دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. سوالات ارتودنسی:پرسش و پاسخ درباره قبل و بعد روشهای سیم کشی دندان
سوالات ارتودنسی:پرسش و پاسخ درباره قبل و بعد روشهای سیم کشی دندان

سوالات ارتودنسی:پرسش و پاسخ درباره قبل و بعد روشهای سیم کشی دندان

  • مرداد 21, 1397
  • 0 لایک
  • 49 بازدید
  • 2 دیدگاه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]معرفی بهترین متخصص ارتودنسی در تهران (کلیک کنید)

ارتودنسی برای تصحیح بایت دچار مشکل یا ناهنجاری‌های دندانی مانند دندان‌های کج‌وکوله و نامرتب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی موارد ممکن است دندانها صاف بوده و مشکلی نداشته باشند اما فک‌های بالایی و پایینی خوب جفت نشوند. مشکلات فکی با ترازبندی دندان‌ها ممکن است ارثی باشند با به دلیل صدمه، افتادن زودهنگام یا دیرهنگام دندانها یا مکیدن شست ایجاد شود. اگر فردی دچار یک ناهنجاری بایت باشد ممکن است متخصص ارتودنسی برای تصحیح لبخند وی استفاده از براکت یا سایر درمان‌های ارتودنسی را توصیه کند. تصحیح این مشکل می‌تواند یک لبخند زیبای منحصربفرد بسازد اما مهمتر از آن بهبود وضعیت سلامت دهان بیمار است.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1534069121497{background-color: #8fdde0 !important;}”]

چرا فرد باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کند؟

زمانی که تحت درمان با ارتودنسی قرار می‌گیرید در واقع دارید تغییراتی دائم و برگشت‌ناپذیری را روی دندانها و ساختار کلی صورت خود ایجاد می‌کنید. برای اطمینان از اینکه پس از دوره درمان لبخند بی‌نقصی خواهید داشت نیاز است به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. یک متخصص ارتودنسی آموزش دیده می‌تواند نتیجه درمان را تضمین کند و لبخند زیبا و منحصربفردی را برای شما به ارمغان بیاورد.
اگر به دنبال پیدا کردن بهترین دندانپزشک تهران هستید می توانید سوالات و مشکلات خود را به صورت آنلاین از بهترین دنداندندان پزشکان دنتبوک بپرسید تا پاسخ شما را بدهند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

سوالات رایج مرتبط با ارتودنسی


سوالات رایج مرتبط با ارتودنسی

ممکن است در ارتباط با ارتودنسی سوالات زیادی در ذهن داشته باشید برای رفع دغدغه‌های ذهنی شما در اینجا به برخی سوالات رایج در ارتباط با ارتودنسی پاسخ داده می‌شود.

ارتودنسی چه فایده‌ای دارد؟

  • لبخندی جذاب‌تر برای فرد به ارمغان می‌آورد.
  • در دوران حساس بلوغ نگرانی فرد را راجع به ظاهر خود کاهش می‌دهد
  • باعث کارکرد بهتر دندانها می‌شود
  • اعتماد به نفس فرد را افزایش می‌دهد
  • باعث می‌شود دندان‌ها بهتر تمیز شوند.
  • توزیع نیرو روی دندانها را بهتر می‌کند و به این ترتیب احتمال ساییدگی دندانها کاهش می‌یابد
  • در طولانی مدت سلامت دندانها و لثه‌ها را بهبود می‌بخشد
  • دندانهای دائمی را به یک موقعیت بهتر از لحاظ ظاهر و عملکردی هدایت می‌کند
  • در انجام هر چه بهتر سایر درمان‌های دندانی موثر است.

