لثه پزشکی است که در زمینه درمان بیماری لثه تخصص دارد. بیماری لثه یک عفونت باکتریایی است که بر بافت لثه تاثیر می‌‌‌گذارد و باعث بروز التهاب، قرمزی، تورم و از بین رفتن استخوان اطراف دندان می‌‌‌شود. این عارضه می‌تواند یک یا چند دندان را درگیر کند. پس از جراحی لثه باید متخصص لثه یا متخصص بهداشت دهان و دندان اطلاعات لازم را در خصوص نحوه تمیز کردن بافت لثه و دندان توسط مسواک و خمیر دندان آنتی میکروبیال حاوی فلوراید، نخ دندان و دهان شویه آنتی باکتریال در اختیار شما قرار دهد.

 بیماری لثه چگونه ایجاد می‌شود؟


16

بیماری لثه به علت حضور باکتری‌هایی که بر سلامت دهان تاثیر می‌گذارند و به دندان‌ها می‌چسبند به وجود می‌آید. این باکتری‌ها درون دهان جمع می‌شوند و به سرعت تکثیر پیدا می‌کنند و باعث تشکیل پلاک دندانی می‌شوند. در صورتی که این پلاک روی دندان باقی بماند بافت اطراف لثه دچار التهاب خواهد شد و منجر به بروز التهاب لثه می‌‌شود.

التهاب لثه یک نوع بیماری لثه است. روزی ۲ بار مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و استفاده از خمیر دندان مناسب می‌تواند با باکتری‌هایی که در بروز بیماری لثه نقش دارند مبارزه کند.

مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان باعث می‌شود که پلاک و ذرات مواد غذایی از لابلای دندان‌ها خارج شوند و به این ترتیب سطح دندان تمیز شود و پلاک حاصل از فعالیت باکتری‌ها در خط لثه دندان از بین برود.

تحقیقات نشان داده است که التهاب لثه اولین بیماری لثه است که می‌‌تواند باعث بروز تورم لثه شود و یک نوع بیماری جدی را به وجود بیاورد. در صورتی که پلاک و ذرات مواد غذایی از لابلای دندان‌ها خارج نشوند و بهداشت دهان و دندان رعایت نشود بیماری لثه بدتر خواهد شد و منجر به بروز التهاب لثه و خونریزی از لثه خواهد شد.

در این حالت فاصله بین دندان و لثه عمیق می‌شود و فضایی را برای ایجاد فرو رفتگی در لثه و بروز بیماری لثه فراهم می‌کند. فرو رفتگی‌هایی که در لثه به وجود می‌آیند حاصل فعالیت باکتری‌ها و تشکیل پلاک هستند که روی یکدیگر انباشته می‌‌شوند و به زیر خط لثه حرکت می‌کنند در این شرایط مراقبت و روش‌های خانگی تاثیر چندانی در برطرف کردن پلاک دندانی ندارد.

در صورتی که پلاک دندان توسط دندان پزشک یا متخصص بهداشت دهان درمان نشود بیوفیلم حاصل از فعالیت باکتری‌ها به زیر خط لثه گسترش پیدا می‌کند و قسمت داخلی توده‌های ایجاد شده در لثه را عفونی خواهد کرد. باکتری موجود در پلاک باعث تولید محصولات جانبی می‌‌شود که این محصولات جانبی منجر به تحلیل رفتن بافت نرم و سخت مجاور و عمیق شدن فاصله بین دندان و لثه خواهد شد.

این نوع بیماری پیشرونده لثه می‌تواند بر ریشه دندان‌ها تاثیر بگذارد و آنها را نیز عفونی کند در این حالت ممکن است دندان لق شود و باعث ناراحتی بیمار شود به صورتی که بیمار به جراحی لثه نیاز داشته باشد.

