دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. انواع روکش های زیبایی دندان؛ قیمت، عوارض و مراحل آن‌ها
انواع روکش های زیبایی دندان؛ قیمت، عوارض و مراحل آن‌ها

انواع روکش های زیبایی دندان؛ قیمت، عوارض و مراحل آن‌ها

  • آذر 2, 1395
  • 0 لایک
  • 99 بازدید
  • 5 دیدگاه

 لیست بهترین دنداندندان پزشکان زیبایی تهران

[table id=3 /]

هنگامی که برای درمان مشکلات دهان و دندان خود به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، دندانپزشک بر اساس وضعیت دهان شما از عمل‌ها و روش‌های مختلفی جهت درمان استفاده می‌کند. تمیز کردن دندان‌ها، پر کردن دندان و باندینگ سه مورد از عمل‌های رایج دندانپزشکی هستند که به صورت معمول انجام می‌شوند، اما امروزه انجام عمل‌های پیچیده‌تر نیز به امری عادی و آسان در دندانپزشکی تبدیل شده است. علاوه بر عصب‌کشی و کشیدن دندان عقل، روکش دندان یکی از عمل‌هایی است که اغلب برای ترمیم دندان‌ها لازم می‌شود. روکش دندان به انواع و اشکال مختلفی وجود دارد. اما قبل از آنکه تفاوت بین انواع روکش های دندان را شرح دهیم، ابتدا ببینیم روکش‌ها دقیقاً چه کاری انجام می‌دهند.

روکش دندان چیست؟


روکش وسیله‌ای برای بازسازی و ترمیم دندان آسیب‌دیده است که بر روی قسمتی از دندان که در بالای خط لثه واقع شده است، قرار داده می‌شود. در واقع وقتی یک روکش در جای خود بر روی دندان آسیب‌دیده چسبانده می‌شود، جایگزین سطح خارجی مینای آن دندان می‌گردد.

چرا یک دندان به روکش احتیاج دارد؟


2

روکش‌های دندانی معمولاً به دلایل زیر بر روی دندان‌ها قرار داده می‌شوند. هردندانی که روکش می‌شود ممکن است به خاطر یک یا چند مورد از این دلایل و مزایا باشد.

بازسازی شکل و عملکرد اولیه دندان

گذاشتن روکش بر روی دندان، یکی از راهکارهایی است که یک دندانپزشک می‌تواند برای ترمیم دندان‌های شکسته استفاده کند. روکش دندان در مقایسه با تمامی روش‌های دیگری که برای بازسازی و ترمیم دندان استفاده می‌شود، نتایج بسیار ماندگارتر و بادوام‌تری حاصل می‌کند.

تقویت و افزایش استحکام دندان‌ها

بعضی از دندان‌ها به خصوص دندان‌هایی که در عقب دهان قرار گرفته‌اند، به این دلیل نیاز به روکش دارند که روکش دندان می‌تواند نیروهای شدید ناشی از جویدن و گاز زدن غذا را خیلی بهتر تحمل کند. علاوه بر آن، انواع روکش های دندان می‌تواند در تقویت دندان‌های آسیب‌دیده و شکننده از جمله دندان‌هایی که عصب‌کشی شده‌اند، تأثیر زیادی داشته باشد.

بهبود زیبایی دندان‌ها

روکش دندان در اصل به سطح خارجی یک دندان تبدیل می‌شود و بنابراین می‌تواند یک عمل زیبایی دندان بوده  و در زیباسازی و بهبود وضعیت ظاهری آن دندان تأثیر زیادی داشته باشد. در واقع روکش دندان باعث زیباتر شدن رنگ و شکل دندان و حتی هم‌ردیف شدن بهتر آن با سایر دندان‌ها می‌شود.

اغلب توصیه می‌شود که روکش کردن دندان‌ها بعد ازارتودنسی انجام شود تا روکش‌ها با اکلوژن جدید تنظیم و ساخته شوند. اما‌ گاه بیمار نمی‌تواند برای بعد از ارتودنسی صبر کند و باید زود‌تر روکش کند و یا قبلا روکش کرده و حالا تصمیم به ارتودنسی گرفته است. انجام همزمان ارتودنسی و روکش دندان مشکلی ایجاد نمی کند. اگر کشیدن دندان روکش شده برای ارتودنسی لازم نبوده باشد یک متخصص ارتودنسی باید تمام تلاش را بکند تا بیمار بتواند در آینده هم از روکش موجود بهره ببرد و نباید همه روکش‌ها را محکوم به تعویض بعد از ارتودنسی دانست اتصال براکت یا نگین ارتودنسی دندان روکش دار  تکنیک خاصی را می‌طلبد و ظرافت بیشتری دارد. ‌گاه لازم می‌شود از بند‌های ارتودنسی در این مورد استفاده شود.
گاه لازم می‌شود روکش‌های مجاور هم تراش بخورند و جدا شوند و یا حتی بعد‌ها روکش‌ها عوض شوند.
گاه فرد بریج دارد یعنی بین دو دندان با روکش پل زده شده که دندانی که وجود ندارد جایگزین شود. در این موارد تنظیم زاویه براکت‌ها دقیق‌تر و حساستر هم می‌شود.

