دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. کشیدن دندان بدون درد با لیزر و جراحی

کشیدن دندان بدون درد با لیزر و جراحی

  • آذر 1, 1395
  • 0 لایک
  • 51 بازدید
  • 11 دیدگاه

کشیدن دندان یک درمان سرپایی است که در مطب دندان‌پزشک بر روی بیمار انجام می‌شود. امروزه کشیدن دندان به دلایل مختلف بر روی بیمار انجام می‌شود که برای مثال در این زمینه می‌توان از رفع ازدحام دندان‌ها در دهان یا کشیدن دندان‌های دچار پوسیدگی شدید یا آسیب دیده که امکان استفاده از روش‌های پر کردن، عصب‌کشی، یا سایر روش‌های دندانپزشکی بر روی آن‌ها وجود ندارد، نام برد.

دلایل کشیدن دندان


دلایل اصلی کشیدن دندان به شرح زیر هستند:

  • پوسیدگی یا عفونت شدید دندان
  • وجود دندان اضافی در دهان که باعث مسدود شدن فضای لازم برای رشد سایر دندان‌ها می‌شود
  • ابتلا به بیماری‌های شدید لثه که می‌تواند بر بافت‌های نگهدارنده و ساختارهای مختلف دندان تاثیر داشته باشد.
  • به عنوان بخشی از فرآیند درمان ارتودنسی
  • برای موارد شکستگی دندان‌ها
  • عدم وجود فضای کافی برای رشد دندان‌های عقل (دندان عقل نهفته)

انواع روش‌های کشیدن دندان


انواع روش‌های کشیدن دندان به شرح زیر هستند:

کشیدن ساده دندان

 

%d8%a6%d8%a7

این روش برای دندان‌هایی استفاده می‌شود که ساختار آن‌ها در دهان قابل مشاهده است. به این منظور معمولاً از بی‌حسی موضعی برای بیمار استفاده شده و از ابزارهای خاص برای بیرون کشیدن دندان بدون درد از محل استفاده می‌گردد. به این منظور معمولاً دندان با استفاده از یک اهرم بالا کشیده شده و با استفاده از انبر دندانپزشکی به سمت جلو و عقب هدایت می‌شود. این کار تا زمانی انجام می‌شود که دندان به مقدار کافی از بافت پیوندی جدا شده و حفره دندان در استخوان فک به مقداری گشاد شود که لق شدن و خارج کردن آن از محل امکان‌پذیر گردد. معمولاً، هنگامی که دندان با انبر جراحی کشیده می‌شوند، لازم است فشار آرام و مداوم با نیروی کنترل شده به دندان وارد شود.

کشیدن دندان با عمل جراحی

maaa

از این روش برای کشیدن دندان‌هایی استفاده می‌شود که امکان دسترسی مستقیم به آن‌ها وجود ندارد. در این شرایط ساختار دندان به خاطر شکستگی آن زیر خط لثه یا به خاطر عدم رشد کامل آن در دهان قابل دسترسی نیست. برای کشیدن دندان با عمل جراحی همیشه نیاز به ایجاد شکاف در دهان بیمار وجود دارد. در این شرایط دندان‌پزشک احتمالاً بافت‌های نرم دور دندان را برداشته و با دسترسی به استخوان، بخشی از بافت استخوانی موجود در این ناحیه را با استفاده از مته مخصوص یا استئوتوم (osteotome) بر می‌دارد. علاوه بر این ممکن است در این شرایط برای راحت‌تر شدن فرآیند کشیدن، دندان به دو قسمت مجزا تفکیک شود.

