دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. علائم و درمان سرطان زبان

علائم و درمان سرطان زبان

  • آذر 29, 1395
  • 0 لایک
  • 33 بازدید
  • 1 دیدگاه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

سرطان زبان یکی از سرطان‌های دهانی است که به دلیل موقعیت آن در دهان و بر روی زبان با سایر سرطان‌ها متفاوت است. مشخصه‌های این نوع سرطان کاملاً منحصربفرد است که نشان‌دهنده‌ی تفاوت در منشأ ایجاد کننده‌ی آن است. همین تفاوت همچنین دلیل تمایز روش‌های درمانی این نوع سرطان است. خوشبختانه سرطان دهان بسیار نادر است و فقط تنها در حدود سه درصد از تمام انواع سرطان‌ها را شامل می‌شود.

سرطان زبان چیست؟


زبان از دو قسمت تشکیل می‌شود، بخش دهانی زبان و پایه‌ی زبان. سرطان ممکن است در هر دو قسمت ایجاد شود. بخش دهانی، قسمتی از زبان است که فرد می‌تواند از دهان خود خارج کند. این قسمت دو سوم جلوی زبان را شامل می‌شود. سرطان‌هایی که در این قسمت از زبان ایجاد می‌شوند تحت عنوان سرطان‌های دهانی شناخته می‌شوند.  یک سوم انتهایی زبان، پایه‌ی زبان را تشکیل می‌دهد. این قسمت بسیار نزدیک گلو (حلق) است. سرطان‌هایی که در این بخش حادث می‌شوند، سرطان‌های اوروفارنکس (اورفارینژال) نامیده می‌شوند.

انواع مختلف سرطان زبان


رایج‌ترین نوع سرطان زبان، سرطان سلول سنگفرشی (SCCA) است. سلول‌های سنگفرشی، سلول‌های تختی هستند که مانند سلول‌های پوست بافت دهان، بینی، حنجره، غده‌ی تیروئید و گلو را پوشش می‌دهند. به سرطانی که در این سلول‌ها بوجود می‌آید، سرطان سلول سنگفرشی گفته می‌شود.

علائم سرطان زبان


sa1

علائم سرطان زبان عبارتند از:

  • قرمز شدن یا سفید شدن زبان، که با گذشت زمان برطرف نشود.
  • درد مداوم گلو
  • درد (زخم) در یک نقطه یا ناحیه‌ای بر روی زبان که برطرف نشود.
  • درد در هنگام خوردن غذا
  • احساس کرختی مداوم در دهان
  • خونریزی بی دلیل زبان (که به دلیل گاز گرفتن یا جراحاتی دیگر ایجاد نمی‌شود)
  • درد در گوش (نادر)

البته باید توجه داشت که این علائم می‌توانند به دلیل بیماری‌های بسیار خفیف‌تری هم ایجاد شوند. لذا بهتر است که برای حصول اطمینان، این علائم با یک پزشک در میان گذاشته شوند. تصویر قبل، نمایی از یک سرطان زبان را نشان می‌دهد، ولی ممکن است ظاهر آن نسبت به آنچه مشاهده می‌شود بسیار متفاوت باشد.

مخاطرات و عوامل ایجاد کننده‌ی سرطان زبان


هنوز علت دقیق بروز سرطان‌های سر و گردن شناخته نشده است، ولی عوامل خطرساز مختلفی می‌توانند مسبب بروز این عارضه باشند. استعمال دخانیات (سیگار، سیگار برگ و قلیان) و مصرف بی‌رویه‌ی الکل، دلایل اصلی بروز سرطان‌های سر و گردن محسوب می‌شوند. ویروس HPV که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود، از دیگر دلایل اصلی بروز این عارضه است.

درمان سرطان زبان


sa2

همانند بسیاری از سرطان‌های دیگر، تشخیص زودهنگام این نوع سرطان نیز می‌تواند کنترل این آن را آسان‌تر و درمان آن را ممکن سازد. بسته به میزان بزرگی این سرطان و گسترش آن به غدد لنفاوی، درمان سرطان زبان می‌تواند امکان‌پذیر باشد. روش‌هایی چون عمل جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی معمولاً برای درمان این عارضه مورد استفاده قرار می‌گیرند. ممکن است ترکیبی از این روش‌ها برای درمان بیمار مورد استفاده قرار گیرد. بهترین روش درمان غده‌های سرطانی کوچک زبان، انجام جراحی است. برای تومورهای بزرگتری که تا غدد لنفاوی گردن گسترش یافته‌اند، معمولاً ترکیبی از جراحی و پرتودرمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، تومورهای سرطانی زبان و غدد لنفاوی گردن برداشته می‌شوند. ممکن است تمام غدد لنفاوی، در یک طرف یا هر دو طرف گردن نیز برداشته شوند. این عمل، دیسکسیون گردن نامیده می‌شود. انجام این کار، احتمال بازگشت سرطان گردن در آینده را کاهش می‌دهد. معمولا بعد از عمل، جلساتی برای پرتو درمانی به منظور کمک به از بین بردن سلول‌های سرطانی باقی مانده ترتیب‌دهی می‌شوند.

اگر سرطان زبان بسیار بزرگ شده باشد، ممکن است به انجام عملی برای جدا کردن بخشی یا تمامی زبان (گلوسکتومی) نیاز باشد. این جراحی، بسیار دشوار خواهد بود. ممکن است بعد از این عمل، به انجام نوعی جراحی ترمیمی نیز نیاز باشد.

در صورت برداشتن قسمتی از زبان یا تمامی آن، بیمار برای همیشه توانایی خود در صحبت کردن و بلعیدن غذا را از دست می‌دهد. کنار آمدن با این مسئله بسیار دشوار خواهد بود و بیمار به حمایت و پشتیبانی زیادی بعد از عمل نیاز خواهد داشت. از این رو، بسیار ضروریست که قبل از انجام عمل، این مسئله با پزشک و پرستاران متخصص مطرح شود تا چگونگی تأثیر عمل بر توانایی تکلم، خوردن غذا و نوشیدن برای بیمار کاملاً روشن شود.

جهت مشاهده بهترین دندانپزشک زیبایی تهران کلیک کنید

درمان عوارض جانبی


معمولاً تمامی روش‌های درمانی با عوارضی همراه هستند. برخی از این عوارض موقتی و برخی برای همیشه ماندگار خواهند بود. انجام جراحی زبان می‌تواند توانایی تکلم را دچار مشکل کند و تغییراتی در خوردن غذا و نوشیدن مایعات ایجاد نماید.

پرتودرمانی سر و ناحیه‌ی گردن می‌تواند عوارض جانبی مختلفی شامل خشکی و زخم دهان و تغییر در مزه‌ها را به همراه داشته باشد. اطلاعات کامل‌تری پیرامون عوارض جانبی پرتو درمانی دهان در بخش سرطان‌ دهان، قابل مشاهده هستند. انجام شیمی‌درمانی، روش دیگری برای درمان سرطان‌های سر و گردن است. دو مورد از رایج‌ترین داروهایی که در این شیوه‌ی درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:

  • سیس‌پلاتین
  • فلوئوروراسیل

دیگر داروهایی که معمولاً در این شیوه‌ی درمانی استفاده می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کربوپلاتین
  • بلئومایسین
  • متوتروکسات

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید