دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. لمینت (لامینت) دندان (ونیر پرسلاین) چیست:مزایا،روش و هزینه
لمینت (لامینت) دندان (ونیر پرسلاین) چیست:مزایا،روش و هزینه

لمینت (لامینت) دندان (ونیر پرسلاین) چیست:مزایا،روش و هزینه

  • آذر 15, 1395
  • 0 لایک
  • 162 بازدید
  • 11 دیدگاه

جهت مشاهده لیست بهترین دنداندندان پزشکان تهران کلیک کنید

یکی از راه‌های درمانی در دندانپزشکی زیبایی استفاده از لمینت‌های دندانی یا ونیرهای پرسلاینی است که برای رفع دسته‌ای از ناهنجاری‌های دندانی استفاده می‌شود.

لمینت (لامینت یا ونیر) دندان چیست؟


lami1روکش ونیر پرسلاین (که در اصطلاح به آن لامینت دندان نیز گفته می‌شود)، پوسته‌های نازکی هستند که از مواد سرامیکی ساخته شده و بر روی ناحیه جلوی دندان‌ها قرار می‌گیرند. این روکش‌ها معمولاً در حدود 0.5 تا 0.6 میلی‌متر ضخامت دارند. به این ترتیب ضخامت این پوسته‌ها در حدود نصف یک سکه و دو برابر پوسته تخم‌مرغ است. عملکرد اصلی ونیر پرسلاین در ارتباط با بهبود ظاهر دندان‌ها می‌باشد.

کاربرد لمینت چیست؟


lam4

lami2

لمینت پرسلاین به صورت عادی برای بهبود مشکلات ظاهری دندان‌ها همچون تغییر رنگ، فرسایش، تراشیدگی، فاصله بین دندان‌ها و نامرتبی و کجی محدود دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اکثر موارد لامینت‌ها با تشخیص بیمار فقط برای بهبود ظاهر دندان‌ها استفاده شده و هدف از درمان با لمینیت دندان بهبود ساختار دندان‌ها یا پیشگیری از تغییر رنگ آتی آن‌ها نیست.

مزایای ونیر پرسلاین چیست؟


همان‌طور که در ادامه توضیح داده خواهد شد، سه ویژگی مشخص باعث می‌شود لمینت پرسلاین شرایط منحصر به فرد برای درمان زیبایی دندان‌ها داشته باشد. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • کار گذاشتن لامینت دندان با استفاده از یک فرآیند به نسبت محافظه‌کارانه در مقایسه با روکش دندان، در حقیقت کار گذاشتن ونیر نیاز به دستکاری کمتر ساختار دندان است.
  • شبیه بودن ظاهر لمینت با دندان‌های طبیعی؛ به این ترتیب یکی از مزایای لمینت دندان ایجاد ظاهر کاملاً طبیعی برای دندان‌ها پس از درمان است. به این ترتیب ظاهر لمینت نسبت به بسیاری از روش‌های ترمیم دندانپزشکی مناسب‌تر خواهد بود.
  • مقاوم بودن نسبت به لک و تغییر رنگ به خاطر ساختار سرامیکی لمینت

اگر ونیر توسط دندانپزشک ماهر به خوبی روی دندان چسبانده شود و بیمار نیز در مراقبت از آن کوتاهی نکند، انتظار می‌رود ونیر لمینتی 10 تا 15 سال بدون مشکل در دهان باقی بماند. البته معایب و عوارضی نیز وجود دارد؛ از عوارض لمینت دندان می توان به شکستن، جدا شدن یا آسیب دیدن آن اشاره کرد و ممکن است نیاز به ترمیم یا جایگزینی پیدا کند.

روش درمان با ونیر پرسلاین


 اصلاح ساختار دندان

lami7

با استفاده از این روش درمان زیبایی، ناحیه جلوی دندان به حالت اولیه طبیعی آن باز گشته و ضخامت آن مشابه حالت عادی خواهد بود. به این ترتیب لازم است برای این درمان مقداری از سطح دندان برداشته شود تا پس از کار گذاشتن ونیر یا لمینت، تغییرات زیاد در ضخامت کلی دندان ایجاد نشود.

تعیین رنگ یا سایه ونیر

lami87

دندانپزشک از طیف سایه‌های در اختیار خود برای تعیین رنگ پرسلاین به صورتی که بیشترین شباهت را با رنگ دندان‌های مجاور در دهان داشته باشد، استفاده خواهد کرد. علاوه بر این دندانپزشک ممکن است تصمیم بگیرد از رنگ‌های متفاوت برای بخش‌های مختلف ونیر استفاده کند. دندانپزشک همچنین درباره نواحی خاص لمینت که ممکن است نیاز به شفافیت بیشتر یا کمتر داشته باشد، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

 تهیه قالب از دندان‌ها

هنگامی که اصلاحات لازم در دندان انجام شد، دندانپزشک از دندان‌های بیمار و لثه‌های وی قالب تهیه می‌کند. در ادامه از این قالب برای ساخت ونیر استفاده خواهد شد. امروزه از دو روش اصلی برای قالب‌گیری از دندان‌ها به شرح زیر استفاده می‌شود:

lami9

  • روش اول: استفاده از موم قالب‌گیری: در این حالت یکه لایه ضخیم از موم قالب‌گیری بر روی یک سینی مخصوص شبیه به ظاهر فک قرار گرفته و از بیمار خواسته می‌شود با دندان‌های خود این موم را فشار دهد. در ادامه این موم برای چند دقیقه در دهان بیمار باقی مانده و سپس از دهان فرد خارج می‌شود. در ادامه این قالب برای لابراتوار دندانپزشکی ارسال می‌شود تا با استفاده از آن ونیر پرسلاین ساخته شود.
  • روش دوم: دندان‌پزشک ممکن است از یک ماشین تصویربرداری مخصوص برای تهیه قالب از دندان‌ها از طریق یک دوربین مخصوص استفاده کند. با توجه به تصویر تهیه شده با این روش، دستگاه می‌تواند از یک قالب سرامیکی (یک نوع پرسلاین مصنوعی) در چند دقیقه لمینت مناسب برای دندان‌های بیمار را تهیه کند.

 کار گذاشتن ونیر موقت بر روی دندان‌ها (در صورت نیاز)

 در مواردی که روکش ونیر توسط لابراتوار دندانپزشکی ساخته می‌شود، معمولاً لازم است بیمار برای کامل شدن فرآیند ساخت ونیر 1 یا 2 هفته صبر کند. به این ترتیب گاهی اوقات لازم می‌شود از یک روکش ونیر موقت بر روی دندان‌ها در طول این مدت استفاده گردد.

ارزیابی لمینت قبل از چسباندن آن به دندان

در این مرحله، ونیر پرسلاین ساخته شده و برای چسباندن به دندان آماده است. در صورتی که در این زمان بر روی دندان‌های بیمار ونیر موقت وجود داشته باشد، دندان‌پزشک ابتدا این ونیر را از روی دندان‌های بیمار بر می‌دارد. در این مرحله دندان‌پزشک اقدامات زیر را برای بیمار انجام می‌دهد:

  • کنترل کردن قرارگیری مناسب ونیر بر روی دندان: دندانپزشک ابتدا نحوه قرارگیری ونیر بر روی دندان‌ها را کنترل می‌کند. به این منظور، ونیر بر روی دندان‌ها قرار گرفته و وضعیت آن بررسی می‌شود. سپس ونیر برداشته شده و اصلاحات لازم در آن انجام می‌شود. این کار تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که دندانپزشک از قرارگیری مناسب ونیر بر روی دندان‌ها مطمئن شود. در اکثر موارد نیاز به استفاده از مواد بی‌حسی برای این مرحله از درمان وجود ندارد.

lami101

  • بررسی ظاهر ونیر: صرف نظر از ساخت لمینت در لابراتوار دندانپزشکی یا توسط دستگاه‌های مخصوص، با وجودی که ظاهر لمینت ممکن است با توجه به قالب تهیه شده مناسب باشد، باز هم ممکن است بیمار و دندانپزشک درباره ایجاد تغییرات ظاهری در ونیر تصمیم‌گیری نمایند. در این شرایط احتمالاً لبه‌های لمینت کوتاه شده، تراش داده شده یا گرد می‌شوند تا به این ترتیب دستیابی به ظاهر مورد نظر پزشک و بیمار امکان‌پذیر گردد. در این مرحله دندان‌پزشک تغییرات مورد نیاز را کامل می‌کند.
  • ارزیابی رنگ: در این مرحله دندانپزشک سایه پرسلاین برای ساخت ونیر را انتخاب کرده و این کار به صورتی انجام می‌شود که رنگ ونیر با دندان‌های مجاور در دهان بیشترین هماهنگی را داشته باشد. به هر حال با توجه به نیمه‌شفاف بودن ونیر، رنگ دقیق آن احتمالاً پس از قرار گرفتن ونیر بر روی دندان و چسباندن آن در محل مشخص خواهد شد.

روش‌های ساخت ونیر پرسلاین


روش‌های اصلی ساخت ونیر پرسلاین به شرح زیر هستند:

روش ساخت قدیمی

در این تکنیک انواع مختلف پرسلاین با رنگ‌های منحصر به فرد و ویژگی‌های نیمه‌شفاف مربوط به خود، توسط تکنسین برای ساخت ونیر مورد استفاده قرار می‌گیرند. هنگامی که ونیر در این حالت به خوبی ساخته شود، ظاهر و ویژگی‌های ونیر از بهترین کیفیت ممکن برخوردار خواهد بود.

ساخت ونیر با گرما و فشار

در این فرآیند، پرسلاین ذوب شده و سپس در یک قالب فشرده می‌شود. یکی از محدودیت‌های این تکنیک در ارتباط با امکان استفاده از یک نوع پرسلاین در ساخت ونیر است و این شرایط می‌تواند مشکلات خاص در ارتباط با ظاهر ونیر ایجاد کند. در حقیقت بخش‌های مختلف دندان‌ها دارای رنگ‌ها و سایه‌های متفاوت هستند و برای شبیه‌سازی ظاهر طبیعی دندان معمولاً به چند نوع پرسلاین نیاز است.

امروزه از دو فرآیند برای اضافه کردن ویژگی‌های ظاهری لازم به این نوع ونیرها استفاده می‌شود تا به این ترتیب ظاهر ونیر تا حد ممکن شبیه به دندان‌های عادی شود. این فرآیندها به شرح زیر هستند:

  • لعاب رنگی تهیه شده و سپس به سطح ونیر اضافه می‌شود.
  • بخش‌های کوچکی از ونیر (معمولاً نزدیک به ناحیه لبه ونیر) برداشته شده و سپس با پرسلاین‌های با رنگ مناسب جایگزین می‌شود.

به‌طور خاص زمانی که از تکنیک دوم استفاده شود، نتایج نهایی بسیار شبیه به دندان‌های طبیعی خواهد بود.

ساخت ونیر سرامیکی با تکنولوژی CAD/CAM

در این روش از تکنولوژی CAD/CAM برای تولید ونیر از یک تکه پرسلاین مصنوعی با رنگ یکنواخت استفاده می‌شود. مشابه شرایط فوق، یکنواختی رنگ در این نوع از ونیرها مسئله‌ای مشکل ساز برای ظاهر آن است. به هر حال در ادامه می‌توان ویژگی‌های ظاهری مورد نیاز را از طریق لعاب رنگی به ونیر اضافه کرد. در بین سه روش فوق، این روش دشوارترین راهکار برای دستیابی به نتایج طبیعی در ارتباط با ظاهر دندان‌ها می‌باشد.

چه زمان نباید از ونیر یا لمینت استفاده شود؟


در شرایط خاص ممکن است استفاده از این روش برای برخی دندان‌های خاص یا حتی افراد مشخص مناسب نباشد. برخی از این شرایط به شرح زیر هستند:

  • دندان‌هایی که نیاز به تقویت شدن دارند: دندان‌هایی که بخش زیادی از ساختار خود را به خاطر فرسایش، پوسیدگی یا ترک‌خوردگی از دست داده‌اند، و نیز دندان‌هایی که پرکردگی آن‌ها بزرگ است، انتخاب مناسب برای استفاده از لمینت پرسلاین نیستند.

lami11

  • دندان‌هایی که سطح مینای آن‌ها محدود است: ونیر پرسلاین تا زمانی که امکان متصل کردن مناسب آن به مینای دندان به خوبی وجود نداشته باشد، برای بیمار قابل استفاده نخواهد بود.
  • دندان‌هایی که فشار وارد شده به آن‌ها زیاد است: افرادی که دچار مشکل دندان قروچه بوده یا دندان‌های خود را به یکدیگر فشار می‌دهند، یا موقعیت دندان‌های آن‌ها به صورتی است که دندان‌ها به صورت لب به لب بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند، احتمالاً امکان استفاده از لمینت برای روکش کردن دندان‌های آن‌ها وجود ندارد.

عوامل هزینه موثر بر لمینت دندان


هزینه لمینت دندان با عوامل مختلف به شرح زیر ارتباط دارد:

  • حق‌الزحمه دندانپزشک زیبایی که درمان را بر روی بیمار انجام می‌دهد در قیمت لمینت دندان تاثیر دارد.
  • تجربه هنری و تکنیکی تکنسین مسئول ساخت لمینت دندان
  • محل ارائه خدمات درمانی به بیمار
  • نوع بیمه خدمات درمانی مورد استفاده بیمار
  • مواد استفاده شده برای ساخت لمینت
  • قیمت لمینت دندان بسته تعداد دندان‌هایی که نیاز به درمان زیبایی با لمینت دارند نیز متفاوت است.
  • اشتراک گذاری:

11 دیدگاه

  • […] ونیر پوسته یا لایه‌ای است که از مواد همرنگ دندان افراد ساخته می‌شود و برای پوشش سطح جلوی دندان‌هایی که ممکن است به علت داشتن رنگ متفاوت، ترک خوردگی، پوسیدگی یا بدشکل و کج‌بودن، ظاهر خوبی نداشته باشند به کار می‌رود. ونیرها معمولاً در لابراتوار توسط دندان‌ساز و از روی مدلی که توسط دندان‌پزشک تهیه شده ساخته می‌شوند. […]

دیدگاه خود را درج کنید