دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. بریج یا پل دندانی: علت ،مزایا، و هزینه
بریج یا پل دندانی: علت ،مزایا، و هزینه

بریج یا پل دندانی: علت ،مزایا، و هزینه

  • آذر 15, 1395
  • 0 لایک
  • 83 بازدید
  • 2 دیدگاه

جهت مشاهده لیست بهترین دنداندندان پزشکان تهران کلیک کنید

بریج دندانی در واقع به معنای پر کردن فواصل بین دندانی ایجاد شده در اثر برداشتن یک یا چند دندان است. بریج‌های دندانی توسط دندان‌های طبیعی یا ایمپلنت‌های دندانی نگه داشته می‌شوند.

بریج دندانی چیست؟


یک بریج از دو روکش تاج، که هر کدام بر روی دو دندان دو طرف فاصله بین دندانی ایجاد شده قرار می‌گیرند (که این دندان‌های تکیه‌گاه، اباتمنت نامیده می‌شوند) و یک یا چند دندان مصنوعی که این فاصله را پر می‌کنند، تشکیل شده است. این دندان‌ها مصنوعی پانتیک نامیده می‌شوند و معمولاً از طلا، آلیاژهای دیگر، سرامیک و یا ترکیبی از این مواد ساخته می‌شوند.

مزایای بریج‌های دندانی


 از فواید بریج دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لبخند را اصلاح کنند.
  • توانایی جویدن غذا و صحبت کردن را به درستی احیاء کنند.
  • شکل صورت را حفظ کنند.
  • با جایگزینی دندان‌های از دست رفته، توزیع نیرو بر روی دندان‌ها در موقع جویدن را به نحو درستی انجام دهند.
  • از خارج شدن دندان‌های باقی مانده از جایگاه خود جلوگیری کنند.

چه کسانی افراد مناسب برای استفاده از بریج‌های دندانی هستند؟


تقریباً تمام افرادی که 1 تا 3 دندان متوالی خود را از دست داده‌اند، واجد شرایط استفاده از بریج‌های دندانی هستند. کسانی که دندان‌های بیشتری را از دست داده‌اند بهتر است از پروتز‌های ثابت یا متحرک استفاده کنند. در طی این عمل، دندان‌های کناری به عنوان پایه‌ای برای بریج‌های دندانی عمل می‌کنند. بنابراین این دندان‌ها باید از نظر ساختاری سالم و عاری از هر گونه پوسیدگی باشند. علاوه بر این، در صورتی که فرد مبتلا به بیماری لثه باشد، دندانپزشک باید قبل از جایگذاری یک بریج، این مشکل لثه‌ای او را درمان کند.

انواع بریج‌های دندانی موجود


 بریج ثابت- ثابت

bre

این نوع، رایج‌ترین نوع بریج است که شامل دو روکش دندان تاج تنها است که با هدف نگه داشتن پانتیک پرکننده‌ی فضای بین دندان‌ها، در دو طرف آن قرار می‌گیرند. دندان‌های اباتمنت (دندان‌هایی که دندان مصنوعی را نگه می‌دارند) می‌توانند دندان‌های طبیعی و یا ایمپلنت‌های دندانی باشند و البته باید فقط از یک نوع باشند و ترکیب دندان و ایمپلنت مجاز نخواهد بود. دلیل این امر به این واقعیت باز می‌گردد که ممکن است دندان اندکی در پیوند خود جابه‌جا شود ولی ایمپلنت به سختی به استخوان متصل می‌شود و این تفاوت می‌تواند دردسر ساز شود.

بریج معلق

bre1

در این حالت، بریج فقط به دندان‌های یک سمت از فضای بین دندانی متصل می‌شود. در مواردی بسیار نادر، بسته به نوع دندانی که جایگزین می‌شود، دو دندان اباتمنت برای پشتیبانی بیشتر، از یک طرف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت این حالت شبیه به حالت بریج ثابت- ثابت است با این تفاوت که روکش تاج یک سمت برداشته می‌شود.

بریج رزین حفظ

bre2

این نوع بریج‌های دندانی تحت عنوان بریج مریلند و یا بریج رزین باند نیز شناخته می‌شوند. این نوع بریج دارای دو بال است که به دندان‌های دو طرف فاصله‌ی بین دندانی متصل می‌شوند و دندان مصنوعی را در میان خود نگه می‌دارند. گاهی این نوع بریج شکلی شبیه به بریج‌های معلق را به خود می‌گیرد، به این معنی که فقط یکی از بال‌های آن به یک طرف متصل می‌شود.

دیگر گزینه‌های کمتر رایج بریج‌ها عبارتند از:

  • ثابت- متحرک: در این حالت پانتیک به یک اباتمنت در یک سمت از فاصله‌ی بین دندانی ثابت می‌شود و در سمت دیگر اتصالی متحرک با اباتمنت دیگر ایجاد می‌کند. هر دو اباتمنت به عنوان نگه‌دارنده عمل می‌کنند اما دندان مصنوعی فقط به یکی از آن‌ها متصل می‌شود و آن را در جایگاه خود نگه می‌دارد. اتصال متحرک غالباً برای افزایش دقت بر روی تاج تعبیه می‌شود. گاهی یک اینله بر روی دندان قرار می‌گیرد و بریج بصورت تکیه‌گاهی به سادگی بر روی اینله می‌نشیند. دلیل این کار به این مسئله باز می‌گردد که قرار گرفتن مستقیم این تکیه‌گاه بر روی دندان منجر به پوسیدگی قسمتی از دندان که زیر آن قرار می‌گیرد، می‌شود و معمولاً پاکسازی این نوع پوسیدگی بسیار دشوار خواهد بود.
  • بریج‌های اینله: گاهی ممکن است به جای پوشاندن کل دندان، بریج بر روی محل پوسیدگی موجود بر روی دندان قرار بگیرد. در این حالت هر چه سطح درگیر در اتصال بیشتر باشد، نتیجه بهتر خواهد شد. در این نوع بریج، ساختار دندان بی‌جهت برداشته نمی‌شود و بریج فقط خرابی‌های دندان را پوشش می‌دهد.
  • بریج‌های کامپوزیتی تقویت شده با الیاف شیشه‌ی: در این حالت، دندانی از پرکننده‌های سفید ساخته می‌شود که در فواصل بین دندانی قرار می‌گیرد. این بریج به دندان‌های دو طرف خود متصل می‌شود و از وسط به کمک الیاف‌هایی شیشه‌ای تقویت می‌شود. این روش، راهکاری مناسب و مؤثر برای جایگزین کردن فضاهایی است که دندان‌های نگهدارنده‌ی بریج نسبتاً سالم هستند و یا فقط چند پرشدگی کوچک دارند.

روند نصب یک بریج دندانی چگونه است؟


bre3

در طی اولین جلسه‌ی درمانی، دندان‌های اباتمنت برای جایگیری روکش تاج آماده می‌شوند. فرایند آماده‌سازی شامل فرم‌دهی مجدد به این دندان‌‌ها از طریق برداشتن بخشی از مینای دندان است که فضای کافی برای قرار گیری تاج برروی آن‌ها را فراهم می‌آورد. پس از آن قالبی از دندان‌ها تهیه خواهد شد که بر اساس آن بریج، پانتیک و تارج در یک آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می‌شوند. در مدت زمانی که بریج اصلی آماده می‌شود، دندانپزشک بریجی موقت را برای محافظت از دندان‌ها و لثه‌های تحت عمل در دهان جایگذاری می‌کند.

در جلسه‌ی دوم، بریج موقت برداشته می‌شود و بریج دائمی جدید، پس از بررسی و انجام تنظیمات لازم برای رسیدن به تناسب مطلوب، در محل خود قرار می‌گیرد. ممکن است به چندین جلسه‌ی درمانی برای بررسی جایگیری مناسب چارچوب و درست انجام شدن عمل گاز زدن، نیاز باشد. این مسئله، به شرایط منحصر بفرد هر کس بستگی دارد. پس از اینکه بریج دائمی  در جای خود ثابت شد، دندانپزشک، با هدف حصول اطمینان از جایگیری مناسب بریج، اتصالات را به طور موقت برای چند هفته با چسب محکم می‌کند. پس از گذشت چند هفته، بریج دائمی به طور کامل در جای خود چسبانده خواهد شد.

مراقبت از بریج‌های دندانی


از آنجایی که موفقیت و ماندگاری بریج‌ها به استحکام شالوده‌ی ایجاد شده از طریق دندان‌های پیرامونی بستگی دارد، ضروریست که سلامت و استحکام دندان‌های باقی مانده حفظ شود. مسواک زدن دو مرتبه در روز و استفاده‌ی روزانه از نخ دندان در جلوگیری از پوسیدگی دندان و بروز بیماری‌های لثه که می‌توانند به از دست رفتن دندان‌های منجر شوند، بسیار مؤثر خواهد بود. متخصص بهداشت دهان و دندان و یا دندانپزشک می‌تواند نحوه‌ی صحیح مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را به شما آموزش دهد. برنامه‌ریزی منظم برای تمیز نگه داشتن دندان به تشخیص زودهنگام مشکلات دندانی در مراحل اولیه‌ و درمان بهتر آن‌ها کمک می‌کند. بهره‌گیری از یک رژیم غذایی متعادل برای تغذیه‌ی مناسب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. تراشیدن ساختار دندان از روی آن و نیاز به رعایت کردن دقیق بهداشت دهان و دندان از معایب بریج دندان محسوب می شود.

هزینه‌های نصب بریج‌های دندانی


بسته به نوع بریج انتخابی و کلینیک درمانی انجام دهنده‌ی عمل، قیمت بریج دندان متفاوت خواهند بود. بیمه‌های درمانی معمولاً درصدی از هزینه بریج دندان را با توجه به طرح درمانی دندانپزشکی بیمار می‌پردازند.

سؤالات متداول


میزان ماندگار بریج‌های چقدر خواهد بود؟

بریج‌های دندانی برای 5 تا 15 سال و حتی بیشتر ماندگار خواهند بود. با رعایت بهداشت دهان و دندان و بهره‌گیری منظم از طب پیشگیری، استفاده از بریج‌های دندانی برای بالغ بر 10 سال، امری غیرعادی نخواهد بود.

آیا استفاده از بریج‌های دندانی برای عمل غذا خوردن دردسر ساز می‌شود؟

در عمل، جایگزینی دندان‌های از دست رفته، غذا خوردن را ساده‌تر می‌کند. تا زمان عادت به بریج‌های دندانی خود، از غذاهایی نرم که به قسمت‌های کوچکتری تقسیم شده باشند استفاده کنید.

آیا استفاده از بریج‌های دندانی بر نحوه‌ی صحبت کردن تأثیرگذار است؟

زمانیکه دندان‌های نواحی قدامی و جلوی دهان از بین می‌روند، صحبت کردن اندکی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. استفاده از یک بریج دندان مناسب برای جایگزینی دندان‌های قدامی از دست رفته می‌تواند در صحیح صحبت کردن بسیار تأثیرگذار باشد.

  • اشتراک گذاری:

2 دیدگاه

دیدگاه خود را درج کنید