انواع مختلف روکش‌های دندان کدام است؟


به طور کلی سه نوع روکش دندان وجود دارد که بر اساس جنس و ساختارشان طبقه‌بندی می‌شوند:

روکش‌های تمام فلزی

5

همان طور که نام این روکش‌ها نشان می‌دهد، ساختار آنها تماماً از فلز ساخته شده‌ است.

شکل ظاهری

اگرچه مدل‌های ساده و قدیمی روکش‌های تمام فلزی غالباً از طلا ساخته شده‌اند، اما برای ساخت این روکش‌ها می‌توان از چند نوع آلیاژ فلزی دیگر نیز استفاده کرد. بعضی از این آلیاژها به رنگ نقره‌ای (یا طلای سفید) هستند.

کاربرد

از روکش‌های فلزی معمولاً در مواردی استفاده می‌شود که به نیروی زیادی برای دندان نیاز است (روکش‌های فلزی قوی‌ترین و بادوام‌ترین نوع روکش هستند) و زیبایی یا شکل ظاهری دندان اهمیت کمتری دارد. برای مثال از روکش‌های تمام فلزی به وفور برای دندان‌های آسیاب (مولر) که به قدرت بالایی نیاز دارند، استفاده می‌شود.

روکش‌های تمام سرامیکی

6

این نوع روکش تماماً از یک نوع سرامیک دندانی از قبیل پورسلاین ساخته می‌شود. فرایند ساخت این روکش‌ها می‌تواند به یکی از دو روش زیر انجام شود:

  • توسط یک تکنسین دندانی با دست ساخته شود.
  • به وسیله یک دستگاه تراش کامپیوتری (CAD یا CAM) از داخل یک قطعه سرامیک تراشیده شود.

البته هر یک از روش‌های فوق، مزایا و معایب خاص خود را دارد.

شکل ظاهری

بعضی از انواع روکش‌های تمام سرامیکی به خاطر شباهت بسیار زیادی که از نظر ظاهری با دندان‌های طبیعی دارند، شناخته شده‌اند. بعضی از انواع این روکش‌ها نیز همرنگ دندان هستند، اما از نظر شکل ظاهری دقیقاً مشابه با دندان‌های طبیعی نیستند و دوام مکانیکی کمتری هم دارند.

کاربرد

از روکش‌های تمام سرامیکی معمولاً در مواردی استفاده می‌شود که شکل ظاهری دندان اهمیت بیشتری نسبت به قدرت آن داشته باشد. بعضی از انواع روکش‌های سرامیکی (البته نه تمام آنها) از نظر ظاهری شبیه‌ترین نوع روکش به دندان‌های طبیعی هستند که یک دندانپزشک می‌تواند استفاده کند.

روکش‌های سرامیکی بیشتر برای ترمیم دندان‌های جلو (دندان‌های پیش و نیش) استفاده می‌شوند، هر چند که از آنها می‌توان برای دندان‌های پرمولر (آسیاب کوچک) و مولر (آسیاب بزرگ) نیز استفاده کرد.

یکی از معایب روکش‌های تمام سرامیکی آن است که معمولاً استحکام و قدرت بالایی مشابه با سایر انواع روکش‌ها ندارند. البته این خاصیت روکش‌ها به نوع خاصی از سرامیک که در ساخت آنها استفاده شده است، بستگی خواهد داشت.

7

روکش پورسلاین متصل به فلز

روکش‌های پورسلاین متصل به فلز (PFM) را می‌توان نوعی هیبرید بین روکش‌های تمام فلزی و تمام سرامیکی دانست. مراحل ساخت این روکش‌ها به ترتیب زیر است:

  • یک روکش کاسه‌ای شکل نازک از جنس فلز ساخته می‌شود که بر روی سطح دندان قرار می‌گیرد (قسمت زیرساخت).
  • در داخل یک کوره با دمای بسیار بالا، یک لایه پورسلاین بر روی قسمت فلزی متصل می‌شود.

شکل ظاهری

اگرچه قسمت اصلی و بیشتری از این روکش‌ها از جنس فلز ساخته شده است، اما آن قسمتی از روکش که در داخل دهان دیده می‌شود، با استفاده از سرامیک پوشیده شده است و از نظر ظاهری، رنگ سفید و مشابه با دندان‌های طبیعی مجاور خود دارد. با این وجود یکی از معایب این نوع از روکش‌ها آن است که ممکن است اتصال قسمت سرامیکی به زیرساخت فلزی به اندازه کافی محکم نباشد که این دو قسمت بتوانند در تمام طول عمر روکش، محکم به هم متصل باقی بمانند.

کاربرد

روکش‌های سرامیک متصل به فلز از نظر قدرت و استحکام، شرایط خوبی دارند. به طوری که برای مواردی از قبیل دندان‌های مولر و پرمولر که به قدرت و دوام بالایی نیاز است می‌توان از این روکش‌ها استفاده کرد. به طور کلی می‌توان گفت که استحکام این روکش‌ها از روکش‌های تمام سرامیکی بیشتر است، اما به اندازه روکش‌های تمام فلزی قوی نیستند.

استفاده از یک سطح سرامیکی بر روی این روکش‌ها، آنها را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده بر روی دندان‌های جلو (دندان‌های پیش و نیش) تبدیل می‌سازد، به خصوص در مواردی که قدرت و استحکام بالا در کنار زیبایی ظاهری برای دندان اهمیت داشته باشد. اما در مواردی که فقط زیبایی ظاهری برای دندان مهم است، روکش‌های تمام سرامیکی می‌توانند گزینه بهتری باشد.

لومینیرز و لیتیوم از دیگر انواع روکش های دندانی مورد استفاده در دندانپزشکی می باشد.

روکش‌های دندانی چگونه نصب می‌شوند؟


3

مراحل روکش دندان به شرح زیر است:

آماده‌سازی سطح دندان و تهیه قالب

اولین مرحله برای نصب روکش‌های دندانی، تراشیدن و آماده کردن سطح دندان است. روکش‌های دندانی معمولاً باید ضخامتی در حدود 2 تا 3 میلی‌متر داشته باشند تا زیبایی و استحکام لازم برای آنها تأمین شود. بنابراین دندانی که قرار است روکش شود نیز باید به همین مقدار تراشیده شود تا روکش به شکل مناسبی بر روی آن منطبق گردد.

هنگامی که سطح دندان به نحو مناسبی تراشیده و شکل داده شد، دندانپزشک یک قالب از آن تهیه می‌کند تا روکش دندان از روی آن ساخته شود. در اغلب موارد، دندانپزشک برای این کار از یک خمیر قالب‌گیری مخصوص استفاده می‌کند. این خمیر ماده‌ای شبیه به بتونه است که بر روی دندان فشرده می‌شود تا شکل دندان را به خود بگیرد. همچنین دندانپزشک ممکن است به جای استفاده از خمیر قالب‌گیری، یک قالب اوپتیکی (یک عکس از دندان که بعداً به یک نرم‌افزار کامپیوتری وارد و پردازش می‌شود) از دندان شما تهیه کند.

چسباندن روکش

هنگامی که کار ساخت روکش به پایان رسید، دندانپزشک نحوه قرارگیری و انطباق آن بر روی دندان و نیز چگونگی تماس آن با دندان‌های مجاور و مقابل را بررسی می‌کند و پس از انجام اصلاحات لازم، روکش را به صورت دائمی بر روی دندان می‌چسباند.

پس از اتمام مراحل روکش دندان، انجام مراقبت های پس از آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

هزینه


قیمت روکش‌های دندانی می‌تواند بر اساس فرایند آماده‌سازی دندان، تعداد روکش‌های مورد نیاز، مواد مورد استفاده برای ساخت روکش و چندین عامل دیگر، در افراد مختلف متغیر باشد.

بهترین راه برای اطمینان از هزینه روکش دندان آن است که یک وقت مشاوره با دندانپزشک خود تعیین کنید. دقت کنید که انتخاب ارزان‌ترین مواد و کم‌هزینه‌ترین دندانپزشک می‌تواند نشان دهنده کیفیت پایین خدمات ارائه شده توسط آن دندانپزشک باشد و این در درازمدت به قیمت به هدر رفتن پول، وقت و راحتی شما تمام خواهد شد.

خطرات


شما می‌توانید با مراجعه به یک دندانپزشک ماهر و باتجربه، احتمال بروز خطرات و عوارض مربوط به روکش دندان را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید. البته خطرات مربوط به عمل روکش دندان به طور کلی زیاد نیست، اما بعضی از عوارض نادری که ممکن است مشاهده شود، عبارتند از:

  • آسیب‌دیدگی عصب
  • افزایش حساسیت دندان
  • بیماری مفصل فک (TMJ)
  • پوسیدگی دندان
  • ایجاد یک خط تیره بر روی لثه‌ها
  • عفونت دندان یا لثه‌ها
  • نیاز به تعویض یا ترمیم روکش در آینده
  • کنده شدن روکش از روی دندان
  • آسیب رساندن به دندان‌های مقابل

 

  • اشتراک گذاری:

5 دیدگاه

دیدگاه خود را درج کنید