دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. ایمپلنت در بارداری

ایمپلنت در بارداری

  • خرداد 9, 1397
  • 0 لایک
  • 26 بازدید
  • 0 دیدگاه

ایمپلنت در بارداری

ایمپلنت‌های دندان ریشه‌های دندانی مصنوعی فلزی یا سرامیکی هستند که در استخوان‌های فک بالایی و پایینی قرار می‌گیرند، که می‌توانند برای جایگزینی دندان‌های افتاده‌ی تکی استفاده شوند، بنابراین بریج یا دندان مصنوعی جزئی در این روش مورد نیاز نیست، و یا می‌توانند برای حمایت از بریج یا دندان مصنوعی استفاده شوند. بسیاری از زنان درباره‌ی این موضوع سؤال می‌کنند که آیا انجام ایمپلنت دندان در بارداری برای آن‌ها بی‌خطر است یا نه. اگرچه جراحی ایمپلنت دندان در کل، روشی بسیار ایمن می‌باشد، اما تقریباً همه‌ی دنداندندان پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند که انجام هرگونه روش دندانپزشکی انتخابی و تقریباً غیرضروری مثل کاشت دندان را تا بعد از وضع حملشان موکول کنند.

ایمپلنت دندانی چیست؟


ایمپلنت دندانی پست های فلزی (ریشه) هستند که به وسیله ی جراحی به استخوان فک متصل می شود و جایگزین یک دندان از دست رفته می شود. هنگامی که محل ایمپلنت کاملا تثبیت شد، در وقت درمانی مقتضی قسمت بالایی به ان متصل می شود.

ایمپلنت دندانی چگونه کار می کنند؟


از آنجا که ایمپلنت به استخوان فک متصل می شود، جایگزین مناسبی برای دندان مصنوعی هستند. در واقع ایمپلنت ها مشکلات دندان های مصنوعی از قبیل جایگیری در دهان را حل کرده اند. پروتز دندان و پل های مورد استفاده در ایمپلنت دچار حرکت و لغزش نمی شوند- که از مزیت مهم آنها در زمان حرف زدن و خوردن است. این حالت باعث می شود که پروتز و پل و حتی تاج متصل به آن ظاهر طبیعی تری نسبت به دندان مصنوعی داشته باشد.

مزایای ایمپلنت


برخی از فواید کاشت ایمپلنت دندانی به شرح زیر است:

  • طبیعی بودن: به خاطر اینکه ایمپلنت دندان با جراحی داخل استخوان فک قرار می گیرد، احساس شما نسبت به آنها طبیعی تر از زمانی است که از دندان های مصنوعی استفاده می شود.
  • راحتی: شما نیازی به نگرانی درباره چسبندگی دندان مصنوعی یا لغزش آن در دهان، صدای کلیک یا افتادن این دندان ها در زمان صحبت کردن ندارید.
  • تغذیه: شما احتمالاً با استفاده از ایمپلنت دندان بهتر می توانید غذای خود را بجوید. این موضوع در حالی است که جویدن غذا با دندان های مصنوعی عادی و بطور خاص دندان های مصنوعی که به نحو مناسب در دهان قرار نمی گیرند، دشوار است. علاوه بر این دندان مصنوعی فک بالا می تواند سقف دهان شما را بپوشاند و به این ترتیب امکان مزه کردن غذاها را کاهش دهد.
  • اعتماد به نفس: به خاطر اینکه ایملپنت ها بسیار شبیه دندان های طبیعی است، شما تفاوت کمتری نسبت به دندان های طبیعی احساس می کنید. به این ترتیب به خاطر اینکه شما نگران مشکلات دندان مصنوعی یا توجه سایر افراد به دندان های از بین رفته خود نیستید، اعتماد به نفس شما افزایش خواهد یافت. دندان های مصنوعی عادی همچنین می توانند بر وضعیت صحبت کردن شما تاثیر داشته باشد و اعتماد به نفس شما را در زمان صحبت کردن کاهش دهد.

بارداری و ایمپلنت دندان


متخصصین دندانپزشکی به زنان باردار توصیه می‌کنند که مراقبت‌های روزانه برای بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند که شامل روش‌های تمیز کردن دندان‌ها و معاینات منظم می‌شود. روش‌هایی مانند کاشت دندان که نیاز فوری به انجام آن‌ها نیست و دلخواه هستند، می‌توانند بعد از سه ‌ماهه‌ی اول بارداری انجام شوند. اگرچه، اکثر جراحان دندانپزشکی ترجیح می‌دهند تا وقتی‌که بیمار باردار است از انجام آن‌ها خودداری کنند. بعد از سه‌ ماهه‌ی اول در بارداری، امکان انجام درمان‌های دندانپزشکی معمول مثل پر کردن دندان، روکش دندان و عصب‌کشی وجود خواهد داشت.

