دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. آیا ارتودنسی در بارداری بر سلامت دندان مادر و جنین تاثیر دارد؟

آیا ارتودنسی در بارداری بر سلامت دندان مادر و جنین تاثیر دارد؟

  • دی 22, 1397
  • 0 لایک
  • 35 بازدید
  • 0 دیدگاه

 

شکل ظاهری برای برخی زنان مهم بوده و در صورت وجود هرگونه نقصی، اقداماتی اتخاذ می‌کنند. از جمله این اقدامات می‌توان به تنظیم راستای دندان‌ها با استفاده از ارتودنسی نیز اشاره نمود. با اینحال اگر باردار باشید، ممکن است این سوال به ذهنتان خطور کند که آیا می‌توانید از ارتودنسی استفاده کنید یا خیر.

دلایل انجام ارتودنسی


 

برخی مشکلات رایج ارتودنسی عبارتند از:

  • آندربایت : وقتی فک پایینی به سمت بیرون آمده شده و منجر به قرارگیری دندانهای پایینی در جلوی دندانهای بالایی شود.
  • اوربایت : در این حالت دندانهای بالایی بیش از حد جلو هستند و در برخی موارد منجر به برخورد دندانهای پایینی جلویی در کام دهان خواهد شد.
  • کراس بایت : به قرارگیری دندان های بالایی در داخل فک پایینی که می‌تواند منجر به رشد نامتوازن فک و چینش بد دندان شود، گفته می‌شود.
  • اوپن بایت : در این نوع از ناهنجاری فک و دندان، دندانهای بالایی و پایینی دارای همپوشانی نبوده و همین امر، جویدن مناسب را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اوپن بایت می‌تواند منجر به برخی عادات ناخواسته چون مکیدن انگشت شود.
  • دندان های فاصله دار : مشکل فضای بین دندانی می‌تواند ناشی از فقدان برخی دندان ها، یا یک مساله زیبایی باشند.
  • بیرون زدگی : از نشانه های این مشکل، دندان های بیش از حد بیرون زده بالایی یا دندان های پایینی است که به اندازه کافی جلو نیامده اند. ظاهر و عملکرد دندان‌ها از این طرز قرارگیری دندان‌ها متاثر خواهند شد.
  • به هم ریختگی دندان‌ها : زمانی که دندان فضای کافی برای بیرون آمدن از لثه را نداشته باشد، رخ می‌دهد. بهم ریختگی دندان‌ها را اغلب می‌توان با ایجاد فضا با استفاده از ارتودنسی اصلاح نمود و در بسیاری از موارد نیازی به کندن دندان نیست.
  • خط وسط دندانی نامنظم : این مساله زمانی رخ می‌دهد که نیش عقبی به خوبی در سر جای خود قرار نمی گیرد که می‌تواند اثری منفی بر فک و عملکرد دهان و دندان داشته باشد.

آیا استفاده از بریس ارتودنسی در زمان بارداری ایمن است؟


 

اکثر ارتودنتیست‌ها بر این عقیده اند که خطر بسیار اندکی در استفاده از بریس ارتودنسی در دوران بارداری وجود دارد. اگر در وضعیتی هستید که سوال “آیا استفاده از بریس ارتودنسی در دوران بارداری ایمن است؟” برایتان به وجود آمده است، می‌توانید از ارتودنتیست تان انتظار داشته باشید که اطلاعات زیر را در اختیارتان قرار دهد.

  • استفاده از بریس تاثیر بسیار اندکی یا هیچ تاثیری بر سلامت کودکتان در دوره بارداری ندارد.
  • استفاده از بریس در دوران بارداری، در نتیجه افزایش حساسیت ناشی از این دوره، می‌تواند این فرایند را کمی دردناک تر نماید.
  • اسید ناشی از حالت تهوع دوره بارداری می‌تواند آسیبی جدی بر بخشهای لاستیکی استفاده شده در بریس‌ها و همچنین نگهدارنده‌ها وارد نمایند، بنابراین لازم است که ارتودنتیست‌تان نظافت کامل دهان پس از این فرایند را به شما بیاموزد.
  • محدودیت های ناشی از استفاده از بریس، ممکن است امکان خوردن غذاهایی که اشتیاق بسیاری به آنها در دوره دارید را از میان ببرد.
  • خطرات بسیار اندکی در استفاده از بریس های ارتودنسی در دوره بارداری وجود دارد، ولی نباید هیچ دندانی را بکشید. اگر برای استفاده از بریس، نیاز به کشیدن دندان  داشتید، بهتر است برای رفع نیاز به بیهوشی و مسکن، تا به دنیا آمدن کودکتان صبر کنید. ارتودنتیست‌تان پیش از آغاز دوره درمانی باید تمامی این موارد را بداند.
  • باید بدانید که بدنتان در دوره بارداری تفاوت بسیاری با حالت عادی‌اش خواهد داشت و نباید انتظار داشته باشید که واکنشش به مساله ای مانند بریس ارتودنسی، به همان سادگی زمانی که سطح هورمونهایتان به این شکل نیست، باشد. ممکن است از ارتودنتیست‌تان بپرسید که آیا انتظار تا به دنیا آمدن کودک، پیش از استفاده از بریس حرکت خوبی است یا نه. اگر دندانهایتان از لحاظ سلامتی مشکلی نداشته باشند و چند ماه از دوره بارداری‌تان گذشته باشد، متخصص‌تان هم احتمالا مشکلی با انتظار نخواهد داشت.
  • مراقبت از سلامت دهان و دندان در دوره بارداری، از همیشه مهم تر بوده و باید حتما دندانپزشک و ارتودنتیست‌تان را از وجود بچه با خبر کنید. فرض نکنید که آنها می‌دانند؛ فکر نکنید که آنها اخبار را پیش از آنکه آماده باشید به اشتراک خواهند گذاشت،؛ و فکر نکنید لازم تیست برخی موارد را به آنها بگویید. اگرچه اکثر مراقب های ارتودنسی در دوره بارداری، کاملا ایمن هستند، ولی باید پیش از هر گونه اقدامی، از آگاهی آنان از وجود بچه مطمئن شوید.

کدام نوع از بریس های ارتودنسی برای زنان باردار مناسب تر است؟

 

گزینه های مختلفی از بریس های دندانی متناسب با نیاز بیماران وجود دارند. در ادامه به برخی از این گزینه‌ها که پزشکتان ممکن است توصیه نماید، اشاره شده است:

  •  نگهدارنده ها: این گزینه برای زمانی که نامنظمی های اندکی در دندانتان وجود دارد، توصیه می‌شود. این روش درمانی ارتودنسی، گزینه ای مناسب برای مشکلات دندانی اندک است.
  •  بریس های مرسوم : این روش نیازمند استفاده از سیم و قلاب (قالبی که بر روی دندان قرار می‌گیرد) است که به منظور اعمال فشار بر دندانها تا رسیدن به موقعیت مناسبش مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ارتودنسی نامرئی : در این روش از شکل دهنده های پلاستیکی شفاف برای اعمال فشار بر دندان‌ها تا رسیدن به چیدمان مناسب استفاده می‌شود. این شکل دهنده های پلاستیکی، تقریبا شفاف بوده و می‌توان آن را در حین مسواک زدن یا غذا خوردن کند. این مورد، می‌تواند گزینه ای ایده‌آل برای دوره بارداری باشد، چرا که تقریبا تهدید کمتری بر سلامت لثه خواهد داشت.

گامهایی در مراقبت از بریس های ارتودنسی در دوره بارداری


 

در صورتیکه در دوران بارداری از بریس ارتودنسی استفاده می‌نمایید، اتخاذ اقدامات مراقبتی مناسب برای پیشگیری از وقوع هر گونه مشکلات دندانی بسیار حائز اهمیت است. در زیر برخی گامهای مناسب در راستای این اقدامات آورده شده است:

  • دهانتان را مرتب و با دقت بشویید: ذرات غذایی که در داخل دهانتان باقی می‌ماند، محل تجمع و رشد باکتریایی خواهد بود، و همین مساله می‌تواند منجر به مشکلات دندانی مختلفی شود. خلاص شدن از شر این ذرات بسیار مهم است و از همین رو باید پس از میل هر وعده غذا، دهانتان را به دقت بشویید.
  • انتخاب خمیر دندان: در صورت استفاده از بریس ارتودنسی برای دندانتان، می‌توانید از پزشکتان درخواست کنید تا خمیردندانی را نیز برایتان تجویز نماید.
  • به خوبی نخ بکشید : همانطور که مسواک زدن برای حفظ سلامت دهان و دندان بسیار حائز اهمیت است، کشیدن نخ دندان هم بسیار مهم است. اگرچه ممکن است کشیدن نخ دندان در صورتیکه از بریس استفاده می‌کنید، خسته کننده باشد، ولی از آنجاییکه هر گونه مشکلات دندانی یا لثه ای را در دوره بارداری دور خواهد نگاه داشت، ارزشش را دارد.
  • مراجعه مرتب به دندانپزشک : توصیه شده که در صورتی که در دوران بارداری از بریس ارتودنسی استفاده می‌کنید، به طور مرتب به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید. این مساله نه تنها به شما در بررسی سلامت دندان هایتان کمک خواهد نمود، بلکه پزشکتان را نیز در بررسی امکان وقوع هر گونه مساله ای یاز خواهد کرد. استفاده از بریس می‌تواند شما را در رساندن به لخندی که همیشه آرزویش را داشتید، یاری نماید. با اینحال بهتر است که پیش از شروع روند، مشاوره ای با پزشک داشته باشید و آگاهی لازم از دستورالعمل های مربوطه را کسب نمایید.

بارداری و رژیم متناسب با بریس‌ها


 

دیده شده که یک رژیم غذایی پر پروتئین منجر به افزایش شیر مادران خواهد شد. منظور از روالی نیست که بدنتان را در حالت تولید کتون  قرار می‌دهد، بلکه استفاده از وعده های سنگین 70 تا 100 گرم پروتئین به صورت روزانه است. ولی جویدن برخی گوشت‌ها سخت بوده و استفاده از آنها در دوره ای که بریس ارتودنسی در دهان دارید، توصیه نمی شود. از محصولات گوشتی که برای بریدنش نیاز به استفاده از دندان هایتان دارید، مانند نوارهای خشکیده گوشت گاو یا استیک سفت خودداری کنید. از دیگر منابع کسب پروتئین که مشکلی برای بریس‌ها به وجود نخواهند آورد می‌توان به تخم مرغ، سینه مرغ، فیله گوشت خوک، پنیر و ماست اشاره نمود؛ اما در دوره بارداری باید از هرگونه موادی که ممکن است حاوی جیوه باشد، مانند: شمشیر ماهی و ماهی خال‌مخالی (ماهی آزاد نوعی ماهی خال‌مخالی است) پرهیز نمایید. اگر فرد گیاهخواری هستید، این روشها را برای داشتن یک برنامه غذایی پر پروتئین بررسی نمایید؛ و همچنین همیشه از خوردن غذاهای زیر زمانی که از بریس ارتودنسی استفاده می‌کنید، خودداری نمایید:

  • غذاهای ترد مانند چوب شور (بیسکوییت نمکی)، آجیل، قطعات خشک شده سیب و هویج
  • غذاهای سفت مانند نان و شیرینی های سفت، قسمت های خشک پیتزا یا استیک
  • غذاهایی که نیاز به جویدن زیادی دارند مانند آبنبات، شکلات آدامسی، یا میوه های خشک شده
  • غذاهای ترد مانند چیپس، ذرت بو داده، دانه‌ها یا شکلاتهای پوشش دار
  • شکلات های سفت مانند آبنبات چوبی، خوشبو کننده های دهان، شکلات های لیمویی یا تافی
  • یخ: برخی زنان بارداری که با مشکل تورم لثه مواجهند، برای کرختی لثه و تسکین درد عادت به جویدن یخ دارند. اگر از این دسته هستید، چنین کاری نکنید! این عمل می‌تواند منجر به شکستی قلاب بریس شود.

 

سوالات رایج

آیا باید با متخصص زایمان راجع به استفاده از ارتودنسی صحبت کنید؟

اگر به فکر استفاده از ارتودنسی هستید، در ابتدا این مساله را با متخصص زایمان‌تان مطرح نمایید. حتی اگر پیش از بارداری، هیچ گونه مشکلی در لثه‌ها و دندان هایتان نداشتید، برخی زنانی که به زودی مادر می‌شوند، دچار التهاب در دهانشان می‌شوند. این التهاب می‌تواند منجر به تورم لثه یا جابجایی سریع موقعیت دندان‌ها شود. اگر استفاده از بریس‌ها را پیش از دوره بارداری شروع کرده باشید، باید استفاده از آن در دوره بارداری را نیز ادامه دهید؛ و می‌توانید از بازگشت دندان‌ها به موقعیت نادرستش جلوگیری نمایید.

آیا بریس ارتودنسی می‌تواند بر سلامت هورمونی در دوره بارداری تاثیر بگذارد؟

در دوره بارداری ممکن است با برخی تغییرات هورمونی مواجه شوید. همچنین این تغییر هورمون‌ها می‌تواند به مشکلات دندانی متفاوتی در دوره بارداری بیانجامد. بنابراین به منظور دوری از مسائل دندانی در این دوره، مراقب از سلامت دهان و دندان امری ضروری است. استفاده از بریس ارتودنسی در دوره بارداری می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری های دهانی و دندانی را که بعضا ناشی از تجمع باکتری روی بریس‌ها است، را بیافزاید. سلامت هورمونی شما می‌تواند به سلامت لثه‌تان مرتبط باشد، بدان معنا که اگر مشکلی در لثه داشته باشید، ممکن است که بر سطح هورمونی تاثیر بگذارد.

آیا استفاده از بریس در زمانی که باردارم دردناک تر است؟

متاسفانه زنان باردار در برخی موارد، ممکن است اندکی درد بیشتری از حالت میانگین را تجربه نمایند. این مساله ناشی از افزایش حساسیت عصبی در نتیجه بارداری و همچنین تورم لثه‌ها است. این مساله برای همه رخ نمی دهد، اما آگاهی بر امکان وقوع آن خوب است.

چه محدودیت هایی برای درمان ارتودنسی در زمان بارداری وجود دارد؟

مهم ترین مساله ای که باید در نظر داشت، هر گونه عکس برداری با اشعه X در جلسه ملاقات با دندانپزشک است. تصاویر اشعه ایکس معمولا به دندانپزشک یا ارتودنتیست در تشخیص آنچه با آن سر و کار دارند، گستردگی آسیب های دهانی و بسیاری مسائل دیگر کمک خواهد نمود. با اینحال، عکس برداری برای زنان باردار خطرناک محسوب می‌شود. به همین دلیل اگر فکر می‌کنید که به عکس برداری نیاز است، باید به ارتودنتیست بگویید تا موارد لازم را برای امنیت هر چه بیشتر شما و کودکتان در مقابل اشعه در طول عکس برداری فراهم نمایند. مابقی ملاحظات، کمی رایج ترند. از جمله این موارد می‌توان به نگرانی ارتودنتیست راجع به داروهای مصرفی به منظور تسکین درد، داروهای مصرفی در صورت کندن دندان، عفونت خونی ناشی از کندن دندان و … اشاره نمود. ارتودنتیست شما را از هرگونه نگرانی راجع به عدم انجام اقدامی بخصوص تا تولد کودکتان، آگاه خواهد نمود.

 

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید