دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. براکت های ارتودنسی دیمون: معایب و مزایا برای ردیف کردن دندان ها
براکت های ارتودنسی دیمون: معایب و مزایا برای ردیف کردن دندان ها

براکت های ارتودنسی دیمون: معایب و مزایا برای ردیف کردن دندان ها

  • شهریور 19, 1397
  • 0 لایک
  • 50 بازدید
  • 0 دیدگاه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

ارتودنسی شاخه‌ای از دندانپزشکی است که به اصلاح ناهنجاری‌ها و نامرتبی‌های دندان‌ها و فک‌ها می‌پردازد. متخصصین ارتودنسی روش‌های مختلفی را برای درمان بیماران تمام گروه‌های سنی به کار می‌برند. بریس دیمون یکی از روش‌های نسبتاً جدید ارتودنسی است که در آن از براکت‌های خود باز و بسته شونده استفاده می‌شود، به عبارت دیگر به جای آن که کش‌های رنگی سیم قوسی را به براکت‌ها متصل ‌کند، خود براکت‌ها بخشی دارند که دور سیم بسته می‌شود تا اتصال آنها را با سیم حفظ کند.

[/vc_column_text][vc_accordion][vc_accordion_tab title=”نتایج ارتودنسی دندان‌ها با براکت دیمون” icon=”0″ icon_closed=”0″][vc_column_text]

ارتودنسی با روش دیمون نتایج زیر را به دست می‌دهد:

  • لبخندی به پهنای صورت با دندان‌های ردیف و مرتب
  • بهبود تناسب و زیبایی صورت
  • خطوط صاف و بدون حالت گونه‌ها که لبخند را باریک می‌کند، انحناهای ظریف و جذابی پیدا می‌کند.
  • مثلث‌های سیاه کمتری در گوشه‌های دهان دیده می‌شود.
  • دندان‌ها صاف‌تر می‌شود و دیگر مانند سابق بی‌نظم و به هم فشرده نیست.
  • مرتب شدن دندان‌ها و زیبا شدن لبخند چهره‌ای جذاب‌تر و جوان‌تر را به نمایش می‌گذارد.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][/vc_accordion][vc_column_text]

 دلایل درمان ارتودنسی دیمون


اهداف و کاربردهای درمان ارتودنسی به روش دیمون عبارت است از:

  • بستن فاصله بین دندانی
  • تراز و ردیف کردن سر دندان‌ها
  • صاف کردن دندان‌های کج
  • بهبود گفتار و توانایی جویدن
  • ارتقاء سلامت درازمدت لثه‌ها و دندان‌ها
  • پیشگیری از آسیب دیدن یا ساییدگی درازمدت دندان‌ها
  • درمان اختلالات بایت

ارتودنسی دیمون علاوه بر مرتب و زیبا کردن دندان‌ها، جویدن را برای بیمار راحت‌تر می‌کند، مشکلات گفتاری را برطرف می‌کند و از دندان‌ها در برابر پوسیدگی یا آسیب دیدگی محافظت می‌کند. متخصص ارتودنسی برای محقق ساختن این اهداف از روش‌ها و وسایل ارتودنسی مختلفی، مانند هدگیر، پلاک و بریس استفاده می‌کند.

7 مزیت براکت‌های دیمون


  • بریس دیمون یکی از روش‌های جدید ارتودنسی است که ارزش بررسی را دارد، به ویژه اگر علاقه‌ای به بریس‌های قدیمی نداشته باشید. فشاری که بریس دیمون به دندان‌ها وارد می‌کند، کمتر از دیگر انواع بریس است. براکت‌های دیمون انتخابی ایده‌آل برای بیمارانی هستند که به درمان ویژه نیاز دارند یا دندان‌هایشان باید بیشتر حرکت داده شود.
  • بریس دیمون، به دلیل تخصصی بودن و بهره‌گیری از تکنولوژی پیشرفته، دندان‌ها را سریع‌تر و راحت‌تر حرکت می‌دهد. براکت‌های دیمون خود باز و بسته شونده هستند و دندان‌ها را به آرامی، بدون اعمال نیروی فعال به سمت موقعیت صحیح هدایت می‌کنند. بریس دیمون به کش‌ها و بست‌های اضافی نگهدارنده سیم فلزی نیاز ندارد. این کش‌ها که در بریس‌های قدیمی از آنها استفاده می‌شد، فشار و سایش ایجاد می‌کردند و منظم کردن فک‌ها و دندان‌ها را دشوار و ناراحت کننده می‌ساختند. حال آن که بیمارانی که از بریس دیمون استفاده می‌کنند، حتی پس از سفت کردن سیم بریس نیز ناراحتی کمتری را تحمل می‌کنند. به علاوه بریس دیمون سایش کمتری را ایجاد می‌کند.
  • بریس دیمون با بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی ساخته می‌شود و همین پیشرفته بودن مزیت آن نسبت به بریس‌های قدیمی است. در ارتودنسی به روش دیمون تقریباً نیازی به کشیدن دندان‌ها نیست، این مزیت برای بیمارانی مهم است که علاقه‌ای به عمل‌های دندانپزشکی، به ویژه کشیدن دندان ندارند.
  • بریس دیمون سریع‌تر از بریس‌های قدیمی عمل می‌کند و حتی طول درمان را به اندازه چهار تا شش ماه یا بیشتر کاهش می‌دهد. کوتاه بودن طول درمان نقطه قوت بریس دیمون برای افرادی است که درمان ارتودنسی را دوست ندارند و می‌خواهند هر چه سریع‌تر شاهد لبخند زیبای خود باشند.
  • بریس دیمون کاربردهای متعددی دارد و طیف وسیعی از مشکلات ارتودنسی را با موفقیت درمان می‌کند. از بریس دیمون می‌توان برای اصلاح اوربایت، آندربایت، شلوغی و به هم فشردگی دندان‌ها، بستن فاصله بین دندانی و مشکلات دیگر استفاده کرد.
  • بریس دیمون، نسبت به بریس‌های قدیمی سبک‌تر است و براکت‌های کوچک‌تری دارد که کمتر جلب توجه می‌کند.
  • بریس دیمون کمتر از بریس‌های قدیمی به تنظیم نیاز دارد، بنابراین تعداد ویزیت‌ها در طول درمان کمتر می‌شود.
  • بریس دیمون فاقد کش‌هایی است که محل جمع شدن پلاک و باکتری هستند. خوردن بعضی غذاها و نوشیدنی‌ها باعث تغییر رنگ کش‌های بریس‌های فلزی قدیمی می‌شود. نبود کش‌ تمیز کردن دندان‌ها را راحت‌تر می‌کند.

معایب ارتودنسی دیمون


البته بریس دیمون بی عیب و نقص نیست و متاسفانه مضرات زیر درباره آن صدق می‌کند:

  • بریس دیمون سیم‌های فلزی دارد که دیگران به خوبی آنها را می‌بینند، بنابراین نمی‌توانید کاملاً از تصویر دندان‌های سیم کشی شده فرار کنید. البته می‌توانید از ارتودنسی دیمون شفاف استفاده کنید که در آن براکت‌های فلزی وجود ندارد و به این ترتیب مشخص بودن بریس را به حداقل برسانید.
  • تحمل بریس دیمون در چند روز اول و تا زمانی که هنوز به آن عادت نکرده‌اید، ناراحت کننده است.