 

 انواع جراحی لثه شامل چه مواردی است؟ 


At dentist's office
At dentist’s office

انواع جراحی لثه به شرح زیر می‌باشد:

  • جراحی فلپ لثه: در صورتی که عمق فرو رفتگی‌های ایجاد شده بیشتر از ۵ میلی متر باشد متخصص لثه به انجام جراحی فلپ لثه می‌پردازد تا از میزان فرو رفتگی ایجاد شده بکاهد. اکثر افرادی که دچار التهاب متوسط تا شدید لثه هستند تحت این عمل جراحی قرار می‌گیرند. متخصص لثه بافت لثه را برش می‌دهد تا آن را از دندان جدا کند و به کمک وسایل مخصوص جراحی به صورت عمقی به تمیز کردن بافت و برطرف کردن جرم، پلاک و بیوفیلم زیر فرو رفتگی لثه بپردازد.
  • لثه برداری: از این روش بدون جراحی برای برداشتن بافت اضافی لثه که بیش از حد روی دندان رشد کرده است استفاده می‌‌شود تا فضای بیشتری برای تمیز کردن دندان ایجاد شود. متخصص لثه برای انجام این نوع جراحی لثه بیمار را بیحس می‌‌کند و به برش و برداشتن بافت اضافی لثه خواهد پرداخت.
  • ترمیم پلاستیک لثه: از این نوع جراحی لثه برای شکل دهی مجدد بافت سالم لثه در اطراف دندان و ایجاد ظاهر بهتر استفاده می‌شود. در صورتی که فرد دچار عقب رفتگی دندان و جلو آمدن لثه شده باشد انجام این نوع عمل جراحی ضروری خواهد بود. در صورتی که امکان تهیه پیوند از سقف دهان وجود داشته باشد جراح اقدام به انجام پیوند لثه خواهد کرد سپس آن را در قسمتی بخیه می‌زند که یک طرف دندان عقب رفته است.

 انتظارات و مراقبتهای بعد از جراحی لثه شامل چه مواردی است؟


18

 بعد از جراحی لثه، افراد ممکن است خونریزی، ورم و درد را تجربه کنند. برخی از مراقبت های بعد از جراحی لثه که به بهبودی سریعتر کمک می کند عبارتند از:

 خونریزی 

 به طور کلی خونریزی خفیف لثه پس از جراحی لثه قابل انتظار است حتی اگر جراح توانسته باشد در حین جراحی وجود خونریزی را کنترل کند احتمال بروز آن پس از جراحی وجود خواهد داشت. پس از جراحی دندان پزشک گاز استریل را روی لثه قرار می‌‌دهد که بیمار باید به مدت یک تا دو ساعت آن را روی دندان خود قرار دهد البته بیمار می‌‌تواند در صورت لزوم آن را عوض کند.

در صورتی که خونریزی همچنان ادامه داشته باشد بیمار می‌تواند کمی گاز را روی لثه خود فشار دهد و دندان‌های خود را روی آن بگذارد. همچنین بیمار می‌تواند از چای کیسه‌ای مرطوب استفاده کند و آن را روی لثه خود قرار دهد. بیمار باید حداقل به مدت ۲۴ ساعت از فشار وارد کردن به لثه خود اجتناب کند تا لخته خون در آن ناحیه تشکیل شود و پایدار گردد.

تورم 

 پس از جراحی لثه به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول محل انجام جراحی متورم خواهد شد که بیمار می‌‌تواند برای کاهش تورم ایجاد شده کمپرس سرد را روی صورت خود و در نزدیکی محل جراحی شده قرار دهد. بهترین روش برای استفاده از کمپرس سرد این است که آن را هر ۱۵ دقیقه یک بار روی موضع مورد نظر بگذارد.

برای این کار باید بیمار مقداری یخ را درون کیسه بریزید سپس کیسه یخ را درون یک پارچه نازک قرار دهد تا از سوختگی پوست و جلوگیری شود سپس آن را روی صورتش بگذارد. بیمار می‌تواند در روز سوم پس از جراحی از کمپرس گرم برای کاهش تورم ایجاد شده استفاده کند تا به تدریج تورم صورتش کاهش پیدا کند.

 درد و ناراحتی 

 به طور کلی انواع عمل‌های جراحی با احساس درد و ناراحتی همراه هستند و جراحی دهان نیز از این قاعده جدا نیست. در صورتی که شما جراحی لثه انجام داده‌اید باید قبل از آنکه اثر داروی بیحسی موضعی از بین برود اولین دوز داروی مسکن خود را مصرف کنید. معمولا دندان پزشک پس از اتمام جراحی لثه برای شما داروی مسکن تجویز می‌کند که می‌توانید آن را طبق دستور مصرف کنید تا درد و ناراحتی حاصل از جراحی برطرف گردد.

 مصرف داروها 

 پس از جراحی لثه به منظور جلوگیری از بروز عفونت به شما داروی آنتی بیوتیک داده خواهد شد به همین دلیل مصرف این داروها طبق دستور دندان پزشک اهمیت بسیار زیادی دارد. مصرف داروهای مسکن و ضد التهاب می‌‌تواند به کاهش تورم و درد کمک نماید. مصرف دقیق داروها بعد از جراحی لثه بهترین روش برای تسریع فرایند بهبود است.

 بیحسی 

 معمولاً دندان دندان پزشکان در هنگام انجام جراحی از داروهای بیحسی و خاصیت اثرگذاری طولانی استفاده می‌کنند در نتیجه بروز بی حسی در لثه، لب و نقاط اطراف آن به مدت ۶ تا ۸ ساعت کاملا طبیعی است در این زمان باید به خوبی از زندان خود محافظت کنید و دقت نمایید که از گاز گرفتن لب و زبان خود در هنگام بیحسی آنها اجتناب نمایید.

 کبودی 

 بروز کبودی خفیف در گونه، لب، گردن و صورت پس از جراحی کاملاً طبیعی است.

بخیه 

 دندان پزشک برای بستن محل جراحی از بخیه استفاده می‌‌کند. دندان پزشک می‌‌تواند بر اساس شرایط شما از بخیه جذبی یا غیر جذبی استفاده کند. بخیه جذبی طی مدت یک تا دو هفته پس از آنکه دندان پزشک اقدام به کشیدن بخیه‌های غیر جذبی کرد شروع به جذب خواهند کرد.

 رژیم غذایی 

 پس از جراحی لثه باید حداقل به مدت دو هفته از مواد غذایی نرم استفاده کنید. مصرف خوراکی‌های نرم می‌‌تواند میزان ضربه‌ای که به محل جراحی وارد می‌شود را بکاهد و این امر می‌‌تواند تاثیر مثبتی بر فرآیند بهبود بگذارد. گاهی اوقات فرایند درمان و بهبود طولانی است و در این دوران دندان پزشک از شما می‌‌خواهد که از غذاهای نرم و مایعات بیشتری استفاده کنید. در هنگام غذا خوردن سعی کنید با آن قسمت از دهان خود غذا بخورید که جراحی نشده است .

حفظ تعادل در خوردن مواد غذایی و مصرف انواع مواد خوراکی اهمیت بسیار زیادی دارد. در این دوران به فکر رژیم گرفتن و محدود کردن میزان کالری دریافتی خود نباشید. اکثر دندان دندان پزشکان بر مصرف غذاهای نرم پس از جراحی دندان تاکید دارند و شما می‌توانید از انواع سوپ، غذا، حبوبات، سس سیب، برنج، پاستای نرم، پوره سیب زمینی، تخم مرغ نیمرو، غذای مخصوص کودکان، انواع آب میوه و آب سبزیجات، پودینگ، ماست، بستنی و شربت استفاده کنید. دریافت روزانه ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کالری پس از جراحی پیشنهاد می‌شود.

از خوردن غذاهای تند و پر از ادویه و خوردن غذاهای فرآوری شده خودداری کنید زیرا مصرف این غذاها می‌‌تواند باعث التهاب بافت لثه شود. سعی کنید از مایعات بیشتری استفاده نمایید.

 

 رعایت بهداشت دهان و دندان 

 پریدکس یک نوع دهان شویه مخصوص است که دندان پزشک پس از جراحی تجویز می‌کند و شما باید روزی ۲ تا ۳ بار و هر بار حدود یک دقیقه آن را در دهان خود بچرخانید تا دهان شما کاملا ضدعفونی شود. از آنجایی که استفاده از خمیر دندان می‌‌تواند با پریدکس تداخل داشته باشد باید از این دهان شویه یک ساعت قبل یا بعد از مسواک زدن استفاده کنید.

پریدکس به عنوان یک ماده آنتی باکتریال می‌‌تواند نقاط جراحی شده را تمیز کند اما در صورتی که روی دندان شما لکه ایجاد شده یا آن که نتوانستید مزه غذاها را به خوبی احساس کنید نگران نباشید زیرا لکه‌های ایجاد شده از بین می‌روند و پس از قطع مصرف این دهان شویه مزه دهان شما بهبود خواهد یافت.

برای مسواک زدن نقاط اطراف محل جراحی شده از مسواک نرم استفاده کنید اما زمانی که نقاط اطراف محل جراحی را مسواک می‌‌زنید کاملا دقت کنید که از بروز آسیب دیدگی بیشتر جلوگیری شود.

 استفاده از بانداژ 

 در برخی موارد ممکن است دندان پزشک روی محل جراحی شده بانداژ قرار دهد تا هم روی زخم را بپوشاند و هم از آسیب دیدگی آن قسمت جلوگیری نماید. مراقب بانداژ روی لثه خود باشید و از خوردن غذاهای سفت یا مسواک زدن این ناحیه خودداری کنید.

 فعالیت 

 در هنگام مصرف داروهای مسکن از رانندگی کردن یا کار کردن با هر نوع ماشین آلات سنگین خودداری کنید و حداقل تا دو هفته پس از جراحی فقط به انجام فعالیت جسمانی سبک بپردازید. این تمرینات می‌‌تواند شامل انجام امور منزل یا پیاده روی باشد.

 استعمال دخانیات 

 تا ۲۴ ساعت پس از جراحی از استعمال دخانیات خودداری کنید اما در صورتی که داروی بیحسی به صورت وریدی به شما تزریق شده است تا ۴۸ ساعت از سیگار کشیدن خودداری نمایید. به خاطر داشته باشید که باید حداقل به مدت دو هفته از سیگار کشیدن اجتناب کنید زیرا سیگار کشیدن با تاثیرات منفی بر روی فرایند بهبود پس از جراحی همراه است.

 در موارد زیر فورا با دندان پزشک خود تماس بگیرید:

  • در صورتی که خونریزی لثه شما شدید است و قابل کنترل نیست.
  • در صورتی که درد بسیار زیادی دارید و مصرف مسکن نمی‌تواند به تسکین آن کمک کند.
  • در صورتی که دچار تهوع و استفراغ شدید هستید.
  • در صورتی که تورم لثه شما شدید است و به نقاط مجاور انتشار یافته است یا آنکه تا ۶۰ ساعت پس از جراحی همچنان تورم در حال بزرگ شدن است.
  • در صورت بروز واکنش آلرژیک به داروها که ممکن است باعث بروز خارش بیش از حد یا راش پوستی شود.

 سوالات متداول در خصوص جراحی لثه


  آیا جراحی لثه باعث احساس درد می‌شود؟

 اکثر افراد پس از جراحی دچار درد خفیف تا شدید می‌‌شوند که با مصرف داروهای مسکن قابل کنترل است. در صورتی که پس از جراحی دچار درد شدید شده‌اید می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید و آن را روی موضع مورد نظر قرار دهید. در صورتی که دندان پزشک برای شما داروی آنتی بیوتیک تجویز کرده است باید داروهای خود را طبق دستور دندان پزشک مصرف نمایید. پس از جراحی ریسک بروز خونریزی و تورم وجود دارد.

 پس از جراحی لثه چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ 

 پس از جراحی لثه نمی‌‌توانید فورا قسمت جراحی شده را مسواک بزنید به همین دلیل حداقل به مدت یک تا دو هفته به دهان شویه ضدعفونی کننده نیاز خواهید داشت تا سلامت دهان و دندان شما تضمین شود.

 پس از جراحی و بازگشت به منزل چه باید کرد؟

 پس از جراحی لثه شما می‌‌توانید به منزل برگردید و استراحت کنید. توجه کردن به دستورات دندان پزشک پس از جراحی لثه اهمیت بسیار زیادی در فرآیند بهبود محل جراحی شده دارد. توصیه‌های دندان پزشک به موضعی که جراحی شده است و نوع روش درمانی انجام شده بستگی دارد.

 آیا پس از جراحی لثه مراجعه به دندان پزشک ضروری است؟

 پس از جراحی لثه باید حدود ۷ تا ۱۰ روز بعد به مطب دندان پزشک مراجعه کنید تا دهان شما را بررسی کند و بخیه‌ها را بکشد. معمولا چند این مراجعه به مطب دندان پزشک برای معاینه و تمیز کردن موضع مورد نظر ضروری است معمولاً ارزیابی فرآیند بهبود پس از درمان تا سه ماه پس از جراحی لثه ادامه خواهد داشت.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید