دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. رفع و از بین بردن زردی و بدرنگی دندان ها

رفع و از بین بردن زردی و بدرنگی دندان ها

  • آذر 1, 1395
  • 0 لایک
  • 104 بازدید
  • 7 دیدگاه

در دنیای امروز که زیبایی ظاهر و جوانی بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته  و بر روابط شغلی و عاطفی اثر می‌گذارد، داشتن دندان‌هایی بدرنگ و لک شده می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. زردی دندان‌ها، عارضه شایعی است که درمان‌های متفاوتی، از نوارهای سفید کننده و تری‌های مخصوص سفید کردن دندان در خانه تا آدامس و خمیردندان سفید کننده برای آن وجود دارد تا بتوان دوباره لبخندی زیبا و درخشان داشت.

انواع بدرنگی دندان


زردی و بدرنگی دندان به دو گروه اصلی تقسیم‌بندی می‌شود:

  • بدرنگی خارجی: این لکه‌ها روی لایه بیرونی دندان یعنی مینا ایجاد می‌شود. لکه‌های روی مینا از رگه‌های سفید رنگ تا زردی یا نقاط قهوه‌ای رنگ متغیر است.
  • بدرنگی داخلی: این بدرنگی بر ساختار دندان، یعنی عاج اثر می‌گذارد. عاج تیره می‌شود یا سایه‌ای زرد یا خاکستری به دندان می‌دهد.

لکه‌های خارجی را می‌توان به خوبی با روش‌های مختلف سفید کردن دندان از بین برد، اما لکه‌های داخلی مقاوم‌تراند و برای رفع آنها باید درمان‌های زیبایی انجام شود.

دلایل زرد و بدرنگ شدن دندان‌ها


برای این که بتوان زردی و بدرنگی دندان‌ها را از بین برد، ابتدا باید دلیل بروز این مشکل را مشخص کرد. بعضی از دلایل لکه شدن دندان‌ها عبارت است از:

  • غذاها و نوشیدنی‌ها: قهوه، چای، نوشابه و بعضی خوراکی‌ها مانند سیب زمینی، گیلاس یا تمشک باعث ایجاد لکه‌های خارجی می‌شود.
  • استعمال دخانیات: سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو دندان‌ها را زرد می‌کند.
  • رعایت نکردن بهداشت دهان ودندان: کوتاهی در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باعث می‌شود پلاک و مواد لکه کننده روی دندان بماند و دندان لک شود.
  • بیماری: بیماری‌های اثرگذار بر مینا و عاج بدرنگ شدن دندان را در پی دارد. عفونت‌های خاص دوران باردرای با تاثیر بر رشد مینا باعث بد رنگ شدن دندان‌های نوزاد می‌شود.
  • عمل‌های دندانپزشکی: بعضی مواد به کار برده شده در عمل‌های دندانپزشکی مانند پر کردن دندان با آمالگام نقره‌ای سایه خاکستری مایل به سیاهی را روی دندان می‌اندازد.
  • بالا رفتن سن: لایه بیرونی مینای دندان به موازات افزایش سن ساییده می‌شود و رنگ زرد و طبیعی عاج را به نمایش می‌گذارد. به مرور جرم بیشتری روی دندان جمع می‌شود و لکه‌ها وضوح بیشتری می‌یابد. در نتیجه دندان تیره‌تر و بدرنگ می‌شود.
  • ژنتیک: برخی آن‌قدر خوش شانس هستند که به طور طبیعی دندان‌هایی درخشان‌تر و سفیدتر و یا مینای ضخیم‌تر دارند.
  • محیط: دریافت فلوراید بیش از اندازه از منابع محیطی، برای مثال بالا بودن غلظت فلوراید در آب شرب یا افراط در مصرف فراورده‌های حاوی فلوراید از قبیل دهانشویه‌ها، خمیر دندان‌ها و مکمل‌های خوراکی بدرنگ شدن دندان را در پی دارد.
  • درمان‌های گوناگون: بعضی درمان‌ها به شدت بر رنگ لایه‌های عاج و مینا اثر می‌گذارد. شیمی درمانی و پرتودرمانی سر و گردن دو نمونه از درمان‌هایی هستند که دندان‌ها را بدرنگ می‌کنند.
  • ضربه دیدن (تروما): زمین خوردن و سقوط یا هر سانحه دیگری که به عصب‌ها آسیب بزند یا باعث ترک خوردن و لب پر شدن دندان بشود، بد رنگ شدن دندان کودکان و بزرگسالان را به دنبال دارد.

درمان بدرنگی و زردی دندان


13

درمان مناسب رفع زردی دندان با توجه به دلیل بروز این مشکل انتخاب می‌شود. درهرحال پیش از آن که طرح درمانی ویژه سفید کردن دندان تهیه شود، وضعیت سلامتی دندان‌ها کاملاً ارزیابی می‌شود. مشکلات رایجی مانند پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه باید پیش از شروع درمان‌های زیبایی برطرف شود.

مهم‌ترین و پرکاربردترین روش‌های از بین بردن زردی دندان به شرح زیر است:

رعایت بهداشت دهان و دندان: بهداشت دهان و دندان را باید با نخ دندان کشیدن و مسواک زدن روزانه و حداقل هر 6 ماه یک بار جرم گیری انجام دادن رعایت کرد. جرم گیری منظم کمک می‌کند تا باکتری‌ها و لکه‌های سطحی از روی دندان زدوده شود. بهتر است از مسواک اولتراسونیک استفاده کنید که غذاهای لکه کننده را بهتر از روی سطح دندان پاک کند.

14

عمل‌های سفید کردن دندان: عمل‌های سفید کننده دندان به چهار گروه اصلی تقسیم بندی می‌شود:

  • سفید کردن دندان در مطب: دندانپزشک به راحتی می‌تواند تمام لکه‌های خارجی و تاحدی لکه‌های داخلی ناشی از مواد غذایی و دلایل دیگر را با اعمال ژل سفید کننده پراکسید روی مینای دندان از بین ببرد. این عمل حدود یک ساعت طول می‌کشد. در صورتی که برای تسریع عمل سفید کردن از لیزر یا دیگر دستگاه‌های نوری مخصوص مانند ZOO استفاده شود، هزینه درمان افزایش خواهد یافت. لکه‌های مقاوم در یک جلسه برطرف نمی‌شود و باید دو یا چند جلسه درمان انجام شود یا بیمار از فراورده‌های مخصوص سفید کردن دندان در خانه استفاده کند که دندانپزشک در اختیارش قرار می‌دهد.
  • سفید کننده‌های خانگی تهیه شده توسط دندانپزشک: بسیاری از دنداندندان پزشکان معتقداند که کیت‌های سفید کننده تخصصی به مرور زمان بهترین نتیجه را به دست می‌دهد. سفید کننده‌های مخصوص استفاده در منزل بیشتر مناسب رفع لکه‌های خارجی است و معمولاً به صورت ژل یا نوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. تری دهانی استاندارد یا سفارشی ساخته شده و ژل سفید کننده معمولاً به کار برده می‌شود. ژل که با فرمولاسیون مشابه سفید کننده پراکسیدی مخصوص استفاده در مطب اما با غلظت پایین‌تر تهیه شده است، در تری دهانی زده می‌شود و روزانه یک ساعت یا بیشتر، گاهی در طول شب، به مدت 2 تا 4 هفته در دهان گذاشته می‌شود.

15

  • سفید کننده‌های آماده قابل تهیه از داروخانه: فراورده‌های سفید کننده غیرتجویزی جایگزینی راحت و ارزان برای سفید کردن دندان، بدون نظارت دندانپزشک است. این فراورده‌ها را که حاوی غلظت پایین‌تری از عامل سفید کننده هستند، می‌توان بدون نسخه از داروخانه یا فروشگاه‌های بزرگ یا به صورت آنلاین خریداری کرد. دهانشویه، لاک سفید کننده، خمیر دندان، آدامس، نخ دندان و نوارهای مخصوص از این قبیل فراورده‌ها هستند. خمیر دندان، آدامس و نخ دندان لکه‌های سطحی را از بین می‌برد. غلظت پراکسید هیدروژن در دهانشویه و لاک  دندان کمتر است، نوار سفید کننده نیز اثر مشابهی را به جا می‌گذارد.
  • ونیر، روکش و باندینگ کامپوزیت: دندانپزشک در صورت زردی و بدرنگی شدید دندان در اثر فلوراید بیش از حد، عصب کشی یا مصرف تتراسایکلین یا دیگر داروها پیشنهاد می‌دهد که سطح بیرونی دندان با مواد کامپوزیت همرنگ دندان، ونیر یا لمینت دندان یا روکش چینی (پرسلنی) پوشانده شود. ونیرهای رزینی کامپوزیتی مستقیماً روی دندان زده می‌شود و به شکل و سایه رنگی دلخواه درآورده می‌شود. ونیر چینی از پوسته‌های چینی نازکی تشکیل می‌شود که جلوی دندان چسبانده می‌شود. لومینیر یکی از جایگزین‌های ونیر چینی است که از چینی سرینات تهیه می‌شود.

پیشگیری و نگهداری


ایجاد تغییراتی کوچک در سبک زندگی از بدرنگ شدن دندان‌ها جلوگیری می‌کند و به حفظ درخشندگی پس از عمل‌های سفید کردن دندان کمک می‌کند. برای مثال از مصرف مواد غذایی لکه کننده دندان و استفاده بیش از حد از فلوراید خودداری کنید. اگر عادت به نوشیدن قهوه و یا کشیدن سیگار دارید، سعی کنید این عادت را ترک کنید یا دست‌کم مقدار مصرف را کاهش دهید. دهان را پس از نوشیدن قهوه یا دیگر خوراکی‌های لکه کننده با آب بشویید. با عصب کشی کردن دندان می‌توان از ایجاد لکه‌های داخلی ناشی از آسیب دیدن عصب یا رگ‌های خونی داخل دندان جلوگیری کرد، در این عمل بخش داخلی دندان، موسوم به پالپ یا مغز دندان، پیش از آن که دندان را تیره و بدرنگ کند، برداشته می‌شود.

  • اشتراک گذاری:

7 دیدگاه

دیدگاه خود را درج کنید