 مراقبت و رعایت بهداشت دندان‌های ارتودنسی شده با بریس دیمون


مراقبت و رعایت بهداشت دندان های ارتودنسی شده با بریس دیمون

  • کشیدن نخ دندان: پشتکار در کشیدن نخ دندان در دوران ارتودنسی بسیار مهم است. بهتر است در این دوران از مسواک بین دندانی یا فلاس تردر استفاده کنید تا نخ کشیدن برایتان آسان‌تر شود.
  • مسواک زدن: مسواک زدن با خمیردندان فلورایددار و مسواک نرم یکی از ضروریات دوران ارتودنسی است. در ابتدا مسواک را با زاویه 45 درجه بالای خط لثه نگه دارید و در دایره‌های کوچک حرکت دهید. سپس مسواک را بالای براکت‌ها نگه دارید و رو به پایین روی بالای تک تک براکت‌ها بکشید. در آخر نیز پایین براکت‌ها و سیم را مسواک بزنید.
  • دهانشویه حاوی فلوراید: دهان را پس از مسواک زدن و نخ کشیدن با دهانشویه فلورایددار شستشو دهید تا از پوسیدگی و ایجاد لکه‌های سفید روی دندان‌ها جلوگیری کرده باشید.
  • محافظ یا گارد دهانی: اگر ورزشکار هستید، حتماً از محافظ دهانی استفاده کنید. گارد دهانی مانع بریدگی‌های جدی لب‌ها و گونه‌ها می‌شود و از آسیب دیدن بریس یا وسایل ارتودنسی هنگام زمین خوردن یا وارد شدن ضربه به صورت جلوگیری می‌کند.

هزینه ارتودنسی دیمون


هزینه معیار مهمی برای انجام درمان ارتودنسی است. واقعیت این است که فقط پزشک معالجتان می‌تواند هزینه یک درمان خاص را تعیین کند. هزینه ارتودنسی به عامل‌های مختلفی همچون نوع و طول درمان و حتی محل زندگی بستگی دارد. هزینه ارتودنسی دیمون معمولاً به اندازه ارتودنسی معمولی قدیمی است. اکثر دندان پزشکان امکان پرداخت اقساطی هزینه درمان، بدون پیش پرداخت را برای بیمارانشان فراهم می‌کنند.

سوالات رایج


[/vc_column_text][vc_accordion active_tab=”1″ collapsible=”yes” disable_keyboard=”yes”][vc_accordion_tab title=”مرتب سازی دندان‌ها با براکت دیمون چه مدتی طول می کشد؟” icon=”0″ icon_closed=”0″ tooltip=”popover”][vc_column_text]

ارتودنسی به روش دیمون معمولاً سریع‌تر از ارتودنسی به روش‌های قدیمی است. به علاوه تعداد جلسات ویزیت و تنظیم بریس دیمون در این مدت بسیار کمتر است.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”با توجه به سریع بودن ارتودنسی دیمون، آیا این روش آسیب زننده و غیرایمن است؟” icon=”0″ icon_closed=”0″][vc_column_text]

خیر، در واقع علت سریع‌تر بودن ارتودنسی دیمون این است که این روش بسیار ملایم‌تر از ارتودنسی‌های قدیمی است و نیروهای حساس‌تری را به دندان‌ها وارد می‌کند. ماهیت با سایش پایین بریس دیمون، مرتب شدن دندان‌ها و متناسب شدن صورت را تضمین می‌کند. سیم‌های تیتانیومی بسیار سبک با حافظه شکلی برای هدایت دندان‌ها به سمت موقعیت صحیح به کار برده می‌شود. ناراحتی بسیاری از بیماران در طول درمان خفیف و جزئی است.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”آیا جوانان می‌توانند از بریس دیمون برای مرتب سازی دندان‌ها استفاده کنند؟” icon=”0″ icon_closed=”0″ tooltip=”tooltip”][vc_column_text]

هیچ مشکلی وجود ندارد؛ بزرگسالان نیز می‌توانند به روش دیمون به سرعت و به راحتی به نتیجه دلخواه برسند.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”ارتودنسی با بریس‌های دیمون چه عوارضی دارد؟” icon=”0″ icon_closed=”0″][vc_column_text]

اگرچه ارتودنسی به خودی خود با خطر خاصی همراه نیست، اما هر گونه مداخله‌ای ممکن است عوارضی جزئی به دنبال داشته باشد. از عوارض درمان ارتودنسی می‌توان به درد و ناراحتی خفیف دندان‌ها، خراش و زخم، عفونت لثه، از بین رفتن مواد معدنی مینای دندان و کوتاه شدن ریشه‌ها اشاره کرد.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”بهترین زمان برای مراجعه به متخصص ارتودنسی برای مرتب سازی دندان‌ها با بریس دیمون چه موقع است؟” icon=”0″ icon_closed=”0″][vc_column_text]

هفت سالگی بهترین سن برای غربالگری ارتودنسی است؛ اکثر کودکان تا این زمان صاحب چند دندان دائمی شده‌اند و  بنابراین متخصص می‌تواند وضعیت دندان‌ها را ارزیابی کند.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”متخصص ارتودنسی چگونه نیاز به درمان ارتودنسی با بریس دیمون را تشخیص می‌دهد؟” icon=”0″ icon_closed=”0″][vc_column_text]

متخصص برای تشخیص صحیح دستور رادیوگرافی می‌دهد، عکس‌های لازم را می‌گیرد و دندان‌ها را کاملاً و با دقت معاینه می‌کند.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=” آیا در مرتب سازی دندان‌ها با بریس‌های دیمون ممکن است دندانی کشیده شود؟” icon=”0″ icon_closed=”0″][vc_column_text]

کشیدن دندان گاهی اوقات برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن ضرورت می‌یابد. مرتب شدن دندان‌ها و بهبود تناسب و هماهنگی صورت هدف ارتودنسی است. با این حال چون تکنولوژی جدید روش‌های ارتودنسی پیشرفته‌ای را ایجاد کرده است، ضرورت کشیدن دندان تا حد زیادی از بین رفته است.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”از خوردن چه غذاهایی در زمان استفاده از ارتودنسی دیمون باید اجتناب کنیم؟ ” icon=”0″ icon_closed=”0″][vc_column_text]

متخصص ارتودنسی بایدها و نبایدهای تغذیه در دوران ارتودنسی را پس از شروع درمان اعلام می‌کند. خوردن خوراکی‌هایی مانند یخ، آب نبات، سبزیجات خام و غذاهای چسبناکی از قبیل کارامل و تافی در دوران ارتودنسی ممنوع است.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=” در زمان سیم کشی دندان‌ها با براکت دیمون هر چند وقت یکبار باید مسواک بزنیم؟ ” icon=”0″ icon_closed=”0″][vc_column_text]

بیماران باید دندان‌ها را حداقل چهار بار در روز، پس از صرف هر وعده غذا و قبل از خواب مسواک بزنند.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”آیا در زمان سیم کشی دندان با بریس دیمون نیاز به مراجعه به دندانپزشک عمومی داریم؟ ” icon=”0″ icon_closed=”0″][vc_column_text]

بله، ویزیت‌های دوره‌ای دندانپزشکی در دوران ارتودنسی بسیار مهم است. دندانپزشک فاصله بین جلسات جرم‌گیری را در این مدت تعیین می‌کند.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”چرا برای سیم کشی دندان با براکت دیمون باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنیم؟ ” icon=”0″ icon_closed=”0″][vc_column_text]

درمان ارتودنسی، دندان‌ها و گاهی اوقات کل ساختارهای صورت را تغییر می‌دهد؛ بنابراین انجام شدن این درمان تاثیرگذار توسط متخصص مجرب بسیار مهم است. متخصص ارتودنسی آموزش‌های  تخصصی و گسترده‌ای را در زمینه درمان‌های مختلف ارتودنسی پشت سر گذاشته است و می‌تواند بهترین درمان ممکن را برای رسیدن به لبخند رویایی‌تان ارائه دهد.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab][/vc_accordion_tab][/vc_accordion][/vc_column][/vc_row]

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید