دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. انواع ارتودنسی دندان (ثابت و متحرک)؛ مزایا، دلایل اهمیت و چگونگی انجام آن

انواع ارتودنسی دندان (ثابت و متحرک)؛ مزایا، دلایل اهمیت و چگونگی انجام آن

جهت مشاهده لیست بهترین متخصص ارتودنسی تهران کلیک کنید

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که رسما” به عنوان ارتودنسی و ارتوپدی فکی- دندانی شناخته شده است. هدف از ارتودنسی و سیم کشی دندان، درمان هر نوع بدجفتی یا به عبارت ساده‌تر “ناهنجاری دندان نیش (بدبایت)” می‌باشد. ناهنجاری دندانی بدان معناست که دندانها، لب و / یا فک شما در امتداد یک خط قرار ندارند. در نتیجه، دندانهای شما ممکن است کج و نامرتب باشند، دندان نیش شما ممکن است به درستی عمل نکند و فک شما نیز نامتوازن به نظر برسد. ارتودنتیست (دندانپزشکی که به طور ویژه آموزش دیده) برای رفع ناهنجاری دندان نیش (بدبایت)، از سیم ارتودنسی (براکت) و سایر روش‌های اصلاحی از جمله ابزارهای موسوم به دستگاه ارتودنسی استفاده می‌کند، تا ردیف شدن دندان‌ها و هم ترازی فک بدست‌ آید. با این اصلاح دندانها و سازه‌های نگهدارنده آنها، سرانجام شما لبخندی سالم و جذاب خواهید داشت.

مزایای درمان ارتودنسی چیست؟


 مزایای استفاده از ارتودنسی عبارتند از:

  • به طور معمول تراش دندان مورد نیاز نیست.
  • این روش به طور معمول همراه با عمل جراحی نمی‌باشد.
  • دوام پیشبینی شده برای ارتودنسی دندان‌ها، شبیه به سایر دندانهاست و ظاهری طبیعی دارد.
  • پس از اتمام این درمان، نیازی به نگهداری و مراقبت‌های آتی نیست.

دلیل اهمیت ارتودنسی چیست؟


 46

تمیز کردن و نگهداری از دندان‌های کج و درهم رفته، کاری دشوار است. این گونه مشکلات می‌تواند به پوسیدگی دندان، بیماری لثه و از دست دادن دندان کمک کند. ناهنجاری دندان نیش (بدبایت) همچنین می‌تواند موجب پوشش غیر طبیعی سطح دندان‌ها، مشکلات جویدن و / یا صحبت کردن، فشار بیش از حد به استخوان نگه‌ دارنده و بافت لثه و نیز مشکلات احتمالی مفصل فک گردد. از سوی دیگر، محرومیت از یک لبخند زیبا نیز جنبه عاطفی و روانی این مشکل می‌باشد. هنگامی که شما نسبت به ظاهر دندان‌های خود اعتماد به نفس ندارید، از عزت نفس پایین رنج خواهید برد. کودکان و بزرگسالانی که بد جفتی و ناهنجاری دندان‌های آنها درمان نشود، ممکن است در زندگی خود دچار احساس کمرویی شوند، یا با بستن لب‌ها و با حائل کردن دست، لبخند خود را پنهان کنند. در نهایت، بسیاری از مشکلات مربوط به دندان، بدون درمان بدتر خواهد شد. درمان ارتودنسی کودکان برای اصلاح این مشکلات ممکن است کم‌هزینه‌تر از درمان‌های مورد نیاز برای مشکلات جدی‌تری باشد که می‌تواند در سال‌های بعد بوجود آید.

چه عاملی باعث مشکلات ارتودنسی می‌گردد؟


 بسیاری از مشکلات ارتودنسی ارثی هستند. نمونه‌هایی از این مشکلات ژنتیکی شامل تراکم و شلوغی دندان‌ها، فاصله، جلو آمدگی، دندان اضافی و یا از دست رفته و برخی از مشکلات رشد فک می‌باشد. همچنین ناهنجاری‌های دیگری نیز در طول زمان بوجود خواهد آمد. این مشکلات می‌تواند حاصل از مکیدن انگشت شست و یا سایر انگشتان، تنفس دهانی، ناهنجاری‌های دندان، بیماری، بلع غیر طبیعی، تغذیه نامناسب و یا برخی مشکلات پزشکی باشد. گاهی اوقات، این بد جفتی و ناهنجاری دندان‌ها وراثتی، توسط یک مشکل اکتسابی، پیچیده‌تر می‌شود. اما علت هر چه که باشد، انواع ارتودنسی معمولا” قادر به درمان موفقیت آمیز بسیاری از ناهنجاری‌های دندان است.

زمان انجام ارتودنسی


اکثر افراد با شنیدن اصطلاح ارتودنسی، به یاد نوجوانان می‌افتند. حقیقت این است که بسیاری از موارد ارتودنسی در سنین بین 9 تا 14 سالگی آغاز می‌شود. تا سن 7 سالگی، بیشتر کودکان دارای ترکیبی از دندان‌های دائمی و شیری هستند. در حالی که برخی از دندان‌های شیری هنوز وجود دارند، ارتودنتیست می‌تواند مشکلات ظریف مربوط به رشد فک و دندان‌های در حال ظهور را شناسایی کند. این مسئله بسیار مهم است. زیرا اگر برخی از مشکلات ارتودنسی زودتر شناسایی گردد، اصلاح آنها راحت‌تر خواهد بود. به این دلیل، انجمن ارتودنتیست‌‌های آمریکا توصیه می‌کند که تا سن 7سالگی، برای کودک خود معاینه کامل ارتودنسی را انجام دهید. اگر چه دندانهای کودک صاف و مرتب به نظر می‌رسد، اما ممکن است مشکلی وجود داشته باشد که تنها یک ارتودنتیست می‌تواند آن را تشخیص دهد. این معاینه ممکن است نشان دهد که وضعیت دندان نیش فرزند شما خوب است، که این خبر شما را آسوده خاطر خواهد کرد. هزینه ارتودنسی دندان کودکان ممکن است کم‌تر از درمان‌های مورد نیاز برای مشکلات جدی‌تری باشد که می‌تواند در سال‌های بعد بوجود آید.

چگونگی انجام


47

اولین و مهمترین نکته این است که درمان ارتودنسی، وابسته به بیمار است. برای دستیابی به نتایج مورد نظر، بیمار باید با پشتکار دستورالعمل‌های دکتر ارتودنسی را در مورد تجهیزات ارتودنسی انجام دهد و بهداشت دهان و دندان خود را کاملا” رعایت نماید. با سیم‌های ارتودنسی، غذاهای خاص مانند بادام زمینی ترد، کارامل، آدامس بادکنکی و خرد کردن یخ، ممنوع است. دندانپزشک سیم‌های سفارشی، نگهدارنده ارتودنسی و یا سایر ابزارهای اصلاح کننده را با توجه به نوع مشکل، برای شما فراهم می‌سازد. صرف نظر از این که آنها متحرک هستند و یا در دهان شما “ثابت” شوند، یا اینکه از جنس فلز، سرامیک یا پلاستیک ساخته شده باشند، هدف مشترک تمام این ابزارها و تجهیزات ارتودنسی، اعمال فشار ملایم به منظور حرکت دندان و فک به موقعیت مناسب خود می‌باشد. امروزه بیماران از تکنیک‌ها و موادی بهره‌مند می‌شوند که موجب افزایش راحتی درمان ارتودنسی می‌گردد.

انواع


انواع مختلفی از ارتودنسی ثابت و متحرک موجود است. ابزارهای ارتودنسی برای کمک به حرکت دندان‌ها، آموزش مجدد عضلات و اثر گذاشتن بر رشد فک استفاده می‌شود. نقش این ابزارها اِعمال فشار ملایم بر روی دندان‌ها و فک است. شدت مشکل شما تعیین خواهد کرد که چه نوع ارتودنسی مؤثرتر از سایر انواع است.

انواع ارتودنسی ثابت عبارتند از:

  • بریس‌ها: رایج‌ترین ابزارهای اتودنسی ثابت هستند که از کش، سیم و / یا براکت تشکیل شده‌اند. کش‌ها در اطراف دندان‌ها (یا دندان) تثبیت شده و به عنوان قلاب برای بریس عمل می‌کنند، اما براکت‌ها اغلب به جلوی دندان‌ها متصل می‌شوند. سیم‌های ارتودنسی از داخل براکت عبور کرده و به کش‌ها متصل می‌شوند. سفت کردن قوس سیم‌ها باعث فشار بر روی دندان‌ها شده و به تدریج آنها را به موقعیت مناسب خود می‌راند. برای کسب نتایج مورد نظر، بریس‌ها معمولاً به صورت ماهانه تنظیم می‌شوند. البته این نتایج ممکن است در عرض چند ماه تا چند سال به دست آید. امروزه بریس‌ها کوچک‌تر و سبک‌تر هستند و در آنها به مراتب کمتر از گذشته فلز به کار رفته است. بریس‌های رنگی روشن، مخصوص کودکان است، بسیاری از بزرگسالان بریس‌های شفاف را ترجیح می‌دهند.
  • ابزارهای ویژه ارتودنسی ثابت: این ابزارها برای کنترل مکیدن انگشت شست یا عادت بیرون راندن زبان، توسط کش‌هایی به دندان متصل می‌شوند. از آنجا که وجود آنها درهنگام غذا خوردن بسیار ناراحت کننده است، تنها به عنوان آخرین چاره استفاده می‌شوند.
  • فضانگهدارنده‌های ثابت: اگر دندان کودک قبل از موعد مقرر بیفتد، از یک نگهدارنده برای حفظ فضای خالی تا درآمدن دندان دائمي استفاده می‌شود. یک کش به دندان مجاور فضای خالی متصل می‌شود و در طرف دیگر فضای خالی، یک سیم تا دندان کشیده می‌شود.

لوازم ارتودنسی متحرک برای استفاده از مزایای ارتودنسی متحرک عبارتند از:

  • ارتودنسی نامرئی: یک جایگزین برای بریس‌های سنتی برای بزرگسالان است که بدون سیم فلزی و براکت بوده و برای حرکت دندان‌ها ( به همان شیوه ارتودنسی ثابت) توسط تعداد زیادی از ارتودنتیست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع ارتودنسی متحرک تقریباً نامرئی است و برای غذا خوردن، مسواک زدن و نخ دندان از دهان خارج می‌شود. از ارتودنسی متحرک دندان برای درمان مشکلات جزئی همچون جلوگیری از مکیدن شست یا اصلاح انحراف کم دندان‌ها استفاده می‌شود. هنگام استفاده از این روش می‌توان لوازم ارتودنسی را برای تمیز کردن پس از غذا خوردن یا برای کشیدن نخ دندان ارتودنسی  از دهان خارج کرد. در مواردی، ممکن است دندانپزشک به بیمار توصیه کند در هنگام انجام فعالیت‌های مانند نواختن یک ساز بادی یا دوچرخه سواری ارتودنسی متحرک را از دهان خود خارج کند. در صورتی که بریس‌های ارتودنسی متحرک طبق توصیه پزشک معالج استفاده نشود، همواره امکان عدم دستیابی به نتایج مورد انتظار در ارتباط با درمان ارتودنسی و بروز عوارض ارتودنسی متحرک وجود خواهد داشت.
  • فضا نگه‌دارهای متحرک: این ابزارها همان نقش فضانگهدارهای ثابت را دارند. این ابزارها که با پایه آکریلیک ساخته می‌شوند، بر روی فک تثبیت می‌شوند‌ و شاخک‌های پلاستیکی و یا سیمی آنها بین دندان‌های مورد نظر برای حفظ فضای بین آنها گشوده می‌شود‌.
  • ابزارهای جابجایی فک: این ابزارها که اسپلینت نیز نامیده می‌شوند، در فک بالا و یا پایین‌تر قرار گرفته و به بهبود وضعیت بسته شدن فک کمک می‌کنند. اسپلینت ممکن است برای رفع اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) استفاده شود.
  • ضربه‌گیر لب و گونه: این ابزار برای دور نگه داشتن لب یا گونه از دندان‌ها طراحی شده است. زیرا عضلات لب‌ها و گونه‌ها می‌تواند بر روی دندان‌ها فشار اعمال کنند و این ضربه گیر به کاهش فشار وارده کمک می‌کند.
  • بسط دهنده کام: این ابزار برای گسترش قوس فک بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار یک صفحه پلاستیکی است که بر روی سقف دهان تثبیت می‌شود. فشار بیرونی توسط پیچ به این صفحه وارد می‌شود تا طول مفاصل استخوان پالاتال (کام) افزایش یافته و منطقه پالاتال توسعه یابد.
  • نگهدارنده‌های متحرک: این ابزارها در سقف دهان و برای جلوگیری از حرکت دندان‌ها به موقعیت قبلی خود استفاده می‌شوند. این ابزارها قابل تنظیم هستند و از مکیدن انگشت شست جلوگیری می‌کنند.
  • هدگیر: با کمک این ابزار، یک نوار دور پشت سر قرار گرفته و به یک سیم فلزی در جلو و یا قوس صورت متصل می‌شود. هدگیرها رشد فک فوقانی را کُند کرده و در حالی که دندان‌های جلو به عقب کشیده می‌شوند، دندان‌های عقب را در جای خود ثابت نگه می‌دارد.

 

 

درمان ارتودنسی چه مدت طول می‌کشد؟


 45

اگر چه هر مورد متفاوت است، اما به طور کلی بیماران باید  به مدت یک تا سه سال از سیم‌ ارتودنسی استفاده کنند. تعداد جلسات درمان برای مرتب كردن دندان بستگی به عواملی مانند میزان مشکل بودن اصلاح دندان و نحوه اجرای دستورالعمل‌های دندانپزشک توسط بیماران دارد. بیمارانی که مسواک زدن و استعمال نخ دندان را به طور کامل و به طور منظم انجام می‌دهند؛ از خوراکی‌های سفت و چسبنده پرهیز می‌کنند، کش‌های لاستیکی و / یا هدگیر را طبق دستوراستفاده می‌کنند و به طور منظم مراجعه می‌کنند، معمولا” دوره درمان آنها به موقع وبا نتایج خوبی به پایان می‌رسد. پس از آنکه این سیم‌ها برداشته می‌شود، اکثر بیماران گاهی اوقات باید از نگهدارنده‌ها برای حفظ و یا “نگهداری” دندان در موقعیت جدید خود استفاده کنند. دندانپزشک مدت استفاده نگهدارنده‌ها را تعیین خواهد کرد. اکثر بیماران در طول فاز نگهداری، تحت نظارت دندانپزشک می‌مانند، تا اطمینان حاصل شود که دندان‌ها به صورت همتراز و مرتب قرار گرفته‌اند.

آیا این درمان با خطراتی همراه است؟


اکثر خطرات موجود، به سلامت لثه‌ها و استخوان‌های شما قبل از درمان و نیز به بهداشت دهان و دندان در طول درمان مربوط است. رعایت بهداشت دهان برای درمان ارتودنسی موفقیت آمیز بسیار مهم است.

طول دوره درمان چقدر است؟


به طور کلی، مدت زمان درمان با سیم‌ ارتودنسی بین یک و نیم تا دو سال است. زمان واقعی درمان بستگی زیادی به همکاری بیمار و شدت مشکل دارد. مراجعه منظم، مراقبت خوب از سیم‌ها و استفاده از کش‌های لاستیکی و یا بایت پلیت ( درصورت تجویز) همگی به اتمام به موقع درمان کمک می‌کنند.

نگهدارنده ارتودنسی چیست؟


 49

نگهدارنده ارتودنسی، یک سیم متحرک و پلاستیکی است که بعد از برداشتن سیم‌های ارتودنسی استفاده می‌شود. حتی اگر دندان‌های شما صاف هستند و در محل مناسب خود قرار دارند، اما فاصله آنها ممکن است محکم در جای خود تنظیم نشده باشد. این نگهدارنده‌ها در حالت تنگ شده، دندان را در محل خود قرار می‌دهند. شما می‌توانید نگهدارنده را هنگام غذا خوردن خارج کنید، اما غیر از این مواقع، باید آن را طبق دستور دندانپزشک خود استفاده کنید.

تا چه مدت باید از نگهدارنده استفاده کنید؟


این مدت زمان تنها به دندان‌های شما بستگی دارد. دندانپزشک می‌تواند به شما بگوید که چه مدت زمان نیاز به استفاده از نگهدارنده خواهید داشت.

سوالات رایج


بعد از حرکت دندان‌ها به مکان خود، فضای باقی ‌مانده چه خواهد شد؟

 این فضاها برای اصلاح شلوغی دندان‌ها و ناهنجاری دندان نیش (بدبایت) شدید استفاده خواهد شد. در پایان درمان، هیچ فاصله‌ای نباید بین دندان‌ها وجود داشته باشد.

ارتودنسی از چه سنی باید آغاز شود؟

درمان ارتودنسی می‌تواند از هر سنی آغاز شود. با این حال، بسیاری از مشکلات ارتودنسی اگر در سنین پایین و قبل از آهسته شدن رشد فک تشخیص داده شود، راحت تر اصلاح خواهند شد. با درمان سریع و زودهنگام، بیمار می‌تواند از جراحی و عوارض جدی‌تر پیشگیری کند.

آیا فرزند شما نیاز به درمان ارتودنسی دارد؟

معمولا” تعیین اینکه آیا فرزندتان به این درمان نیاز دارد، برای شما دشوار است. زیرا مشکلات بسیاری ممکن است رخ دهد، حتی اگر دندان‌های جلو صاف و مرتب به نظر برسد. همچنین، برخی از مشکلاتی که پیچیده و دردسرساز به نظر می‌رسند، خود به خود برطرف خواهد شد. اگر چه دندانپزشک عمومی برای رفع مشکلات دندان، مرجع خوبی برای بیماران است، اما ما بهترین مرکز ارتودنسی هستیم، زیرا فعالیت ما صرفا” در زمینه ارتودنسی می‌باشد. معاینه اولیه ما جزئی از مراحل درمان است و ما پذیرای فرزند شما و ارائه هر گونه توصیه لازم در زمینه ارتودنسی و مراحل ارتودنسی دندان خواهیم بود.

آیا استفاده از سیم ارتودنسی (براکت) برای سن شما نامناسب است؟

سن شما از عوامل موثر در این درمان نمی‌باشد، بلکه تنها سلامت لثه و استخوان که دندان‌های شما را نگه می‌دارند، از اهمیت برخوردار است. حدود ۲۵ درصد از بیماران ارتودنسی ما بزرگسالان هستند و این تعداد همچنان در حال افزایش است.

آیا استفاده از سیم‌های ارتودنسی  دردناک است؟

بیشتر بیماران ارتودنسی در چند روز اول بعد از قرار دادن سیم‌ها و مخصوصا” پس از تنگ‌تر کردن آنها، مقداری ناراحتی را تجربه می‌کنند. اما معمولا” پس از یک هفته بیماران به آنها عادت خواهند کرد. شما می‌توانید برای کاهش درد و ناراحتی، از مسکن‌های معمول استفاده کنید.

  • اشتراک گذاری:

89 دیدگاه

دیدگاه خود را درج کنید