بی‌حسی و اشعه‌ی ایکس

بسیاری از افراد نگران استفاده از مواد بی‌حسی در بارداری هستند و اینکه باعث مشکلاتی در کودک می‌شود یا خیر، و یا دریافت این مواد باعث می‌شود که اثرات منفی آن از طریق بند ناف وارد بدن جنین شود. در اکثر روش‌های دندانپزشکی از مواد بی‌حسی استفاده می‌شود که بی‌خطر هستند و جذب بدن جنین نخواهند شد، یا اگر جذب شوند به‌هیچ ‌وجه اثرات زیانباری نخواهند داشت هنگامی‌که نوبت دندانپزشکی می‌گیرید، حتماً به باردار بودنتان اشاره‌کنید و از این‌رو دندان پزشکان و دستیاران باید بدانند که کارشان را چگونه انجام دهند.

نگرانی دیگر در این دوران، گرفتن عکس رادیولوژی می‌باشد. این یک نگرانی موجه و قابل توجیه است زیرا عکس‌برداری رادیولوژی مقدار بسیار کمی اشعه‌ی گاما تولید می‌کند، که جنین نسبت به آن آسیب‌پذیری بخصوصی دارد. اگرچه این مقدار نباید سبب بروز مشکلی در جنین گردد و اگر عکس رادیولوژی لازم باشد، توصیه می‌شود که آن را حتماً انجام دهید. می‌توانید عکس‌برداری رادیولوژی را در دوماهه‌ی دوم بارداری انجام دهید و در حین انجام آن حتماً از روپوش حفاظتی مخصوص استفاده کنید.

جراحی

انجام جراحی ایمپلنت کمی پیچیده‌تر است. به اعتقاد بسیاری از متخصصین جراحی، انجام هر گونه عمل جراحی در این دوران مناسب نیست مگر آنکه آن جراحی حیاتی باشد، زیرا استرسی که برای یک جراحی تهاجمی تجربه می‌شود ممکن است باعث شود که روند بارداری با مشکل مواجه گردد، زیرا در این زمان اندام‌های جنین در حال تشکیل شدن هستند و جراحی تهاجمی باعث می‌شود که فشار زیادی روی سیستم بارداری مادر وارد شود که می‌تواند عواقب ناشناخته و غیرقابل‌شناسایی حاصل کند. از آنجایی‌ که کاشت دندان معمولاً روشی حیاتی و ضروری نیست، دنداندندان پزشکان معتقدند که این درمان در سه‌ماهه‌ی دوم و سوم انجام‌ شود. تقریباً همه متخصصین دندانپزشکی توصیه می‌کنند که ابتدا با متخصص زنان و زایمانتان مشورت کنید، زیرا آن‌ها اطلاعات بیشتری درباره‌ی سلامت مادر و کودک و خصوصاً جزئیات دقیقی درباره‌ی بارداری در دست دارند. اکثر متخصصین دندانپزشکی و درواقع اکثر دندان پزشکان نظر مخالفی درباره‌ی انجام هر نوع جراحی غیرضروری و دلخواه در طی سه‌ماهه‌ی اول بارداری دارند و برخی از آن‌ها توصیه می‌کنند که تا چند ماه بعد از زایمان برای درمان کاشت دندان اقدام نمایند.

کودکان کلسیم را به خود جذب می‌کنند


یکی از دلایل اصلی برای منع استفاده از ایمپلنت در زنان باردار این است که کودک در حال رشد تقاضای زیادی را بر بدن مادر تحمیل می‌کند. بطور خاص، در صورتی که مادر به اندازه کافی کلسیم مصرف نکند، کودکان برای رشد خود کلسیم را از استخوان‌های مادر دریافت خواهند کرد. زوجی که با اثر منفی نوسان هورمون‌ها مشکل دارند می‌توانند مشکل سلامت دهان و دندان داشته باشند و در این صورت جوش خوردن ایمپلنت در استخوان فک بصورت مناسب در دهان زن باردار بسیار چالش برانگیز می‌باشد.

نتیجه‌گیری


اگر چه برای انجام کاشت ایمپلنت‌ دندانی بهتر است که تا بعد از تولد کودک خود صبر کنید اما در دوران بارداری نباید از سلامت دهان و دندان غافل شد زیرا این موضوع در سلامت مادر و نوزاد نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

  • در دورانبارداری بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید تا لثه‌ها دچار خونریزی و التهاب نشوند و این مسئله‌ای است که بسیاری از زنان باردار به آن اهمیت نمی‌دهند. اگر از آخرین باری که به دندانپزشک مراجعه کرده‌اید بیش از 6 ماه می‌‌گذرد، بهتر است برای انجام معاینات مربوط به دهان و دندان در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید.
  •  روزی دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان نیز استفاده کنید و هر شب دهان خود را با استفاده از محلول‌های غیرالکلی دارای فلوراید شستشو دهید.
  •  اگر صبح‌ها استفراغ می‌کنید، بهتر است بلافاصله یک قاشق جوش شیرین را در آب حل کرده  و با آن دهان خود را بشویید تا از اسیدی شدن محیط دهان و صدمه دیدن دندان‌ها جلوگیری شود.
  •  سعی کنید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید و تا حد امکان از خوردن شیرینی خودداری کنید.
  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید