دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین) مزایا و هزینه

ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین) مزایا و هزینه

  • آذر 1, 1395
  • 0 لایک
  • 55 بازدید
  • 4 دیدگاه

ارتودنسی نامرئی جایگزینی متحرک و همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، ارتودنسی نامرئی از روش‌های قدیمی ارتودنسی محسوب می‌شود که دندان‌هایی ردیف و مرتب را به ارمغان می‌آرود. ارتودنسی نامرئی در عین این که به اندازه دیگر روش‌های ارتودنسی موثر است، در مقایسه با براکت‌ها فلزی قدیمی راه‌حلی راحت‌تر و بهداشتی‌تر محسوب می‌شود. پلاک‌های ارتودنسی نامرئی هر دو تا سه هفته یک بار عوض می‌شود تا دندان‌ها به تدریج و به آرامی به سمت موقعیت صحیح حرکت کند. این پلاک‌ها را به راحتی می‌توان در مواقع لزوم از دهان درآورد.

عوارض قابل درمان با ارتودنسی نامرئی


انواع ارتودنسی نامرئی برای اصلاح تمام موارد نامرتبی دندان یا ناهنجاری‌های پیچیده‌ی بایت مناسب نیست و در بعضی شرایط بهتر است از روش‌های قدیمی ارتودنسی استفاده کرد. مزایای ارتودنسی نامرئی یا بریس اینویزیلاین برای درمان مشکلات زیر پیشنهاد می‌شود:

  • دندان‌های کج و نامرتب
  • اور بایت یا اور جت (جلو بودن فک و دندان‌های بالا)
  • دندان‌های به هم فشرده یا فاصله‌دار

ارتودنسی نامریی به بیماران بزرگسال و نوجوان پیشنهاد می‌شود و در صورت وجود دندان‌های شیری در دهان توصیه نمی‌گردد. بریس‌های فلزی قدیمی با براکت و سیم‌کشی دندان‌های جلویی برای مرتب کردن دندان‌های کودکان روش مناسب‌تری است. درهر حال فقط دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی می‌تواند بهترین روش درمان را تعیین کند. پلاک‌های شفاف در اصل برای بزرگسالان طراحی شده، چرا که این روش درمان با توجه به متحرک بودن پلاک‌ها و لزوم در دهان داشتن 22 ساعته پلاک‌ها به همکاری و تعهد بالای بیماران نیاز دارد؛ به علاوه این گروه سنی کمتر پلاک‌ها را گم می‌کنند. همکاری دقیق بیمار، بیشتر بودن هزینه نسبت به بریس هاس معمولی و … از معایب ارتودنسی نامرئی به شمار می رود.

ساز و کار تاثیرگذاری ارتودنسی نامرئی


17

ارتودنسی نامرئی بدون استفاده از بریس های فلزی قدیمی، دندان‌ها را با اعمال حرکت کنترل شده مرتب می‌کند و یکی از مزایای آن بر روش‌های قدیمی ارتودنسی این است که نه تنها با وارد کردن نیرویی ملایم دندان‌ها را به طور تدریجی حرکت می‌دهد، بلکه زمانبندی حرکت را نیز ممکن می‌سازد. به این ترتیب با استفاده از پلاک مخصوص فقط یک دندان معین در هر مرحله حرکت داده می‌شود تا در نهایت دندان‌هایی ردیف و مرتب و لبخندی زیبا و بی‌نقص ایجاد شود.

مزایا


  • شفاف و نامرئی بودن بریس‌: پلاک‌های ارتودنسی نامرئی از مواد گرید پزشکی تهیه می‌شود و عملاً نامرئی است و به هیچ وجه جلب توجه نمی‌کند.
  • متحرک و زیبا بودن: پلاک‌های ارتودنسی نامرئی برخلاف بریس‌های فلزی یا سرامیکی متحرک است. بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن راحت‌تر می‌شود. از همه مهم‌تر این که می‌توانید هر چه می‌خواهید بخورید.
  • تاثیرگذار بودن: ارتودنسی نامرئی لبخندی بی‌نقص را به ارمغان می‌آورد. به لحاظ علمی ثابت شده است که پلاک‌های شفاف به اندازه بریس، ونیر و دیگر درمان‌های ارتودنسی در اصلاح گستره وسیعی از اختلال‌های فک و دندان‌ها (مال اکلوژن) کارآمد هستند.
  • تکنولوژی به روز: اختلال‌های فک و دندان مشکل شایعی است، اما اکثر ما به دلیل سختی‌های براکت‌های فلزی ترجیح می‌دهیم، با این مشکلات کنار بیاییم و ارتودنسی انجام ندهیم. واقعاً چند نفر از ما حاضریم این همه درد و ناراحتی را به جان بخریم تا بتوانیم در نهایت لبخندی زیبا داشته باشیم؟ اما ارتودنسی نامرئی کار را ساده کرده است و پلاک‌هایی راحت و اندازه را با بهره‌گیری از تکنولوژی پیشرفته و نتایج پژوهش‌های دندانپزشکی در اختیار بیماران می‌گذارد.

مراحل ارتودنسی نامرئی


مشاوره

متخصصین ما معاینه کاملی را در جلسه اول انجام می‌دهند، وضعیت دندان‌ها را بررسی و مناسب بودن درمان با ارتودنسی نامرئی را مشخص می‌کنند. چنانچه ارتودنسی نامرئی مناسب تشخیص داده شود و بیمار با درمان موافقت کند، از دندان‌ها عکس و قالب گرفته می‌شود و قالب جهت تهیه پلاک به لابراتوار فرستاده می‌شود.

ساخت پلاک‌های شفاف

19

تکنولوژی اینویزیلاین برای ساخت پلاک از روی قالب از برنامه‌های پیشرفته‌ی تصویری سه بعدی رایانه‌ای بهره می‌گیرد و مجموعه‌ای از پلاک‌های شفاف و متحرک  سفارشی را برای بیمار تهیه می‌کند. متخصص ارتودنسی پلاک‌ها را با دقت ارزیابی و تنظیم می‌کند. حداقل 12 و حداکثر 48 پلاک با توجه به طرح درمانی بیمار تهیه می‌شود.

دریافت پلاک‌های جدید

20

بیمار نخستین پلاک را در ویزیت بعدی دریافت می‌کند، هر پلاک باید به مدت 2 هفته استفاده شود. متخصصین ما معمولاً چند پلاک را در اختیار بیمار قرار می‌دهند و تاریخ ویزیت بعدی را تعیین می‌کنند.

استفاده از پلاک

21

بیمار باید پلاک را در تمام ساعات شبانه‌روز در دهان داشته باشد و آن را فقط هنگام خوردن، مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن درآورد. پلاک هر دو هفته یک بار و به موازات حرکت تدریجی دندان‌ها عوض می‌شود. متوسط زمان کل درمان 6 تا 12 ماه است. بیمار باید هر 6 هفته یک بار به کلینیک مراجعه کند تا پیشرفت حاصل شده و وضعیت دندان‌ها ارزیابی شود.

طول درمان


طول درمان به وضعیت دندان‌ها و نوع بریس‌ مورد استفاده بستگی دارد. مدت درمان ارتودنسی نامرئی معمولاً 18 تا 24 ماه است که گاهی با توجه به شرایط طولانی‌تر هم می‌شود.

بریس‌های فلزی به دلیل استحکام بالا بهترین انتخاب به شمار می‌رود. درمان با بریس‌های سرامیکی علی‌رغم استحکام بالا و زیبایی طولانی‌تر است، چون بریس سرامیکی قدرت بریس فلزی را ندارد. تقبل قیمت ارتودنسی دندان با بریس‌های داخلی نیز زمان‌بر است.

طول درمان ارتودنسی نامرئی متغیر است؛ برای مثال 20 تا 30 پلاک اینویزیلاین برای مرتب کردن دندان‌های بالا و پایین تهیه می‌شود که استفاده از آنها 9 تا 15 ماه طول می‌کشد. اصلاح با پلاک‌های شفاف 12 تا 24 ماه زمان می‌برد و مدت درمان به شدت مشکل بستگی دارد، موارد متوسط با 32 پلاک قابل درمان است که در 8 مرحله تحویل داده می‌شود، اما موارد جزیی با 12 پلاک قابل اصلاح است که در 3 مرحله تحویل داده می‌شود.

مراقبت ارتودنسی نامرئی


بایدها:

  • پلاک‌ها را پس از درآوردن از دهان بشویید. پلاک و آب دهان خشک محیط مناسبی را برای باکتری‌های بدبو ایجاد می‌کند.
  • پلاک‌ها را در مایع پاک کننده مخصوص غوطه‌ور نگه دارید تا تمیز و ضدعفونی بماند.
  • دندان‌ها را قبل از گذاشتن پلاک مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. رعایت بهداشت دهان ودندان برای حفظ سلامت دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی و سوراخ شدن آنها ضروری است. از آنجایی که پلاک‌های اینویزیلاین کاملاً اندازه دندان‌ها تهیه می‌شود، کوتاهی در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باعث گیر کردن ذرات غذا بین دندان‌ها و پلاک می‌شود و خطر بروز ناراحتی‌های دهان و دندان را افزایش می‌دهد.
  • پلاک‌ها را با صابون نرم آنتی باکتریال تمیز کنید. این صابون روشی مناسب و ارزان برای تمیز و تازه نگه داشتن پلاک‌ها و دور نگه داشتن باکتری‌ها است.
  • پلاک‌ را به آرامی مسواک بزنید. مسواک زدن شدید باعث خراش افتادن پلاک می‌شود.

نبایدها:

  • خوردن یا آشامیدن هر چیزی به جز آب هنگام در دهان داشتن پلاک ممنوع است، چون بسیاری از خوراکی‌ها باعث بدرنگ یا لکه دار و بدبو شدن پلاک می‌شود.
  • پلاک را با خمیردندان تمیز نکنید. بسیاری از خمیردندان‌ها به ویژه سفید کننده‌ها ساینده هستند و پلاک را تیره می‌کنند یا خراش‌ها کوچکی روی پلاک ایجاد می‌کنند که به محل زندگی باکتری‌ها تبدیل می‌شود.
  • از صابون‌های رنگی استفاده نکنید. هرچند شستشو با صابون آنتی باکتریال روشی مناسب برای تمیز کردن پلاک است، اما صابون‌های رنگی پلاک را بدرنگ می‌کنند.
  • پلاک را پس از درآوردن بدون پوشش و محافظ رها نکنید؛ چرا که علاوه بر خطر شکستن و آسیب دیدن، در فضای باز احتمال انباشته شدن میکروب و باکتری روی آن زیاد است. پلاک را بشویید و در مایع مخصوص بیاندازید، قبل از گذاشتن در دهان نیز مجدد آن را بشویید.

هزینه ارتودنسی نامرئی


هزینه ارتودنسی نامرئی معادل هزینه ارتودنسی قدیمی یا بیشتر از آن است. عامل‌هایی مانند نوع و طول مدت درمان، تجربه متخصص، محل مطب یا کلینیک، بیمه‌های درمانی و دیگر ترمیم‌های ضروری پیش از ارتودنسی یا در مدت درمان بر هزینه ارتودنسی نامرئی اثر می‌گذارد. بسیاری از کلینیک‌ها برای رفاه حال بیماران برای انجام ارتودنسی نامرئی هزینه را به صورت قسطی دریافت می‌کنند.

  • اشتراک گذاری:

4 دیدگاه

دیدگاه خود را درج کنید