نشانه‌هایی که حاکی از نیاز به استفاده ازدرمان ارتودنسی هستند کدامند؟

  • بیرون زدگی دندانهای فک بالا
  • زمانی که فک‌ها روی هم قرار می‌گیرند دندان‌های جلویی فک بالا بخش عمده‌ای از دندانهای پایینی را می‌پوشانند.
  • دندانهای جلویی فک بالا پشت یا داخل دندانهای جلویی فک پایین قرار دارند(آندربایت)
  • دندانهای جلویی فک بالا و پایین موقع قرار دادن فک‌ها روی یکدیگر به هم نمی‌رسند(اپن بایت)
  • شلوغی و روی هم افتادن دندانها
  • مرکز دندانهای فک بالا و پایین هم‌تراز نمی‌شوند.
  • عادت مکیدن انگشت یا شست که 7-6 سال ادامه داشته باشد
  • مشکل در جویدن
  • ساییدگی بیش از حد یا غیریکنواخت دندانها
  • موقعی که فک‌ها روی هم قرار داده می‌شوند فک پایینی یا بالایی به یک سمت تغییر مکان داده باشد.

انواع مختلف ارتودنسی کدامند؟

با وجود تکنولوژی‌های نوین، بیماران در حال حاضر گزینه‌های بیشتری در درمان ارتودنسی در اختیار دارند. در حالیکه ارتودنسی فلزی هنوز به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد براکت‌های شفاف، براکت‌های لینگوآل یا زبانی و براکت‌های خودمتصل‌شونده به صورت روزافزون در حال محبوب شدن در بین افراد هستند.

درمان ارتودنسی چگونه کار می‌کند؟

بریس‌ها فشار یکنواخت و پایداری را برای حرکت دادن تدریجی دندانها به موقعیت صحیح اعمال می‌کنند. اجزای اصلی بریس‌ها یکی بست‌هایی هستند که روی دندانها قرار می‌گیرند و دیگری سیم قوس‌داری است که این بست‌ها را به هم متصل می‌کند. زمانی که سیم داخل بست‌ها قرار می‌گیرد بایت سعی می‌کند به شکل اولیه خود برگردد. در چنین مواردی سیم قوس‌دار با اعمال فشار دندانها را به موقعیت جدید و ایده‌آل‌تر هدایت می‌کند.

بهتر است در چه سنی درمان ارتودنسی انجام شود؟

ارتودنسی می‌تواند در هر سنی انجام شود. رفع تعداد بسیاری از مشکلات ارتودنسی در سنین کودکی و پیش از اینکه رشد فک کند شود ساده‌تر است. درمان زودهنگام ممکن است به این معنا باشد که بیمار به این وسیله می‌تواند از جراحی و بروز عوارض و مشکلات جدی‌تر اجتناب کند. متخصصین ارتودنسی توصیه می‌کنند که اگر در کودکی مشکلی توسط والدین، دندانپزشک خانوادگی یا پزشک متخصص کودک مشاهده شد تا سن 7 سالگی یا پیش از آن حتما به ارتودنتیست مراجعه کند.

در فاز یک و دو درمان(دو فازی) چه اتفاقی می‌افتد؟

فاز یک(فاز اول یا درمان مداخله‌گر زودهنگام) نوعی درمان محدود شده ارتودنسی است(به عبارت دیگر ارتودنسی تکه‌ای یا اکسپندر) که قبل از درآمدن همه دندانهای دائمی انجام می‌شود. این نوع درمان بین 10-6 سالگی انجام می‌شود و گاهی اوقات برای ایجاد فضای بیشتر برای دندانهای در حال رشد، تصحیح کراس‌بایت، اوربایت، آندربایت یا عادات مضر دهانی توصیه می‌شود. فاز دو درمان زمانی انجام می‌شود که همه دندان‌های دائمی درآمده باشند و در آن ارتودنسی به صورت کامل انجام می‌شود به همین دلیل این نوع درمان، درمان جامع یا کامل نامیده می‌شود و در سنین بین 13-11 سالگی انجام می‌شود.

مزایای درمان دو فازی چیست؟

درمان دو فازی ارتودنسی یک فرآیند اختصاصی و ویژه است که شامل صاف کردن دندان‌ها و ایجاد تغییرات فیزیکی در صورت است. مزیت عمده درمان دوفازی این است که فرصتی برای داشتن دندانهایی سالم و زیبا فراهم می‌کند و این تغییرات در طول زندگی فرد ماندگار هستند.

اگر درمان را به تاخیر بیاندازم چه اتفاقی می‌افتد؟

یک ایراد اینکه منتظر بمانی تا همه دندانهای دائمی جوانه بزنند و یا فردی که در فک خود مشکل دارد تنها یک فاز درمان را انجام دهد این است که ممکن است نتیجه حاصل شده با گذشت زمان پایدار نباشد.

ارتودنسی جراحی چیست؟

همانطور که ارتودنسی موقعیت دندانها را تغییر می‌دهد ارتودنسی جراحی  با تصحیح بی‌نظمی‌های فکی برای بهبود توانایی جویدن، صحبت کردن، نفس کشیدن و همچنین برای بهبود ظاهر فرد انجام می‌شود. حرکت دادن فک‌ها باعث حرکت دادن دندانها نیز می‌شود بنابراین همیشه همزمان با تصحیح فک ارتودنسی نیز انجام می‌شود. این کار این اطمینان را به وجود می‌آورد که پس از جراحی دندانها در موقعیت صحیح خود قرار می‌گیرند.

چه کسانی نیاز به ارتودنسی جراحی دارند؟

ارتودنسی جراحی در افراد بزرگسالی که بایت دچار مشکل دارند و کسانی که در مورد زیبایی صورت خود نگران هستند انجام می‌شود. رشد فک در دختران معمولا در 16 سالگی و در پسران در 18 سالگی متوقف می‌شود. جراحی در شرایطی انجام می‌شود که رشد فک متوقف شده باشد. اگرچه حرکات دندانی پیش از جراحی می‌تواند یک یا دو سال پیش از این سنین آغاز شود.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

ارتودنسی جراحی چگونه عمل می کند؟

ارتودنسی جراحی

در طی درمان ارتودنسی (که اغلب 18-6 ماه طول می‌کشد) بیمار در فواصل زمانی تعیین شده توسط ارتودنتیست برای تنظیم براکت‌ها به وی مراجعه می‌کند. جراحی در بیمارستان و توسط جراح دهان انجام می‌شود. پس از اتمام جراحی بیشتر بیماران قادرند در عرض 2-1 هفته به سر کار یا محل تحصیل خود برگردند. پس از دوره بهبود که حدودا 8-4 هفته طول می‌کشد ارتودنیست بایت بیمار را تنظیم می‌کند. در بیشتر موارد ارتودنسی 6 ماه پس از جراحی برداشته می‌شود.

آیا بزرگسالان نیز می‌توانند از مزایای ارتودنسی بهره ببرند؟

ارتودنسی در هر سنی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. هر کسی می‌خواهد یک لبخند زیبا و سالم داشته باشد. امروزه 25-20 درصد بیماران ارتودنسی را بزرگسالان تشکیل می‌دهند و این میزان هر سال در حال افزایش است.

درمان ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟

متوسط زمان لازم برای ارتودنسی ثابت یک سال و نیم تا دو سال و در زمانی است که همه دندانهای دائمی جوانه زده‌اند است. طول دوره درمان به شدت مشکل و زمان آغاز درمان بستگی دارد.

آیا پس از برداشتن ارتودنسی دندانها ممکن است حرکت ‌کنند؟

برداشتن ارتودنسی

زمانی که ارتودنسی برداشته می‌شود ریتینر به جای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریشه‌های دندان به زمان کافی نیاز دارند تا در استخوان محکم شوند بنابراین قطعا ضروری است که برای حفظ زیبایی لبخند فرد از ریتینر یا نگهدارنده استفاده کند.

رتینرها چه مدت باید مورد استفاده قرار گیرند؟

طول دوره زمانی که ریتینر باید مورد استفاده قرار گیرد بسته به مقدار حرکت لازم برای دندان متغیر است. اگرچه به عنوان یک قاعده کلی توصیه می‌شود که ریتینر فک بالایی به مدت یک سال به صورت تمام وقت و یک سال فقط در شب‌ها پوشیده شود. بهتر است ریتینر پایینی پشت دندانهای جلوی فک پایینی فیکس شود و 5-3 سال در این محل بماند.

