دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. عصب کشی یا روت کانال تراپی (جراحی عصب دندان) مراحل،هزینه و درمان درد پس از عصب کشی

عصب کشی یا روت کانال تراپی (جراحی عصب دندان) مراحل،هزینه و درمان درد پس از عصب کشی

  • آذر 6, 1395
  • 0 لایک
  • 60 بازدید
  • 5 دیدگاه

جهت مشاهده لیست بهترین دنداندندان پزشکان تهران کلیک کنید

عصب‌کشی یک روش درمان دندانپزشکی است که برای ترمیم و نجات دادن یک دندان به شدت آسیب‌دیده یا دچار عفونت استفاده می‌شود. اصطلاح «عصب‌کشی» ریشه در تمیز کردن کانال‌های داخل دندان و خارج کردن قسمت‌های آسیب‌دیده آن دارد. در گذشته، عصب‌کشی یا درمان ریشه دندان اغلب دردناک بود. اما با پیشرفت‌های اخیر انجام شده در حوزه دندانپزشکی و استفاده از مواد بی‌حسی، اکثر افراد می‌توانند از عصب‌کشی دندان با درد کم یا حتی بدون درد استفاده کنند. روش‌های درمان جایگزین برای عصب‌کشی دندان شامل کشیدن دندان آسیب‌دیده و جایگزین کردن آن با ایمپلنت، بریج یا دندان مصنوعی است.

چرا لازم است از عصب‌کشی دندان استفاده شود


2b

دندان‌ها دارای یک هسته نرم هستند که در اصطلاح به آن پالپ دندان گفته می‌شود. ناحیه پالپ از تاج دندان (قسمت قابل مشاهده دندان در دهان) شروع شده و به ریشه دندان در استخوان فک امتداد پیدا می‌کند. پالپ دندان حاوی اعصاب، رگ‌های خونی و بافت پیوندی است. هنگامی که یک دندان دچار شکستگی یا پوسیدگی عمیق می‌شود، باکتری‌ها می‌توانند به این ناحیه از دندان وارد شوند. در صورتی که این مشکل درمان نشده به حال خود رها شود، باکتری‌ها و عوامل ایجاد کننده پوسیدگی در ادامه می‌توانند باعث عفونت شدید در دندان و تشکیل آبسه شوند. این شرایط می‌تواند با از بین رفتن پالپ، تحلیل استخوان و از دست دادن خود دندان همراه شود. علائم و نشانه‌های این مشکل شامل ایجاد ورم در نواحی اطراف صورت و گردن، سوراخ شدن دندان، درد دندان، ورم لثه، و حساس شدن دندان‌ها به دما است.

مراحل درمان


آماده‌سازی بیمار برای عصب‌کشی

عصب‌کشی دندان معمولاً توسط متخصص درمان ریشه یا یک دندانپزشک عمومی انجام می‌شود. روت کانال تراپی معمولاً به یک یا دو جلسه درمان نیاز دارد، اما لازم است پس از مدت زمان مشخص وضعیت دندان‌ها دوباره توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد، زیرا ترمیم ریشه دندان برای برخی دندان‌ها ممکن است با مشکلات خاص مواجه شود. برای شروع این درمان، ابتدا از وضعیت دندان‌ها عکس رادیولوژی گرفته می‌شود تا به این ترتیب بتوان مقدار آسیب‌دیدگی را به‌طور دقیق مشخص کرد. در ادامه از داروی بی‌حسی برای کنترل درد بیمار استفاده می‌گردد. این درد گاهی اوقات در مواردی که دندان دچار آبسه شده شدیدتر است. در ادامه دندان‌پزشک از یک صفحه پلاستیکی مخصوص در دهان بیمار استفاده می‌کند تا به این ترتیب دندان تمیز مانده و از بزاق دور نگه داشته شود. پس از این کار، دندانپزشک می‌تواند با سوراخ کردن تاج دندان، پوسیدگی ناحیه داخل دندان را به‌طور کامل خارج کند. به این منظور از ابزارهای دندانپزشکی کوچک برای خارج کردن پالپ عفونی یا آسیب‌دیده استفاده خواهد شد.

3b

تمیز کردن عفونت کانال ریشه

پس از خارج کردن پالپ بیمار، ساقه پالپ و کانال‌های ریشه تمیز می‌شوند. در ادامه ممکن است کانال‌های ریشه تغییر شکل داده شده و برای دسترسی بهتر برای پر کردن، عریض گردند. قبل از پر کردن دائمی کانال‌های ریشه، این کانال‌ها می‌بایست از هر گونه عفونت پاک شده و به‌طور کامل خشک شوند. به این منظور گاهی اوقات از دارو در ناحیه ساقه پالپ و کانال ریشه استفاده می‌شود تا به این ترتیب عفونت ایجاد شده از بین برود. دندانپزشک در ادامه ناحیه داخل دندان را برای چند روز باز می‌گذارد تا داخل آن به‌طور کامل تمیز و ضدعفونی شود. علاوه بر این، در صورتی که عفونت در نواحی خارج از دندان گسترش پیدا کرده باشد، ممکن است برای بیمار داروی آنتی‌بیوتیک تجویز شود. همچنین در صورتی که نیاز به چند جلسه درمان برای عصب‌کشی وجود داشته باشد، معمولاً از یک پرکردگی موقت در ناحیه تاج دندان به منظور حفاظت از دندان در برابر بزاق و ذرات مواد غذایی استفاده خواهد شد. به این ترتیب لازم است بیمار از جویدن یا گاز گرفتن با دندان مورد نظر تا زمان کامل شدن فرآیند درمان و ترمیم آن خودداری کند.

4b

پر کردن کانال‌های ریشه

پس از تمیز کردن و خشک کردن دندان، نوبت به پر کردن نواحی داخل آن یعنی ساقه پالپ و کانال‌های ریشه می‌رسد. در این مرحله ممکن است نیاز به استفاده از داروی بی‌حسی برای بیمار وجود نداشته باشد. به این ترتیب در صورتی که از پرکردگی موقت برای دندان استفاده شده باشد، این پرکردگی برداشته می‌شود تا بتوان به ناحیه داخل دندان دسترسی پیدا کرد. در ادامه از مواد مخصوص برای پر کردن دندان استفاده شده و دندان‌پزشک مطمئن می‌گردد از کانال‌های ریشه در برابر بزاق دهان و مواد غذایی حفاظت می‌شود.

5b

مرحله نهایی عصب‌کشی دندان

مرحله نهایی عصب‌کشی دندان با بازیابی و ترمیم شرایط عادی دندان ارتباط دارد. به خاطر اینکه به‌طور معمول دندان‌های دارای پرکردگی بزرگ به خاطر شرایط موجود ضعیف می‌گردند، لازم است برای حفاظت از آن‌ها در برابر آسیب‌دیدگی بعدی و نیز بازگشت به وضعیت عادی از اقدامات خاص استفاده شود. این کار معمولاً از طریق روکش کردن دندان با یک دندان مصنوعی شبیه به دندان‌های طبیعی انجام می‌گیرد. روکش دندان از طلا، پرسلاین، یا ترکیب فلز و پرسلاین ساخته می‌شود و روکش‌های ساخته شده از پرسلاین یا ترکیب فلز و پرسلاین همرنگ سایر دندان‌ها هستند. گاهی اوقات قبل از روکش کردن دندان لازم است از یک پست فلزی (metal post) در داخل دندان برای ایجاد حمایت کافی از روکش و نگه داشتن آن در محل استفاده گردد. برای اطلاع از روش‌های مناسب برای روکش کردن دندان بهتر است با دندان‌پزشک یا متخصص درمان ریشه صحبت شود.

6b

پس از عصب‌کشی دندان


پس از عصب‌کشی دندان، دندان بازیابی شده با روکش جدید می‌بایست عملکرد عادی و ظاهر زیبا شبیه به سایر دندان‌ها داشته باشد. به این ترتیب در صورتی که فرد اقدامات لازم را برای مراقبت صحیح از بهداشت دهان و دندان خود انجام دهد، ترمیم دندان می‌تواند برای تمام عمر فرد دوام و ماندگاری داشته باشد. توجه داشته باشید در طول چند روز اول پس از عصب‌کشی، دندان ممکن است نسبت به شرایط عادی حساس‌تر شود. در این زمان بیمار می‌تواند از داروهای مسکن که برای تهیه آن‌ها نیازی به نسخه پزشک نیست، برای کاهش درد و ناراحتی احتمالی خود استفاده کند. به هر حال، در صورتی که درد یا ناراحتی برای چند روز ادامه پیدا کرد، لازم است در این رابطه با دندان‌پزشک یا متخصص درمان ریشه ملاقات شود.

7b

طول مدت دوام و ماندگاری عصب‌کشی دندان چقدر است؟


عصب‌کشی دندان در بیش از 95 درصد موارد موفقیت‌آمیز است و در عمل می‌تواند برای تمام عمر دوام و ماندگاری داشته باشد. مهم‌ترین مسئله قابل توجه برای طولانی کردن نتایج درمان استفاده از ترمیم دائمی (پرکردگی یا روکش) بر روی دندان بلافاصله پس از عصب‌کشی آن و نیز رعایت مناسب اقدامات لازم در ارتباط با بهداشت دهان و دندان است. توجه داشته باشید دندان عصب‌کشی شده هنوز مستعد دچار شدن به پوسیدگی است، به همین خاطر لازم است فرد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت منظم برای حفظ سلامت دندان‌های خود استفاده کند. با توجه به اینکه در این شرایط عصب در دندان وجود ندارد، فرد در هنگام دچار شدن به پوسیدگی با علائم یا ناراحتی خاص مواجه نخواهد شد. به این ترتیب آسیب‌دیدگی‌های بعدی دندان پس از عصب‌کشی فقط زمانی مشخص می‌شود که دندان دچار شکستگی شده یا آبسه در اطراف آن تشکیل شود.

هزینه عصب‌کشی دندان


هزینه عصب کشی دندان با توجه به دندان عصب‌کشی شده و درمان بیمار توسط دندان‌پزشک عمومی یا متخصص درمان ریشه متفاوت است. همچنین دندان‌های آسیابی تعداد کانال‌های ریشه بیشتری در مقایسه با سایر دندان‌ها داشته و به همین خاطر هزینه عصب کشی دندان در مقایسه با سایر دندان‌ها بیشتر است. به همین دلیل دندان‌پزشک یا متخصص درمان ریشه هزینه بیشتری را از بیمار برای عصب‌کشی این دندان‌ها مطالبه خواهد کرد.

آیا می‌توان همه دندان‌ها را عصب‌کشی کرد؟


اکثر دندان‌ها با این روش قابل درمان هستند. به هر حال، گاهی اوقات یک دندان غیرقابل نجات است. این مشکل در مواردی مشاهده می‌شود که کانال‌های ریشه دندان در دسترس نبوده، ریشه به شدن دچار آسیب شده، ساختار استخوانی کافی برای دندان وجود نداشته، یا ترمیم دندان امکان‌پذیر نباشد. به هر حال، پیشرفت‌های اخیر در حوزه درمان ریشه باعث شده بسیاری از دندان‌هایی که در طول سال‌های گذشته امکان درمان آن‌ها وجود نداشت، امروزه با استفاده از خدمات متخصصان ریشه درمان شوند. علاوه بر این هنگامی که روش‌های درمان ریشه معمول بر روی بیمار اثربخشی لازم را نداشته باشند، احتمالاً می‌توان از عمل جراحی ریشه برای نجات دندان استفاده کرد.

  • اشتراک گذاری:

5 دیدگاه

دیدگاه خود را درج کنید