دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. نحوه استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید برای جلوگیری ازپوسیدگی دندان

نحوه استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید برای جلوگیری ازپوسیدگی دندان

  • دی 8, 1397
  • 0 لایک
  • 44 بازدید
  • 1 دیدگاه

نحوه استفاده از دهانشویه |نحوه استفاده از دهانشویه حاوی فلورایدبرای جلوگیری ازپوسیدگی دندان

 

استفاده صحیح از دهان شویه می‌‌تواند به تازه شدن تنفس جلوگیری از پوسیدگی دندان  و درمان ورم لثه کمک کند. دو نوع دهان شویه اصلی وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید. یک نوع دهان شویه به منظور اهداف زیبایی به کار می‌رود و باعث رفع بوی بد دهان می‌‌شود اما به درمان علت بوی بد دهان نمی‌پردازد.

 

از سوی دیگر یک نوع دهان شویه به منظور اهداف درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث از بین رفتن باکتری‌های ایجاد کننده بوی بد دهان، کاهش ریسک تشکیل پلاک، کاهش ریسک بروز پوسیدگی دندان و ابتلا به بیماری لثه خواهد شد.

زمانی که شما دهان شویه مورد نظر خود را انتخاب کردید می‌توانید روزی یک بار قبل و بعد از مسواک زدن دندان‌های خود از آن استفاده کنید و در صورتی که دندان پزشک دستور خاصی را در ارتباط با استفاده از آن برای شما تجویز کرده است از آن روش پیروی نمایید.

 

 چرا باید از دهانشویه استفاده کنیم؟


 

 دهان شویه نیز دقیقا مانند نخ دندان، مسواک بین دندانی و شوینده‌های مخصوص دندان به تمیز کردن فاصله بین دندان‌ها می‌پردازد و نقاطی که مسواک به آنها دسترسی ندارد را تمیز می‌‌کند و به این ترتیب ریسک بروز بیماری لثه و پوسیدگی دندان را به حداقل می‌رساند. استفاده از دهان شویه می‌‌تواند در موارد زیر بسیار سودمند باشد:

  • از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند و آن را کنترل می‌‌نماید. منظور از پوسیدگی دندان نرم شدن مینای دندان است که ساختار دندان به وسیله مواد اسیدی تولید شده توسط باکتری‌ها دچار آسیب دیدگی می‌شود. در صورتی که مواد مینای دندان دچار آسیب دیدگی شود و این عارضه درمان نگردد باعث ایجاد پوسیدگی دندان و سوراخ شدن آن خواهد شد و درمان نکردن این وضعیت باعث می‌‌شود که سوراخ ایجاد شده به تدریج و با گذر زمان باعث تخریب کامل دندان شود. ممکن است پلاک تشکیل شده باعث از بین رفتن لایه بعدی دندان شود و اختلالی را به وجود می‌‌آورد که از آن تحت عنوان پوسیدگی دندان یاد می‌‌شود در نتیجه اعصاب ناحیه دندان در معرض تماس با هوا و مواد خوراکی قرار می‌گیرد و باعث بروز درد در هنگام خوردن مواد غذایی یا مایعات خواهد شد. در صورتی که شما در نزدیکی ریشه دندان دچار درد شوید احتمال بروز پوسیدگی دندان وجود دارد و به همین دلیل باید هر چه زودتر با پزشک متخصص مشورت نمایید.

 

  • استفاده از دهان شویه باعث می‌شود که ریسک بروز تشکیل پلاک کاهش یابد. پلاک به ترشحات چسبناک و بدون رنگ باکتری گفته می‌‌شود که روی سطح دندان به وجود می‌آید. پلاک دندانی زمانی تشکیل می‌شود که مواد غذایی حاوی کربوهیدرات (قند و نشاسته) از قبیل شیر، نوشیدنی‌های بدون الکل، کشمش، کیک و شکلات به صورت مداوم مصرف شود و روی دندان باقی بمانند. باکتری‌هایی که در دهان شما وجود دارند از این مواد غذایی تغذیه می‌کنند و باعث تولید اسید خواهد شد خواهند شد که به تدریج و با گذر زمان اسید تولید شده توسط باکتری باعث تخریب مینای دندان و بروز پوسیدگی دندان خواهد شد. ممکن است پلاک در نزدیکی ریشه دندان و زیر لثه به وجود بیاید و باعث از بین رفتن استخوان محافظ دندان شود.
  • استفاده از دهان شویه ریسک ابتلا به بیماری لثه را کاهش می‌دهد و از بروز آن جلوگیری خواهد کرد. تورم لثه یک بیماری شایع و خفیف است که باعث بروز التهاب قرمزی و تورم لثه و نقاط اطراف آن می‌شود. تورم لثه یک بیماری کاملاً جدی است که نباید از آن غافل شد زیرا به درمان فوری و صحیح نیاز دارد. تورم لثه می‌تواند باعث بروز بیماری‌ها در لثه و عفونت آن و در نهایت از دست دادن دندان شود. عدم رعایت بهداشت به طور صحیح شایع‌ترین علت ابتلا به این اختلال است.
  • استفاده از دهان شویه باعث تاره شدن تنفس می‌شود. گاهی اوقات بدبو بودن تنفس به علت تجزیه مواد غذایی به وجود می‌‌آید. عوامل دیگری از قبیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، خشکی دهان، عفونت، بیماری، مصرف تنباکو و رژیم غذایی نامناسب باعث بدبو شدن تنفس خواهد شد.

 

 انواع دهان شویه شامل چه مواردی است؟


 

 انواع دهان شویه به شرح زیر می‌باشد:

  • دهان شویه حاوی فلوراید: فلوراید موجود در دهان شویه حاوی فلوراید سدیم است که از دندان در برابر پوسیدگی و کرم خوردگی محافظت خواهد کرد.
  • دهان شویه ضدعفونی کننده: این نوع دهان شویه رایج‌ترین نوع دهان شویه است و معمولاً حاوی الکل می‌‌باشد که عمدتاً توسط افرادی که به عفونت دهان مبتلا هستند مصرف می‌شود و هدف از کاربرد آن جلوگیری از رشد باکتری است.
  • دهان شویه زیبایی: این نوع دهان شویه کاربرد خاصی ندارد و تنها هدف از استفاده از آن تازه کردن تنفس و رفع بوی بد دهان است.
  • دهان شویه طبیعی: این دهان شویه دقیقاً شبیه سایر انواع دهان شویه‌ها است و تنها تفاوت آن این است که مواد تشکیل دهنده آن کاملاً طبیعی هستند. این نوع دهان شویه فاقد الکل است و ترکیبات آن در مقایسه با سایر انواع دهان شویه‌ها برای سلامت شما کاملا ایمن است.

 

 چگونه یک دهان شویه مناسب انتخاب کنیم؟


انتخاب دهان شویه مناسب به وضعیت دهان در دندان بستگی دارد و در بخش زیر به چند نکته مهم در این خصوص اشاره می‌‌کنیم:

 برای رفع بوی بد دهان از دهان شویه مخصوص استفاده کنید

 اگر شما قصد دارید برای رفع بوی بد دهان و تازه کردن تنفس از دهان شویه استفاده کنید می‌توانید از محصولات متعددی که به این منظور در بازار ارائه شده است بهره بگیرید. این نوع دهان شویه به طور موقت باعث بهبود بوی دهان می‌‌شود و بوی خوشایندی را در دهان شما به باقی می‌گذارد. استفاده از این دهان شویه پس از خوردن مواد غذایی که بوی تندی دارند انتخاب بسیار مناسبی است. عملکرد این دهان شویه مانند مصرف آدامس نعنایی است با این تفاوت که دهان شویه فاقد کالری است. اگر شما از بوی بد شدید دهان رنج می‌برید استفاده از این نوع دهان شویه نمی‌‌تواند به رفع مشکل شما و کاهش پلاک، کاهش ریسک عفونت و التهاب دندان کمک کند بلکه تنها بوی بد دهان را به طور موقت از بین می‌‌برد و باعث از بین بردن میکروب‌های تولیدکننده بوی دهان نخواهد شد. هدف از استفاده از این رو دهان شویه تازه کردن تنفس و رفع بوی بد دهان است.

 

 برای مبارزه با باکتری‌ها از دهان شویه ضدعفونی کننده استفاده کنید

 دهان شویه ضدعفونی کننده، با باکتری‌های دهان که باعث بوی بد دهان می‌‌شوند مبارزه می‌‌کند، بیماری، عفونت و التهاب لثه را درمان می‌‌کند و ریسک تشکیل پلاک را به حداقل می‌رساند حتی برخی از آنها باعث سفید شدن دندان می‌شوند. اگر شما به دنبال یک دهان شویه مناسب هستید که دهان شما را تمیز کند بهتر است از دهان شویه ضدعفونی کننده استفاده کنید که تعداد باکتری‌های خطرناک در دهان را کاهش می‌دهد به همین دلیل در قفسه داروخانه به دنبال دهان شویه ضدعفونی کننده و ضد باکتری باشید. استفاده از دهان شویه آنتی باکتریال می‌‌تواند به رفع منبع اصلی بوی بد دهان کمک کند زیرا معمولاً بوی بد دهان توسط باکتری ایجاد می‌شود. این نوع دهان شویه می‌‌تواند به از بین بردن باکتری‌ها و جلوگیری از رشد و تکثیر آنها در دهان کمک کند. شما می‌‌توانید از دهان شویه ضدعفونی کننده نیز استفاده نمایید زیرا این محصول از رشد باکتری، قارچ ویروس و سایر انواع میکروارگانیسم‌ها جلوگیری می‌کند اما بهتر است بدانید که دهان شویه ضدعفونی کننده حاوی مقدار زیادی الکل است که می‌تواند باعث خشکی دهان و بروز التهاب آن شود.

 

 برای جلوگیری از پوسیدگی دندان از دهان شویه حاوی فلوراید استفاده کنید

 اگر هدف شما از استفاده از دهان شویه این است که از دندان‌های خود در برابر پوسیدگی محافظت کنید بهتر است از دهان شویه حاوی فلوراید استفاده نمایید که از دندان‌های شما مراقبت می‌کند. این نوع دهان شویه ریسک بروز ضایعات دندان که در نهایت باعث پوسیدگی آن می‌شود را به حداقل می‌رساند. فلوراید در اکثر خمیر دندان‌های تجاری نیز وجود دارد و در اکثر شهرهای جهان این ماده سودمند به آب آشامیدنی مردم اضافه می‌‌شود اما در صورتی که دندان‌های شما در معرض خطر پوسیدگی قرار دارند و شما قصد دارید از فلوراید بیشتری استفاده کنید می‌توانید از این نوع دهان شویه بهره بگیرید.

 

 برای اهداف پزشکی از دهان شویه تجویز شده توسط پزشک استفاده نمایید.

 

 در صورتی که شما به عفونت، درد دهان، کمبود بزاق یا سایر اختلالات مبتلا هستید پزشک یا دندان پزشک به شما یک دهان شویه مخصوص را می‌‌دهد که به شما برای درمان مشکل ایجاد شده کمک خواهد کرد. بدین منظور بهتر است دهان شویه تجویز شده را طبق دستور پزشک مصرف نمایید.

 

به منظور اجتناب از مواد شیمیایی و رنگ موجود در دهان شویه از دهان شویه گیاهی استفاده کنید

 اگر شما به تازگی قصد دارید از دهان شویه استفاده کنید و می‌خواهید بدانید در طول روز دهان خود را با چه چیزی بشویید بهتر است می‌توانید از دهان شویه گیاهی که باعث بهبود سلامت دهان و دندان می‌‌شود بهره بگیرید. رزماری، نعناع فلفلی و میخک از جمله گیاهان دارویی سودمند هستند که از گذشته به خاطر خواص آنتی باکتریال ضد عفونی کننده و خنک کننده برای درمان دهان و دندان مورد استفاده قرار می‌‌گرفتند.

 

نحوه استفاده از دهان شویه به چه صورت است؟


 

 مراحل استفاده از دهان شویه به صورت زیر می‌باشد:

  • مقدار مناسبی از دهان شویه را درون لیوان مخصوص آن بریزید. برای کسب اطلاعات کافی در خصوص دوز مناسب دهان شویه برچسب روی بطری را مطالعه کنید. در اکثر مواقع بطری دهان شویه دارای پیمانه مخصوص است و گاهی اوقات از درب بطری استفاده می‌شود که شما می‌توانید از آن برای اندازه ‌گیری دهان شویه استفاده نمایید. در صورتی که بطری دهان شویه فاقد پیمانه یا درب مخصوص بود از یک فنجان کوچک استفاده کنید. معمولا باید هر بار حدود ۲۰ میلی لیتر از دهان شویه بعد استفاده نمایید تا دهان شما به خوبی تمیز شود در خصوص دهان شویه حاوی فلوراید باید ۱۰ میلی لیتر از این محلول را مورد استفاده قرار دهید.
  • دهان شویه را درون دهان خود بریزید پس از این مرحله دهان خود را ببندید تا دهان شویه بیرون نریزد. پس از این مرحله آن را در دهان خود بچرخانید. از قورت دادن دهان شویه خودداری کنید زیرا معمولاً حاوی مواد شیمیایی بسیار قوی است که قورت دادن آن برای سلامتی شما خطرناک است.
  • حدود ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه دهان شویه را در دهان و بین دندان‌های خود بچرخانید. از دستورالعمل نوشته شده روی بطری استفاده کنید تا بتوانید نحوه استفاده صحیح آن را یاد بگیرید. دهان شویه را به خوبی در دندان‌های جلو و عقب بچرخانید به نحوی که دندان‌های آسیاب شما نیز کاملاً تمیز شود سپس زیر زبان و سقف دهان خود را نیز تمیز نمایید.
  • پس از اتمام کار دهان شویه را از دهان خود بیرون بریزید و سینک را به طور کامل بشویید. بر اساس نوع دهان شویه مورد استفاده باید حدود نیم تا یک ساعت از خوردن مواد خوراکی و نوشیدن آب خودداری کنید تا میزان اثرگذاری دهان شویه افزایش یابد.

 

 چه موقع باید از دهان شویه استفاده کرد؟


  • قبل یا بعد از مسواک زدن از دهان شویه استفاده کنیم زیرا استفاده از آن قبل یا بعد از مسواک زدن همه چندانی ندارد و در هر دو حالت اثر گذاری مناسبی خواهد داشت. مهمترین مسئله در این خصوص به کیفیت مناسب دهان شویه ارتباط دارد.
  • می‌‌توانید هر زمانی از دهان شویه برای تازه شدن تنفس خود استفاده کنید. شما می‌توانید بطری دهان شویه را به همراه خود داشته باشید و در طول روز پس از خوردن مواد غذایی از آن استفاده کنید تا تنفس شما تازه شود. در صورتی که شما دچار مشکل بد بویی دهان هستید استفاده از دهان شویه می‌‌تواند به یک جایگزین مناسب برای آدامس نعنایی در طول روز تبدیل شود.
  • از دهان شویه به عنوان جایگزین مسواک و نخ دندان استفاده نکنید. دهان شویه به عنوان مکمل سایر روش‌های تمیز کردن دندان مورد استفاده قرار می‌‌گیرد اما جایگزین آنها نیست. باید به طور منظم از مسواک و نخ دندان استفاده کنید و طبق دستور پزشک دهان خود را با دهان شویه بشویید. در اکثر موارد باید روزی دو بار مسواک بزنید و یک بار از نخ دندان استفاده کنید. می‌‌توانید هر بار پس از مسواک زدن دندان از دهان شویه استفاده کنید یا در هنگام صبح و یا شب از این محصول استفاده نمایید، انتخاب زمان استفاده از آن به خود شما بستگی دارد.

 

 معایب دهان شویه شامل چه مواردی است؟


استفاده از دهان شویه روشی برای درمان بیماری‌های دهان و دندان نیست. در حقیقت گاهی اوقات استفاده از دهان شویه یک روش مناسب تلقی نمی‌شود زیرا باعث بروز مشکلات زیر خواهد شد:

  • باعث التهاب زخم دهان می‌شود. در صورتی که الکل موجود در دهان شویه بسیار زیاد باشد به جای آنکه به سلامت دهان کمک کند باعث بروز التهاب و بدتر شدن زخم دهان خواهد شد.
  • بوی بد دهان را از بین می‌‌برد. استفاده از دهان شویه باعث می‌شود که تنفس شما تازه شود اما یک روش موقت است. در صورتی که بیمار بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت نکند و به طور منظم مسواک نزند استفاده از دهان شویه در مقادیر مشخص نمی‌تواند باعث برطرف شدن آثار حاصل از عدم رعایت بهداشت شود. همان گونه که استفاده از ادکلن و عطر نمی‌‌تواند جایگزین دوش گرفتن باشد و باعث رفع بوی بد بدن شود استفاده از دهان شویه نیز به عنوان جایگزین مسواک محسوب نخواهد شد.
  • استفاده از دهان شویه با بروز سرطان دهان ارتباط دارد. همچنان بحث بر سر اینکه دهان شویه حاوی الکل با سرطان دهان مرتبط است یا خیر ادامه دارد. این موضوع مسئله مهمی است که از سال ۱۹۷۰ تاکنون مورد بحث و گفت و گو قرار دارد و هنوز پاسخ دقیقی به این سوال داده نشده است.

 

  • اشتراک گذاری:

1 دیدگاه

دیدگاه خود را درج کنید