تعذیه در دندانپزشکی

به این مطلب نمره دهید

جهت مشاهده لیست بهترین دندانپزشکان تهران کلیک کنید

مواد غذایی که جنین از مادر دریافت مینماید نقش موثری در تشکیل و تکامل ساختار دندان ها در مرحله قبل از رویش انها دارد تکامل دندان های شیری در ماه دوم و سوم جنینی آغاز میشود و معدنی شدن آنها در ماه چهارم جنینی تا دهه اول زندگی فرد ادامه دارد.لذا تغذیه در تکامل دندان ها در زمان معدنی شدن عاج و مینا دندان در ۴ تا ۶ ماهگی دوران جنینی (حاملگی مادر ) موثر است. لذا تغذیه مادر باردار در این زمان مهم است.

۹۶ درصد از ساختار مینای دندان از مواد معدنی است که متشکل از کلسیم ، فسفر است ویتامین D از مهمترین مواد دست اندر کار متابولیسم کلسیم است.به هر حال امروزه نقش سه عنصر کلسیم ، فسفر و و یتامین D در تکامل و شکل گیری دندان ها در رژیم غذایی دوران بارداری مادران تائید شده است.نکته مهم آن است که مصرف بیش از حد آنها موجب افزایش مقاومت دندان ها نمیشود. ولی مقدار کم این سه عنصر در رژیم غذایی مادران باردار به طور قطع موجب کاهش مقاومت دندان های کودک به پوسیدگی و عوامل ایجاد کننده آن می شود.

رژیم غذایی مادران باردار علاوه بر بر اینکه باید حاوی مقادیر کافی کلسیم ، فسفر ، و ویتامین D  باشد همچنین مصرف مقادیر مناسب میوه، سبزیجات، عدس و گوشت سفیدنیز توضیه میشود.

شیر ، پنیر، ماست، کلم بروکلی، کلم پیچ، گل کلم، آب پرتقال، ماهی، کنجد، آلوی خشک، بادام )خوردن هر ۱۰۰ گرم بادام، ۲۴۰ میلی گرم کلسیم البته با منشاء گیاهی را به بدن میرساند. به این دلیل بادام برای کشانی که به هر دلیلی لبنیات استفاده نمیکنند، توضیخ میشود)، شلغم و دانه خردل از منابع مهم کلسیم به شمار میروند.

ویتامین D در روغن کبد ماهی، کرده مارگین، زرده تخم مرغ، خامه، جگر، برخی از ماهی ها از جمله ساردین و قزل آلا بافت میشود. ولی مهمترین منبع، آفتاب است. تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید به پوست باعث تبدیل شدن دهیدرو کلسترول به ویتامین D میشود. افراد با پوست تیره نیاز بیشتری به دریافت ویتامین D دارند چون نور کمتری جذب میکنند.

فسفر در گوشت قرمز کاو و گوسفند، طیور خانگی، تخم مرغ، بادام زمینی، ماکارانی، شیر، نخود سبز(تازه)، تخمه آفتابگردان، کشمش، عدس، لوبیا، سیب زمینی و میگو یافت میشود (نیاز فسفر به کلسیم یک به یک است بجز در سال اول زندگی که نیاز فسفر کمتر از نیاز به کبسیم است)

مصرف نوشابه به علت زیادی فسفری که دارد باعث کاهش کلسیم در استخوان ها میشود. کلسیم در بدن به کمک فسفر موجود تشکیل مواد سخت و بلوری میشود.برای استحکام اسخوان، فسفر ضروری استولی اگر بیش از حد فسفر باشدجایگزین کلسیم شده و از سختی میکاهد.( کاهش میزان فسفر خون موجب اختلال در روند رشد و نمو فک، دندان ها و کندیل مفصب فک میشود.

مصرف آهن در زنان باردار در تکامل و استحکام دندان ها و استخوان های جنین موثر است لذا متخصصین زنان و زایمان برای ماردان باردار از ماه های سوم و چهارم به بعد روزانه کپسول های هماتینیک (کپسول های حاوی آهن و اسید فولیک) تجویز می کنند.

آهن در غذاهایی از قبیل گوشت، جگر، ماهی و زرده تخم مرغ، سبزی های سبز برگ و حبوبات وجود داردمهمترین منبع آهن جعفری، اسفناج و جگر می باشد که آهن جعفری بهتر جذب می شود.خوردن چای طی یک تا ۲ ساعت بعد از غذا از جذب آهن جلوگیری میکند. ولی استفاده از مواد دارای ویتامین ث یا میوه های ترش به جذب آهن کمک میکند.

