دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. وارنیش فلوراید درمانی (تراپی) دندان کودکان

وارنیش فلوراید درمانی (تراپی) دندان کودکان

  • آذر 13, 1395
  • 0 لایک
  • 71 بازدید
  • 1 دیدگاه

جهت مشاهده لیست بهترین دنداندندان پزشکان تهران کلیک کنید

فلوراید یکی از عناصر موجود در طبیعت است که عملکرد با اهمیتی در تقویت دندان‌ها دارد. در حقیقت فلوراید می‌تواند از طریق جایگزین کردن مواد مغذی از دست رفته در طول زمان مانع از پوسیدگی دندان شود. امروزه متخصصان بیان می‌کنند بهترین روش برای جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده از چند منبع مختلف برای تامین فلوراید مورد نیاز بدن است. فلوراید به صورت طبیعی در منابع آب شهری به مقدار کم وجود دارد. همچنین برخی از مواد غذایی همچون گوشت، ماهی، تخم‌مرغ و چای، حاوی فلوراید هستند. به‌طور مشابه بسیاری از خمیردندان‌ها، دهان‌شویه‌ها و موارد مانند آن حاوی فلوراید هستند. امروزه تجویز قرص‌های حاوی فلوراید معمولاً برای کودکانی انجام می‌شود که این ماده در منابع آب شهری آن‌ها به مقدار کافی وجود ندارد.

چرا کودکان به فلوراید نیاز دارند؟


29

فلوراید یک ماده معدنی با اهمیت برای تمام کودکان است. در حقیقت باکتری‌ها در دهان با شکر و سایر مواد غذایی ترکیب شده و در نتیجه این فرآیند در دهان مواد اسیدی ترشح می‌شود که این مواد در عمل می‌توانند به مینا و ساختارهای مختلف دندان آسیب وارد نمایند. به این ترتیب ماده فلوراید می‌تواند از دندان‌ها در برابر آسیب ناشی از اسید محافظت کرده و نقش موثر در بازگشت علائم اولیه پوسیدگی در دندان داشته باشد. به این منظور لازم است مطمئن شوید کودک در طول روز مقدار کافی آب نوشیده و دندان‌های خود را با خمیردندان‌های حاوی فلوراید مسواک می‌زند.

آماده شدن برای وارنیش فلوراید


قبل از درمان با فلوراید در مطب دندان‌پزشک، لازم است دندان‌های بیمار تمیز شوند. به این منظور احتمالاً لازم است دندان‌ها صیقل زده و لکه‌های آن‌ها پاک شود. در صورتی که بیمار از دهان‌شویه یا ژل حاوی فلوراید در خانه استفاده می‌کند، لازم است ابتدا دندان‌ها به‌طور کامل مسواک زده و نخ دندان کشیده شود. همچنین استفاده از فلوراید در هنگام شب و قبل از خوابیدن می‌تواند برای دستیابی به نتایج مورد نظر مناسب‌تر باشد. در حقیقت در طول مدت خواب، احتمال پاک شدن فلوراید از روی دندان و از بین رفتن آن در دهان کمتر خواهد بود.

وارنیش فلوراید چگونه انجام می‌شود؟


30

در روش‌های درمان فلوراید وارنیش که در مطب دندان‌پزشک انجام می‌شود، مقدار فلوراید قرار گرفته در معرض دندان بیشتر از دهان‌شویه‌ها یا خمیردندان‌های حاوی فلوراید است که امکان تهیه آن‌ها از داروخانه‌ها بدون نسخه پزشک وجود دارد. این روش برای هر دوی کودکان و افراد بزرگ‌سال استفاده می‌شود. علاوه بر این برای درمان در مطب دندان‌پزشک از ترکیب‌های شیمایی متفاوت استفاده می‌شود و در این حالت باقی ماندن مواد حاوی فلوراید بر روی دندان‌ها به مدت طولانی‌تر امکان‌پذیر است.

امروزه از دو روش مختلف برای قرار دادن فلوراید بر روی دندان‌ها به صورت حرفه‌ای استفاده می‌شود که عبارت از فسفات فلوراید اسیدی (APF) و سدیم فلوراید خنثی است. سدیم فلوراید خنثی معمولاً برای افرادی استفاده می‌شود که دچار خشکی دهان (زروستومی) بوده یا دارای پرکردگی همرنگ دندان، روکش یا بریج دندان هستند. در حقیقت استفاده از فلوراید اسیدی می‌تواند باعث ایجاد التهاب برای افراد مبتلا به دهان خشک شود. علاوه بر این استفاده از این ماده می‌تواند گودال‌ها و حفره‌های کوچک در پرکردگی کامپوزیت پلاستیکی همرنگ دندان ایجاد کند.

فلوراید به صورت ژل، فوم یا وارنیش در طول یک جلسه دندانپزشکی بر روی دندان‌های بیمار قرار داده می‌شود. ژل یا فوم فلوراید را می‌توان بر روی یک سینی مخصوص قرار داده و شبیه یک محافظ دهان برای مدت یک تا چهار دقیقه بر روی دندان‌ها قرار داد. از طرف دیگر وارنیش فلوراید را می‌توان به صورت مستقیم بر روی بخش‌هایی از دندان که احتمالاً دچار پوسیدگی شده (به منظور تقویت این نقاط) قرار داد. این شرایط یکی از مزیت‌های وارنیش نسبت به ژل یا فوم فلوراید است. علاوه بر این وارنیش دارای غلظت بسیار قوی از ماده فلوراید است. توجه داشته باشید امروزه فلوراید موضعی با طعم‌های مختلف در بازار وجود دارد، اما در هیچ شرایطی نباید این ماده بلعیده شود.

مکمل‌های فلوراید


مکمل‌های فلوراید معمولاً برای کودکانی استفاده می‌شود که در معرض خطر بالای پوسیدگی دندان قرار دارند. این مکمل‌ها با مقادیر کم برای کودکان استفاده می‌شود. مقدار مصرف روزانه این مکمل‌ها در حدود 0.25 تا 1 میلی‌گرم است. این مقدار بر اساس سن بیمار و مقدار فلوراید موجود در آب شهر برای کودک تعیین می‌شود.

دندان‌دندان پزشکان معمولاً مصرف قرص‌های حاوی مقدار بیشتر از 264 میلی‌گرم را در یک وعده به افراد توصیه نمی‌کنند، زیرا مقدار دوز فلوراید سمی برای یک کودک 2 ساله با وزن 11 کیلو در حدود 320 میلی‌گرم است. به این ترتیب به منظور اجتناب از هرگونه مصرف بیش از حد دارو، نباید قرص‌های حاوی فلوراید در خانه نگهداری و بدون نظارت پزشک مصرف شود. در صورت وجود هرگونه سوال نسبت به خطرات مصرف فلوراید، لطفاً با پزشک یا دندان‌پزشک خود تماس بگیرید.

همه افراد می‌بایست از خمیردندان‌های حاوی فلوراید برای مسواک زدن استفاده کنند. مصرف این خمیردندان‌ها می‌بایست با مراقبت مناسب برای کودکان صورت گیرد. در حقیقت احتمال بلعیدن خمیردندان در کودکان بیشتر بوده و به همین خاطر لازم است از مقادیر بسیار کم خمیردندان برای آن‌ها استفاده شود. در این شرایط لازم است تا حد ممکن کودک به خارج کردن مواد خمیردندان از دهان خود تشویق شود. همچنین بهتر است از مصرف خمیردندان‌های طعم دار که ممکن است باعث ایجاد علاقه در کودک برای بلعیدن مواد خمیردندان شود، تا حد ممکن خودداری گردد.

مراقبت‌های پس از درمان


برای مدت 30 دقیقه پس از فلوراید تراپی از مصرف غذا، نوشیدن مایعات یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار می‌بایست خودداری شود. به این ترتیب می‌توان تماس فلوراید با دندان‌ها  و امکان دستیابی به نتایج مطلوب را تا حد ممکن افزایش داد.

خطرات


فلوراید در هنگام استفاده صحیح یک ماده ایمن و موثر است. به هر حال، مصرف مقادیر زیاد این ماده می‌تواند سمی و خطرناک باشد. همچنین معمولاً سیستم‌های آب شهری در کشورهای مختلف به صورت روزانه کنترل می‌شوند تا به این ترتیب از وجود سطح مناسب فلوراید در آن‌ها اطمینان حاصل گردد. عوارض جانبی بالقوه درمان با فلوراید به شرح زیر هستند:

  • ایجاد لکه‌های سفید بر روی دندان‌ها- این شرایط معمولاً زمانی ایجاد می‌شود که فرد مقادیر بیش از حد فلوراید را در سنین پایین مصرف کند. لکه‌های ایجاد شده در این شرایط معمولاً توجه سایر افراد را به خود جلب نمی‌کند.
  • حالت تهوع، استفراغ، یا درد در ناحیه شکم
  • ایجاد زخم در ناحیه دهان
  • جوش‌های پوستی (در صورت وجود آلرژی به فلوراید)
  • مشکلات جدی‌تر همچون مشکلات استخوان و خونریزی سیستم گوارشی. در اکثر مواقع این مشکل به خاطر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دوز بالای فلوراید ایجاد می‌شود.

سوالات رایج


چه مدت یک بار لازم است برای کودک از فلوراید تراپی استفاده شود؟

معمولاً به والدین توصیه می‌شود از فلوراید تراپی برای کودکان خود هر شش ماه یک بار استفاده کنند. در برخی موارد و به‌طور خاص برای کودکانی که مستعد پوسیدگی دندان هستند، ممکن است فواصل درمان با این روش کوتاه‌تر باشد.

از چه روش‌های دیگری می‌توان برای تامین فلوراید مورد نیاز برای بدن کودک استفاده کرد؟

امروزه روش‌های مختلفی برای تامین فلوراید مورد نیاز بدن کودکان وجود دارد. آب و خمیردندان‌های حاوی فلوراید دو مورد از پرکاربردترین روش‌های رایج برای این منظور هستند. به‌طور مشابه اطمینان از قرار گرفتن در معرض مقدار کافی کلسیم و ویتامین D بهترین روش برای حفظ سلامت دندان‌ها است. علاوه بر این پزشک متخصص کودکان یا دندان‌پزشک ممکن است از روش‌های درمان موضعی فلوراید در مراحل مختلف رشد دندان‌های کودک استفاده کند.

چه زمان لازم است استفاده از خمیردندان‌های حاوی فلوراید آغاز شود؟

معمولاً به والدین توصیه می‌شود تمیز کردن دندان‌های کودک خود را از زمان شروع رشد اولین دندان‌ها در دهان کودک بدون خمیردندان شروع کرده و این کار را تا زمان رسیدن کودک به سن 3 سالگی ادامه دهند. هنگامی که کودک به سن 3 سالگی رسید، امکان استفاده از مقادیر کم خمیردندان برای مسواک زدن دندان‌های وی وجود خواهد داشت.

  • اشتراک گذاری:

1 دیدگاه

دیدگاه خود را درج کنید