دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. انتخاب بهترین جراح فک و صورت و زیبایی و زمینه‌های تخصصی جراح فک

انتخاب بهترین جراح فک و صورت و زیبایی و زمینه‌های تخصصی جراح فک

  • مهر 1, 1397
  • 0 لایک
  • 48 بازدید
  • 1 دیدگاه

انتخاب بهترین جراح فک و صورت و زیبایی و زمینه‌های تخصصی جراح فک

در این مطلب قصد داریم بهترین جراح فک و صورت را به شما معرفی کنیم 


ویژگی های یک  خوب را بررسی کنیم؟ بهترین جراح فک و صورت تهران کیست؟
جراحی فک و صورت و دهان با هدف اصلاح طیف وسیعی از بیماری‌ها، آسیب‌ها و نقص‌های سر، گردن، صورت، فک و بافت‌های نرم و سخت ناحیه فک و صورت و دهان انجام می‌شود.

جراح دهان باید آموزش‌های لازم را برای انجام این جراحی‌ها دیده باشد. جراح فک و صورت ماهری را بیابید که با ایشان احساس راحتی می‌کنید و درباره تجربه‌شان اطلاعات بیشتری کسب کنید. حتماً به جراحی مراجعه کنید که سوال‌هایتان را با خوشرویی و با زبانی قابل فهم جواب دهد و نگرانی‌هایتان را برطرف کند.

 

در چه زمینه‌هایی می توان به جراح فک و صورت مراجعه کرد؟

 

زمینه‌های تخصصی جراح فک و صورت عبارتند از:

  1.  جراحی اصلاحی فک
  2.  دندان عقل
  3.  شکاف کام
  4.  آسیب دیدن صورت
  5.  جراحی مفصل گیجگاهی
  6.  سرطان دهان
  7.  ایمپلنت

تحصیلات جراح فک و صورت

بهترین متخصص جراح فک و صورت و دهان تنها متخصصی است که پس از به پایان رساندن دوره دندانپزشکی به مدت حداقل 4 سال در زمینه عمل‌های جراحی فک و صورت آموزش می‌بیند.

او در دوره رزیدنتی در زمینه پزشکی داخلی، جراحی عمومی و بیهوشی تحصیل میکند و در زمینه طب اورژانس، جراحی پلاستیک، تخصص گوش و حلق و بینی و تخصص‌های دیگر نیز آموزش میبینند. آموزش‌های این گروه از متخصصین تقریباً به طور انحصاری متمرکز بر بافت نرم و سخت صورت، دهان و فک‌ها است و ایشان با اتکا به دانش و تخصص جراحیشان از توانایی و صلاحیت تشخیص و درمان مشکلات عملکردی و زیبایی این بخش از بدن برخوردار هستند.

زمینه‌های تخصصی


جراح فک و صورت و دهان چندین سال در زمینه روش‌های مختلف درمان عارضه‌های گوناگون آموزش دیده‌اند و تمرین کرده‌اند.

جراحی اصلاحی فک

جراحی-اصلاحی-فک

جراحی اصلاحی فک یا جراحی ارتوگناتیک به منظور تغییر موقعیت فک بالا، فک پایین و چانه انجام میشود تا ناهنجاری‌های جزئی و جدی دندانی و استخوانی، مانند بینظمی و نامرتبی دندان‌ها و فک‌ها اصلاح شود.جراحی اصلاح فک تنفس، گفتار و جویدن را بهبود می‌دهد.

دشواری در جویدن یا گاز زدن غذا، ساییدگی شدید دندان‌ها، عقب رفتن چانه، جلو بودن فک یا وقفه (آپنه) تنفسی در خواب را می‌توان با جراحی اصلاحی فک درمان کرد.

 

دندان عقل:

دندان-عقل

دندان عقل آخرین دندانی است که درمی‌آید. گاهی از خط لثه بیرون می‌زند و فضای کافی در فک برای رویش مرتب آن وجود دارد؛

اما این دندان در اکثر موارد کاملاً در نمی‌آید و اصطلاحاً نهفته است.

این دندان نهفته باید کشیده شود. مسواک زدن دندان عقلی که به طور کامل یا جزئی درآمده است، دشوار است، بنابراین احتمال پوسیدگی دندان عقل، عفونت‌های مکرر و حتی بیماری لثه بالا است. دندان عقل را می‌توان در دوران جوانی کشید تا از بروز مشکلات در آینده جلوگیری کرد و همچنین اطمینان داشت که زخم در این سن به خوبی التیام می‌یابد.

شکاف کام

شکاف-کام

شکاف لب و کام (لب شکری) زمانی ایجاد می‌شود که تمام یا بخشی از حفره دهان و بینی در دوران جنینی به طور کامل رشد نکرده باشد و اتصال این دو بخش کامل نشود. در نتیجه شکافی در لب یا سقف دهان (کام) ایجاد می‌شود.

لب شکری مشکلاتی را برای غذا خوردن، گفتار و شنوایی کودک ایجاد می‌کند. فوق تخصص جراح فک و صورت این مشکلات را با همکاری دیگر متخصصین از طریق مجموعه‌ای از درمان‌ها و عمل‌های مختلف ظرف چند سال برطرف می‌کند.

آسیب دیدن صورت

آسیب‌های فک و صورت کلیه‌ی آسیب‌هایی را دربرمی‌گیرد که به دهان، صورت و فک وارد می‌شود. یکی از شایع‌ترین آسیب‌های صورت به شکستگی استخوان‌هایی مانند استخوان‌های فک پایین، فک بالا، کام، استخوان گونه، کاسه چشم یا ترکیبی از این استخوان‌ها مربوط می‌شود.

این آسیب‌ها دید و توانایی تنفس، گفتار و بلع مصدوم را مختل می‌کند.

به همین دلیل تخصص و مهارت جراح فک و صورت و دهان بسیار مهم و حیاتی است. بهترین راه مراقبت از خود و پیشگیری از آسیب دیدگی است، بنابراین تمام ورزشکاران در هر سطحی باید از محافظ‌های دهانی، ماسک و وسایل ایمنی مناسب استفاده کنند و همه باید کمربند ایمنی ببندند تا دچار این آسیب‌های دردناک نشوند.

 

جراحی مفصل فکی ـ گیجگاهی

جراحی-مفصل-فکی

مفصل فکی ـ گیجگاهی جلوی گوش، در محل اتصال فک پایین به جمجمه قرار دارد. این مفصل عملکرد و حرکت فک پایین را ممکن می‌سازد.

 

درد فک، گوش درد، سردرد، دشواری در باز کردن یا بستن دهان و صدا دادن فک از علائم اختلال مفصل فکی ـ گیجگاهی (TMD) به شمار می‌آید. برای درمان این اختلال از روش‌های محافظه کارانه غیرجراحی تا جراحی‌های پیچیده استفاده می‌شود.

اگر درمان غیرجراحی موفقیت آمیز نباشد یا آسیب شدیدی به مفصل وارد شده باشد، جراحی ضرورت می‌یابد. جراحی را می‌توان به روش بسته یا آرتروسکوپی انجام داد یا بافت آسیب دیده را به روش جراجی مستقیم و باز ترمیم کرد.

 

سرطان دهان :

جراحان فک و صورت و دهان توصیه می‌کنند که همه خودآزمایی سرطان دهان را ماهی یک بار انجام دهند. اگر لکه قرمز یا سفید یا برجستگی غیرعادی در دهان دیدید، دچار گلو درد مزمن یا گرفتگی صدا شدید یا بلع و جویدن غذا برایتان دشوار شد، حتماً به جراح  مراجعه کنید تا نمونه برداری از بافت را انجام دهند و مشکل را تشخیص دهند.

 

ایمپلنت :

چرا ایمپلنت دندان جایگزینی بادوام برای دندان غائب است که توسط جراح فک و صورت در استخوان فک قرار داده می‌شود. ایمپلنت از فلز تیتانیوم تشکیل می‌شود که طی فرایندی به نام همجوشی (osseointegration) به استخوان فک جوش می‌خورد. ایمپلنت جابجا نمی‌شود و نمی‌پوسد. چون ایمپلنت به استخوان فک جوش می‌خورد، تحلیل استخوان معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند.

بیهوشی سرپایی:

فوق تخصص جراح فک و صورت می‌تواند بی‌حسی/ بیهوشی‌های سرپایی موثر  و ایمنی، شامل بی‌حسی موضعی، نیتروز اکساید، تزریق درون وریدی آرام بخش و بیهوشی عمومی را به بیماران ارائه دهد. او در دوره رزیدنتی باید یک دوره چرخشی را در زمینه خدمات بیهوشی کامل کند.

متخصصین در این دوره در زمینه ارزیابی بیماران برای بیهوشی، انجام بیهوشی و تحت نظر گرفتن بیماران پس از بیهوشی آموزش می‌بینند.

 

انتخاب جراح فک و صورت خوب

 توجه به موارد زیر می تواند در انتخاب بهترین جراح فک و صورت به شما کمک کند.

بررسی گزینه‌ها

انتخاب-جراح-فک-و-صورت

با دندانپزشکتان مشورت کنید

دندانپزشک معالجتان بهترین فردی است که می‌تواند بهترین جراح فک و صورت را به شما معرفی کند، چون ایشان کاملاً از مشکلتان آگاهی دارند. پس از آن که دندانپزشک یک یا چند جراح  را با توجه به نیازهایتان به شما معرفی کرد، باید ارزیابی هر یک از این متخصصین را شروع کنید.

اگر دندانپزشکتان فرد خاصی را مدّنظر نداشت، در اینترنت جستجو کنید و جراحی را در نزدیکی محل زندگی خود بیابید که بیماران نظر مثبتی درباره ایشان دارند.

همچنین می‌توانید با دوستان و بستگانی مشورت کنید که جراحی فک و صورت و دهان انجام داده‌اند و از آنها بپرسید که آیا از جراح معالجشان رضایت داشته‌اند یا خیر.

 

یافتن بهترین متخصص جراح فک و صورت:

جراحی فک و صورت و دهان گرایش‌های متعددی دارد. برای مثال جراحان دهان در کاشت دندان تخصص دارند، حال آن که عده‌ای از متخصصین در کشیدن دندان تخصص دارند . بنابراین با توجه به نیاز و شرایط خاص خود به دنبال جراحی با تخصص مورد نیازتان باشید.

 

بررسی پوشش بیمه‌ای درمان:

از شرکت بیمه خود سوال کنید که آیا هزینه‌های این درمان را می‌پردازند یا خیر و این که آیا فقط باید به جراحان طرف قرارداد شرکت بیمه مراجعه کنید یا در انتخاب جراح  آزاد هستید. همچنین از دندانپزشک یا پزشک عمومی معالج خود سوال کنید که آیا اصولاً لزومی برای مراجعه به جراح فک و صورت و دهان وجود دارد یا خیر.

 

بررسی هزینه

  • اگر هزینه درمان برایتان مهم است، مبلغ و شیوه پرداخت هزینه را در کلینیک انتخابی‌تان بررسی کنید.
  • از دندانپزشکتان سوال کنید که هزینه جراحی چقدر است.
  • از جراح فک و صورت بپرسید که در چه مراکزی فعالیت دارند و این کلینیک‌ها خصوصی هستند یا دولتی.
  • درباره هزینه‌های جانبی بیهوشی/ بی‌حسی سوال کنید.
  • از جراح سوال کنید که با کدام لابراتوار همکاری می‌کند و هزینه‌های مربوط به لابراتوار را بررسی کنید.

مراجعه به جراح فک و صورت و دهان

جراح-فک-و-صورت-و-دهان

تشخیص مشکل

زمانی که نخستین بار به جراح صورت مراجعه می‌کنید، از ایشان بخواهید که مشکل را برایتان توضیح دهند و بهترین روش درمان را توصیه کنند.

این تشخیص باید مشابه تشخیص اولیه‌ای باشد که دندانپزشک انجام داده است. در غیر این صورت بهتر است به جراح دیگری مراجعه کنید.

  • با دقت به جراح گوش دهید و تمام روش‌های ممکن درمان را یادداشت کنید.

 

  • جراح پس از پایان تشخیص باید نسخه چاپی از تشخیص خود و روش انتخابی‌اش را در اختیارتان بگذارد. همچنین هزینه هر یک از مراحل عمل و خدمات لازم باید در این برگه قید شده باشد.

پرسیدن سوالات

پس از آن که جراح انتخابی‌تان تشخیصش را انجام داد و درمان مناسب را توصیه کرد، احتمالاً سوالاتی برایتان پیش می‌آید. یک جراح فک و صورت خوب با خوشرویی از شما سوال می‌کند که آیا ابهامی برایتان وجود دارد یا خیر و سپس تمام سوالاتتان را با لحنی مطمئن و بیانی قابل فهم جواب می‌دهد. حتی اگر جراح از شما نپرسید که سوالی دارید یا خیر، شما خودتان را برای پرسیدن چند سوال آماده کنید.

برای مثال می‌توانید پرسش‌های زیر را مطرح کنید:

  • آیا عمل خطرناک است؟
  • روش جایگزینی برای این عمل وجود دارد؟
  • اگر جراحی دهان را انجام ندهم، چه اتفاقی می‌افتد؟
  • آیا جراحی‌هایی مانند این مورد را قبلاً انجام داده‌اید؟
  • عوارض و خطرات این عمل چیست؟
  • انتظار دارید چه نتیجه‌ای از این درمان به دست بیاید؟
  • دوران بهبود و نقاهت بعد از عمل چقدر طول می‌کشد؟

از قابل اعتماد بودن همکاران جراح فک و صورت اطمینان حاصل کنید

زمانی که جراحی را برای معالجه خود انتخاب می‌کنید، در واقع شبکه افرادی را که با ایشان همکاری دارند، شامل پرستار، تکنیسین لابراتوار یا دندان پزشکان مختلف و دندانپزشک را نیز برمی‌گزینید. در صورت امکان از شایستگی و قابل اعتماد بودن همکاران و دستیاران جراح  نیز اطمینان حاصل کنید. برای مثال اگر قرار است جراحی ایمپلنت انجام دهید، از جراح سوال کنید که از کدام لابراتوار استفاده می‌کند و آیا تکنیسین لابراتوار قابل اطمینان است یا خیر.

پروتکل‌های اورژانس را بررسی کنید. جراحی دهان معمولاً عمل کوچکی است، اما مانند هر عمل جراحی دیگری احتمال بروز خطر در آن وجود دارد. از جراح درباره خطرات عمل و اقداماتی که برای موارد اورژانسی در نظر گرفته است، سوال کنید.

ارزیابی جراح فک و صورت

ارزیابی-جراح-صورت

اطمینان از شایستگی و صلاحیت جراح

بهترین جراح فک و صورت باید دارای بورد تخصصی باشد، یعنی کلیه شرایط لازم را برای اخذ این تخصص داشته باشد و از صلاحیت لازم برای انجام جراحی‌های فک و صورت و دهان برخوردار باشد. همچنین جراح باید پروانه سازمان نظام پزشکی داشته باشد.

انتخاب جراح  مجرب

معمولاً هر چه تجربه جراح  بیشتر باشد، با اطمینان خاطر بیشتری می‌توانید خودتان را به دستان ایشان بسپارید. جراح فک و صورت و دهانی را انتخاب کنید که چندین سال است به طبابت اشتغال دارند و کاملاً شناخته شده هستند.

 سوالات رایج


 

در چه مواقعی جراح فک و صورت کشیدن دندان عقل را توصیه می کند؟

 

علائم زیر بیانگر ضرورت کشیدن دندان عقل است:

  • درد فک
  • چنانچه دندان عقل باعث شلوغی و به هم فشردگی دندان‌ها شده باشد و به دندان‌های مجاور آسیب زده باشد.
  • اگر دندان عقل عفونت کرده باشد.
  • ملتهب بودن لثه‌های دور دندان عقل
  • بدبو یا بدمزه بودن دهان

 

آیا جراحی دهان توسط جراح فک و صورت دردناک است؟

جراحی دهان به شرط انجام شدن توسط بهترین جراح فک و صورت تجربه‌ای دردناک یا ترسناک نخواهد بود. بیمار برای راحت بودن در زمان جراحی، دارو دریافت می‌کند. درد و ناراحتی بعد از عمل نیز جزئی است و به راحتی با مصرف مسکن آرام می‌شود.

  • اشتراک گذاری:

1 دیدگاه

  •  5 سال قبل

    سلام خسته نباشین من پنج ماهه که جراحی کردم سه ماهه که ارتو هام رو باز کردم الانم دو ماهه که بین دندون های سمت چپ ام فاصله افتاده و نمیتونم غذا رو خوب بجوم چیکار کنم?

دیدگاه خود را درج کنید