در عاج، پروتئین به صورت الیاف کلاژن هستند که برای ساخت آنها وجود ویتامین C ضروری است منبع اصلی ویتامین c مرکبات هستند.

در دوران بارداری از مصرف کافئین، قرص های خواب آور، سیگار و الکل خودداری شود و برای استفاده از هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.چرا که داروها به ویژه در سه ماهه اول بارداری اثرات نامطلوبی بر جنین دارند.

به عنوان مثال مصرف داروی تتراسایکلین به خصوص در اواخر دوران بارداری با اثر مستقیم بر ساختمان مینای دندان در حال تشکیل جنین باعث تغییر رنگ و لکه لکه شدن آن شده و دندان را مستعد پوسیدگی پس از رویش می کند

به این نکته توجه کنید: با اینکه مصرف سیمتیک کلسیم و ویتامین ها در افزایش مقاومت دندان ها در برابر پوسیدگی موثر است ولی تاثیر موضعی مواد قندی بر روی دندان ها در بروز پوسیدگی دندان نقش جدی تری دارد

طی یکسال اول تولد جدی ترین اثرات تغذیه مناسب بر رشد و نمو دندان ها قابل مشاهده است.

باید بدانیدمعمولا تغذیه بعد از ۱۲ سالگی نقش زیادی روی تاج دندان ندارد.و

برخی میگویند با وجود اینکه خیلی به دندان های خود میرسند و از مسواک زدن غافل نمی شوند دندان های آنها به سرعت دچار پوسیدگی میشوند. کارشناسان بر این عقیده اند که جدا از نقش ژنتیک، کمبود ویتامین و مواد معدنی در رژیم غذایی دوران جنینی و سالهای اول زندگی ضریب پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.

کمبود ویتامین A قبل از رویش دندان ها موجب ناهنجاری در ساختمان مینای دندان می شود.کمبود ویتامین A موجب تورم لثه، کاهش محتوای مواد معدنی استخوان فک و شل شدن دندان ها میشود. ویتامین A در کلاژن سازی فعالیت دارد.کلاژن پروتئین اصلی داربست لیفی بافت ها از جمله بافت لثه است.این ویتامین لثه را در برابر نفوذ باکتریها مقاوم میکند

ویتامین A به فرم اصلی اش فقط در مواد غذایی حیوانی موجود است.ویتامین A به مقدار زیاد در جگر وجود دارد.در تخم مرغ میزان محدودی از آن یافت میشود و شیر و لبنیات منابع خوب ویتامین A هستند.پیش ساز های ویتامین A یعنی کاروتنوئید ها که در بدن به ویتامین A  تبدیل میشود، که در سبزیجات با رنگ سبز تیره مثب سبزی خوردن و اسفناج، در سبزیجات رنگی مثل هویج و کدو حلوایی و میوه های به رنگ نارنجی مثل پرتقال و گرمک وجود دارد

کمبود ویتامین E نیز قبل از رویش دندان ها باعث کوچک ماندن سلول های عاج ساز می شود و به این ترتیب عاج دندان را دچار مشکل میکند

بهترین منابع غذایی ویتامین E عبارتند از : روغن های گیاهی مثل روغن آفتابگردان، زیتون، ذرت، بادام، آجیل، اسفناج، کلم پیچ، سویا ئ سیب زمینی دارای مقادیری از این ویتامین می باشند.همچنین روغن سبوس گندم غنی ترین ماده غذایی از لحاظ ویتامین ای میباشد.در میوه هایی مثل هلو و یا مارچوبه نیز به طور نسبی این ویتامین یافت میشود.چون این ویتامین محلول در چربی است و در بدن تجمع میابد باید نسبت به مصرف بیش از حد آن احتیاز نمود. در مورد ویتامین E با توجه به اینکه تخلیه ذخایر بدن از این ویتامین نیاز به مدت زمان طولانی دارد، هیچ گونه عوامل بالینی کمبود ویتامین E  در افراد سالم دیده نمیشود.

 

 

برای اشتراک گذاری در تلگرام کلیک کنید
0 Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت دنتبوک محفوظ می باشد

Powered by Mehdi Naddaf

Log in with your credentials

Forgot your details?