کشیدن دندان با لیزر

%db%8c%d9%84

کشیدن دندان در بسیاری از مواقع با کمک لیزر انجام می‌شود. در حقیقت بسیاری از افراد با مشکلات خاص در ارتباط با کشیدن دندان کودکان یا افراد بزرگ‌سال مواجه شده و ناراحتی، درد و ورم ایجاد شده پس از کشیدن دندان را به خاطر دارند. به هر حال، امروزه از روش‌های مدرن همچون کشیدن دندان با کمک لیزر برای کاهش درد و ناراحتی بیمار در طول فرآیند درمان و پس از آن استفاده می‌شود. در حقیقت لیزر دندانپزشکی در دو مرحله باعث بهبود فرآیند درمان و نیز دستیابی به نتایج مناسب در ارتباط با کشیدن دندان می‌شود. در مرحله اول، از لیزر برای جدا کردن دندان از بافت‌های اطراف آن به منظور شل کردن دندان در استخوان و ایجاد امکان خارج کردن ساده آن از حفره از طریق یک ابزار مخصوص، استفاده می‌شود. سپس، هنگامی که دندان کشیده شد، از لیزر جهت خنثی کردن و از بین بردن باکتری‌های باقیمانده در حفره دندان، متوقف کردن فرآیند خونریزی، و تحریک فرآیند ترمیم استخوان سالم و رشد بافت نرم استفاده خواهد شد.

پس از کشیدن دندان


پس از اینکه دندان کشیده شد، با توجه به مراقبت‌های لازم پس از کشیدن دندان، دندان‌پزشک احتمالاً برای بیمار از ایمپلنت دندان و یک پیوند مناسب برای پیشگیری از جذب استخوان در محل استفاده کرده یا به سادگی این امکان را فراهم می‌نماید تا بافت لثه به خودی خود و بدون اقدام خاص پس از کشیدن دندان ترمیم پیدا کند.

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان


مراقبت‌های لازم بعد از کشیدن دندان به شرح زیر هستند:

  • پس از کشیدن دندان، فرد ممکن است با مقداری ناراحتی و درد در چند روز اول پس از درمان مواجه شود. به هر حال درد و ناراحتی ایجاد شده در این شرایط معمولاً خفیف بوده و با گذشت چند روز از بین خواهد رفت. همچنین سطح درد و ناراحتی بیمار می‌تواند با توجه به پیچیدگی درمان و شرایط کشیدن دندان متفاوت باشد.
  • در این زمان می‌توان از داروهای مسکن درد برای کنترل درد و ناراحتی ایجاد شده استفاده کرد. همچنین استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئید (NSAIDs) مثل ایبوپروفن اغلب می‌تواند یک انتخاب ایده آل برای دندان‌پزشک در مواقعی باشد که نیاز به استفاده از داروهای قوی‌تر برای بیمار وجود داشته باشد. توجه داشته باشید معمولاً به بیمار توصیه می‌شود اولین بار دارو را پس از رفع بی‌حسی ایجاد شده در طول درمان مصرف نماید.
  • پس از کشیدن دندان نباید از آسپیرین برای کاهش درد استفاده شود، زیرا مصرف این دارو می‌تواند احتمال خونریزی از محل زخم را افزایش دهد.
  • زخم ایجاد شده در دهان معمولاً بیشتر از زخم‌های ایجاد شده در سایر نقاط بدن دچار خون‌ریزی می‌گردد، زیرا در این شرایط بزاق دهان مانع از دلمه شدن خون در محل می‌شود. به همین خاطر، فشار دادن زخم برای کمک به ایجاد لخته و کاهش خونریزی لازم و ضروری می‌باشد. به این ترتیب لازم است بیمار در طول چند ساعت تا چند روز اول پس از کشیدن دندان مراقبت لخته خون ایجاد شده در حفره دندان باشد.

روش‌های جایگزین برای کشیدن دندان


روش‌های جایگزین برای کشیدن دندان به شرح زیر هستند:

عصب‌کشی دندان


عصب‌کشی دندان زمانی انجام می‌شود که عصب دچار عفونت شده و به ناحیه پالپ آسیب وارد شده باشد. در طول فرآیند عصب‌کشی، عصب و پالپ دندان خارج شده و داخل دندان تمیز می‌گردد. در نهایت داخل دندان با استفاده از مواد مناسب پر شده و پوشانده خواهد شد.

ma2

جراحی قطع ریشه دندان (آپیکواکتومی)


جراحی قطع ریشه دندان یا برش انتهای ریشه، اغلب زمانی برای افراد استفاده می‌شود که التهاب یا عفونت در ناحیه استخوانی اطراف انتهای ریشه دندان پس از عصب‌کشی ریشه ایجاد شده باشد. به این ترتیب می‌توان دندان بیمار را از کشیده شدن نجات داد. در این شرایط معمولاً از یک پرکردگی کوچک در محل برای پوشاندن انتهای کانال ریشه استفاده شده و از چند بخیه محدود در محل برای کمک به بهبود بافت استفاده می‌گردد. به این ترتیب با گذشت یک دوره چند ماهه، استخوان اطراف ریشه دندان بهبود پیدا می‌کند. برای این عمل جراحی از بی‌حسی موضعی استفاده شده و اکثر افراد می‌توانند در روز پس از درمان فعالیت‌های عادی خود را دوباره آغاز نمایند. همچنین ناراحتی‌های بیمار پس از این جراحی معمولاً خفیف خواهند بود.

ma5ma4ma3

آیا روش‌های درمان مناسب برای جایگزین کردن دندان کشیده شده در دهان وجود دارد؟

برای جایگزینی دندان کشیده شده، احتمالاً برای بیمار از بریج یا دندان مصنوعی متحرک استفاده می‌شود. این روش‌های درمان نیازمند انجام اصلاحات لازم بر روی دندان‌های سالم مجاور در دهان هستند و به همین خاطر لازم است درباره مناسب بودن آن‌ها با دندان‌پزشک یا پزشک متخصص صحبت شود.

  • اشتراک گذاری:

11 دیدگاه

  • سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه براتون بشه

  • […] شده به دندان بسیار زیاد باشد، بهترین انتخاب برای شما کشیدن دندان […]

  •  6 سال قبل

    سلام خسته نباشید من دوتا دندونم کلا شکسته باید ریشش در اورده بشه و ایمپلنت بشه، ولی خیلی ترس دارم ایا با لیزر میتوانید بدون درد این کار رو انجام بدین؟؟؟ و اینکه هزینش چقدره؟
    مچکرم

  •  7 سال قبل

    سلام من دوتا دندونم بايد كشيده شود وهمچنين دندون عقلم ابسه كرده بخاطرترس كشيدن دندانپزشكي نميرم چكاركنم

    •  7 سال قبل

      همچنين ابسه دندون عقلم نميزاره اب دهنم را درست غورت بدهم نميدونم چكاركنم اينم شمارمه لطفا راهنماييم كنين
      09382715788

  • […] کشیدن دندان یکی از فرآیندهای رایج است که نیاز به بی‌حسی دارد. هنگامی‌که یک دندان در اثر پوسیدگی زیاد باید کشیده شود، پزشک اطراف دندان را با استفاده از بی‌حسی‌های موضعی بی‌حس خواهد کرد. […]

  • […] 39 . کشیدن دندان بدون درد با لیزر و جراحی – دنتبوک‎21 نوامبر 2016 … برای کشیدن دندان با عمل جراحی همیشه نیاز به ایجاد شکاف در دهان بیمار وجود دارد. … باقیمانده در حفره دندان، متوقف کردن فرآیند خونریزی، و تحریک فرآیند ترمیم … لازم پس از کشیدن دندان، دندان‌پزشک احتمالاً برای بیمار از ایمپلنت دندان و یک … تا بافت لثه به خودی خود و بدون اقدام خاص پس از کشیدن دندان ترمیم پیدا کند.  […]

  • […] کامل درمان دندان اضافی شامل کشیدن دندان اضافی یا دندان‌های دیگر توسط دندانپزشک است. جراحی […]

  • […] پروتز دندان اصلی در صورتی که استفاده آن بلافاصله پس از کشیدن دندان ها شروع شود، جلوگیری می […]

  • […] شده به دندان بسیار زیاد باشد، بهترین انتخاب برای شما کشیدن دندان […]

  • […] پیشرفته لثه (پریودنتال) ممکن است باعث شود بیمار نیاز به کشیدن دندان پیدا کند. با بدتر شدن بیماری لثه، دندان به خاطر از بین […]

دیدگاه خود را درج کنید