اخبار مهیجی در ارتباط با ریتینرهای شفاف جدید وجود دارد! جدیدترین ریتینر یک کمان لبی شفاف دارد که باعث می‌شود نگهدارنده قابل مشاهده نباشد. بیماران عاشق این ریتنرهای شفاف جدید هستند.

با وجود ارتودنسی یا ریتینر چطور دندانهایم را تمیز نگه دارم؟

تمیز نگه داشتن دندان

زمانی که ارتودنسی یا ریتینر استفاده می‌کنید نیاز به مراقبت خاص بیشتری از دندانهای خود دارید.

  • برای پیشگیری از ایجاد پلاک روی دندانها همیشه پس از هر وعده غذایی دندانهای خود را مسواک بزنید. چنانچه ریتینر استفاده می‌کنید موقع خوردن آن را در بیاورید و به پس از خوردن مسواک زدن و کشیدن نخ دندان  را فراموش نکنید.
  • از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید و از دندانپزشک خود بپرسید که آیا شستشو با محلول‌های حاوی فلوراید برای شما مفید است یا خیر.
  • بهتر است ریتینرها نیز تمیز نگه داشته شوند. یک مسواک نرم بدون استفاده از خمیردندان خوب است اگرچه متخصصین ارتودنسی توصیه می‌کنند که برای درخشان نگه داشتن آن از یک تمیزکننده دندانی استفاده شود.
  • لطفا از آب جوش یا مایع ظرفشویی برای تمیز کردن ریتینرها استفاده نکنید چرا که ممکن است باعث صدمه به آنها شود.
  • از مصرف غذاهای حاوی شکر یا سودا خودداری کنید. شکر با جذب باکتریها باعث افزایش خطر پوسیدگی می‌شود. همچنین باید از مصرف غذاهای چسبنده، سخت و هرچیزی که که ممکن است در سیم‌های ارتودنسی گیر بیافتد اجتناب کنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

آیا باید هر 6 ماه یک بار چک آپ انجام دهم؟

چک آپ

توصیه می‌شود که به چک‌آپ روتین هر 6 ماه یک بار خود پایبند باشید. این کار به پیشگیری از پوسیدگی دندان و بروز مشکلات بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند.

موارد اورژانسی رایج در ارتودنسی کدامند( و چه طور باید آنها را مدیریت کرد)؟

در اینجا برای اطمینان از راحتی شما موقع استفاده از این ابزار زمانی که به نظر می‌رسد دستگاه شل شده یا ایجاد ناراحتی می‌کند به چند نکته اشاره می‌شود:

بریس شل

اگر بریس شل شود یا از دندان جدا شود معمولا به سیم متصل می‌ماند و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود. از آنجا که بریس دیگر به دندان متصل نیست نیاز است مجددا متصل شود. این یک وضعیت اورژانسی نیست و بست در جلسه ملاقات بعدی مجددا به محل خود بازگردانده خواهد شد.

باندهای شل

اگر باند ارتودنسی شل شود یا کاملا از دندان جدا شود چنانچه یک هدگیر یا ضربه‌گیر لب به آن متصل باشد باید در اسرع وقت مجددا چسبانده شود. این کار حدودا 20 دقیقه طول می‌کشد. اگر هدگیر یا ضربه‌گیر لب دچار ساییدگی شوند ممکن است نیاز به تنظیم مجدد داشته باشند بنابراین به پزشک مراجعه کنید.

وایر انتهای بریس که نوک آن به داخل دهان برخورد می‌کند

گاهی اوقات در طول درمان ارتودنسی در حالیکه دندانها شروع به حرکت می‌کنند وایرها در انتهای بریس بلندتر می‌شوند و ممکن است در داخل دهان ایجاد درد و ناراحتی کنند. این طبیعی است و ممکن است به صورت موقت با قرار دادن یک گلوله کوچک مومی در این ناحیه برای پوشش دادن انتهای تیز رفع شود البته شما می‌توانید آن را با کاترهای کوچک نیز قطع کنید.

درد در ناحیه لب‌ها و دندان‌ها

در طی تنظیم اولیه ارتودنسی فرد ممکن است به دلیل اینکه دستگاه ارتودنسی به لب‌ها و گونه‌ها ساییده می‌شود در این نواحی احساس درد داشته باشد. این وضعیت موقتی است. شما می‌توانید مقداری از این تحریک را با قرار دادن یک توپ کوچک مومی روی نواحی از ارتودنسی که باعث ایجاد تحریک شده کاهش دهید. اگر آفت‌های دهانی ایجاد شد شستشو با آب نمک گرم 3-2 بار در روز می‌تواند مفید باشد. این کار به از بین رفتن سریعتر درد در لب‌ها و گونه‌ها کمک می‌کند.

درد در دندانها

دندانها ممکن است به دلیل فشار دستگاه ارتودنسی برای حرکت دادن دندانها دردناک شوند. این وضعیت به ویژه در مراحل اولیه قرار دادن ارتودنسی در دهان و همچنین پس از هر جلسه تنظیم مجدد آن طبیعی است. برای اینکه در طول این دوره‌ها فرد احساس راحتی بیشتری داشته باشد باید غذاهای نرم‌تر مصرف کند. همچنین مصرف برخی مسکن‌ها مانند تایلنول و ادویل نیز ممکن است ضروری باشد.

اگر فردی دندان از دست رفته داشته باشد یا روکش گذاری کرده باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

ترمیم‌های دندانی از قبیل روکش یا ایمپلنت مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند چرا که درست مانند دندان طبیعی با بریس حرکت می‌کنند. اگر شما دندان از دست رفته‌ای دارید ارتودنتیست معمولا از وسیله‌ای به نام اسپیسر یا فاصله‌انداز برای پرکردن حدفاصل بین دندانها استفاده می‌کند. بنابراین دندانها با وجود اسپیسر می‌توانند بدون وجود هیچ مشکلی به موقعیت مورد نظر هدایت شوند.

کار ارتودنتیست و دندانپزشک چه تفاوتی با هم دارد؟

دندانپزشک پزشکی است که در ارتباط با وضعیت‌های عمومی مرتبط با سلامت دهان آموزش دیده است. وی کارهایی از قبیل از بین بردن پلاک دندان، عصب‌کشی، قرار دادن بریج و پر کردن را انجام می‌دهد. دنداندندان پزشکان در انواع امور مرتبط با سالم نگه داشتن دهان تبحر دارند.

ارتودنتیست دندانپزشکی است که علاوه برای اینکه دوره دندانپزشکی عمومی خود را پشت سر گذاشته در زمینه ارتودنسی و ارتوپدی دندانی-صورتی در طی یک دوره 3-2 ساله تخصص گرفته است. ارتودنتیست‌ها دوره آموزشی در زمینه چگونگی تصحیح ناهنجاری‌های فکی، صاف کردن دندانها و ایجاد یک لبخند بی‌نقص به صورت کامل گذرانده‌اند.

در واقع دنداندندان پزشکان انواعی از خدمات عمومی روزمره را ارائه می‌دهند در حالیکه ارتودنتیست‌ها در حرکت دادن دندان‌ها تنها برای تصحیح بایت و ایجاد یک لبخند زیبا و بدون نقص تخصص دارند. انتخاب یک ارتودنتیست برای اصلاح وضعیت فک و دندانها کیفیت نهایی کار را تضمین می‌کند.

هزینه ارتودنسی چقدر است؟

هزینه ارتودنسی با توجه به شدت ناهنجاری، نوع دستگاه مورد استفاده، سن شروع درمان و قیمت مد نظر ارتودنتیست متغیر است.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

  • اشتراک گذاری:

2 دیدگاه

  •  3 سال قبل

    سلام خسته نباشید اگه بین دندان ها پوسیده یا سیاه شود با روش بلیچینگ درست میشه؟

    •  1 سال قبل

      سلام وقت بخیر اگر در دوران سربازی ارتودنسی داشته باشیم. چیکار باید بکنیم؟

دیدگاه خود را درج کنید