دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. درمان درد ناشی از ارتودنسی دندان ها

درمان درد ناشی از ارتودنسی دندان ها

  • دی 6, 1395
  • 0 لایک
  • 32 بازدید
  • 1 دیدگاه

معرفی بهترین متخصص ارتودنسی در تهران

دکتر ستاره خسروی در گیشا

یکی از رایج‌ترین سؤالات که تقریباً در ذهن همه‌ی افرادی که دندان‌های خود را ارتودنسی می‌کنند شکل می‌گیرد، این است که “آیا ارتودنسی بزرگسالان یا کودکان درد دارد؟”
بریس به هنگام نصب درد ایجاد نمی‌کند ولی در ابتدای درمان ارتودنسی به مدت چند روز تا یک هفته ممکن است به هنگام غذا خوردن دندان‌های فرد حساس شوند.
بریس ها باعث دردناک شدن دندان‌ها می‌شوند البته هر فرد ممکن است پاسخ منحصربه‌فردی نسبت به ارتودنسی داشته باشد. به همین دلیل ضروری است که افراد به هنگام ارتودنسی کردن دندان‌های خود از گزینه‌های موجود برای کاهش درد مطلع باشند.

ارتودنسی چگونه انجام می‌شود؟


روزی که بریس ها نصب شده و دندان‌های شما ارتودنسی می‌شوند شما هیچ دردی احساس نخواهند کرد. پس‌ از آن ممکن است چند روز زمان لازم باشد تا دندان‌های شما به هنگام غذا خوردن خود را با بریس نصب شده تطبیق دهند. دندان‌های شما در ابتدای درمان حساس خواهند بود بنابراین سعی کنید بیشتر از غذاهای نرم استفاده کنید.
چند روز بعد ممکن است ارتودنسی مقداری ناراحتی برای شما ایجاد کند. با گذشت چند روز این ناراحتی از بین می‌رود ولی در همین حین، ارتودنتیست شما پوشش‌های مومی به شما می‌دهد که می‌توانید با قرار دادن آن‌ها بر روی نقاطی از بریس که باعث درد و ناراحتی شده‌اند از میزان ناراحتی بکاهید.
پس از 5 روز باید اکثر درد و ناراحتی از بین رفته باشد. دندان‌ها شروع به حرکت کرده و حساسیت آن‌ها کم‌کم کاهش پیدا می‌کند. غذا خوردن آسان‌تر شده ولی باید همچنان از خوردن غذاهای چسبناک و سفت خودداری شود.

علت درد ارتودنسی


2

یکی از عوارض ارتودنسی که ممکن است برای برخی افراد اتفاق بیفتد ، درد پس از آن است. علت درد ایجاد شده توسط ارتودنسی هنوز کاملاً شناخته نشده است ولی می‌توان آن را با تغییرات ایجاد شده در جریان خون به دلیل فشار ایجاد شده بر روی دندان‌ها مرتبط دانست. ترشح پروتئین‌های خاصی چون ماده‌ی P و پروستاگلاندین ها نیز می‌تواند با عوارض ارتودنسی دندان و درد ارتودنسی ارتباط داشته باشد. این موارد در اصل پاسخ طبیعی بدن نسبت به آسیب و جراحت می‌باشند (پاسخ‌های التهابی). درد، بسیار پیچیده‌تر از یک پاسخ بیولوژیک ساده است ولی ازآنجایی‌که تجربه‌ی قبلی یک بیمار در مورد درد می‌تواند پاسخ‌های او در آینده را تحت تأثیر بگذارد، برخی از بیماران می‌گویند که ارتودنسی سخت بوده و برخی دیگر هیچ مشکلی با آن ندارند. همچنین بین مرد و زن، سطح استرس، وضعیت روحی روانی و سنین مختلف نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. ممگن است ارتودنسی در سنین بالا کمی نسبت به ارتودنسی در سنین پایین کمی دشوارتر باشد.

چگونه درد ناشی از ارتودنسی را کاهش دهیم؟


تغییر رژیم غذایی

3

  • برای چند روز اول پس از درمان، غذاهای نرم بخورید: در طول درمان ارتودنسی غذاهای خیلی نرم بخورید که نیازی به جویدن نداشته باشند. این کار را تا زمانی که دندان‌های شما با بریس جدید تطبیق پیدا کردند ادامه دهید. غذاهایی چون سوپ، سیب رنده شده و پوره‌ی سیب‌زمینی گزینه‌های مناسبی به نظر می‌رسند.
  • غذاهای سرد و یخ‌زده مانند بستنی بخورید: بستنی می‌تواند با بی‌حس کردن دهان شما، تا حدی از ناراحتی‌های ناشی از درمان ارتودنسی بکاهد. همچنین می‌توانید قالب‌های یخ را بمکید. می‌توانید یک قالب یخ را نزدیک به منطقه‌ای از دهان که بیشترین ناراحتی را دارد قرار دهید.
  • از غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی دوری کنید: غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی که مثلاً شامل مرکبات باشند، می‌توانند درد و ناراحتی‌های ایجاد شده در دهان شما را تشدید کنند. با دوری از این خوراکی‌ها می‌توانید از ایجاد ناراحتی بیشتر در دهان خود جلوگیری کنید.
  • از خوردن غذاهای سفت و چسبناک خودداری کنید: از برخی غذاهای خاص پرهیز کنید چراکه این غذاها می‌توانند باعث شکستن بریس ها و درنتیجه ناراحتی و همچنین هزینه‌ی بیشتر شوند. غذاهای سفت و چسبناک مانند چیپس، گوشت نمک‌سود شده، آجیل و تافی می‌توانند برای بریس های شما مضر باشند.

روش‌های دارویی برای رهایی از درد ارتودنسی

4

  • داروهای مسکن درد بدون نیاز به نسخه: مسکن‌هایی چون استامینوفن می‌توانند تا حدی درد ناشی از ارتودنسی متحرک و یا ثابت را کاهش دهند. هر چهار ساعت یک دوز (معمولاً دو قرص) استامینوفن مصرف کنید.
  • از یک بی‌حسی کننده‌ی موضعی برای کاهش درد ارتودنسی متحرک و ثابت استفاده کنید: تعداد زیادی داروی بی‌حس‌کننده‌ی بدون نیاز به نسخه وجود دارند که می‌توانند ناراحتی‌های دهان را از بین ببرند. این داروها، دهان را به مدت چند ساعت بی‌حس می‌کنند و به‌صورت دهان‌شویه و ژل وجود دارند.
  • با آب‌نمک دهان خود را بشویید: آب‌نمک می‌تواند ناراحتی‌های ایجاد شده به علت اصطکاک بین بریس و سطح داخلی دهان را از بین ببرد.

5

  • از موم ارتودنسی در دهان خود استفاده کنید: موم ارتودنسی به‌عنوان سدی بین بریس و سطح داخلی دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موم‌ها در داروخانه‌ها موجود بوده و ممکن است ارتودنتیست شما به هنگام نصب بریس نیز آن‌ها را به شما بدهد.
  • نوارهای لاستیکی همراه با بریس را استفاده کنید: این نوارهای لاستیکی کوچک به دور بریس های شما قلاب شده و به شما کمک می‌کنند تا بریس و دهان خود را در موقعیت خاصی حفظ کنید. این نوارها می‌توانند مدت‌زمان موردنیاز برای صاف کردن دندان‌ها را کاهش دهند بنابراین استفاده از آن‌ها قطعاً مفید است. احتمالاً ارتودنتیست نحوه‌ی استفاده از این نوارها را به شما آموزش می‌دهد. او به شما خواهد گفت که به هنگام غذا خوردن و مسواک زدن آن‌ها را خارج کرده و همچنین به‌طور مکرر آن‌ها را تعویض نمایید.

تغییر در عادات بهداشت دهان و دندان

6

  • از خمیردندان مناسب برای دندان‌های حساس استفاده کنید: اکثر برندهای تولیدکننده‌ی خمیردندان، یک مدل از محصولات خود را مختص دندان‌های حساس تولید می‌کنند. این خمیردندان‌ها حاوی یک ماده‌ی شیمیایی به نام پتاسیم نیترات است که با محافظت از اعصاب درون لثه‌ها می‌تواند حساسیت دندان‌ها را کاهش دهد.
  • از مسواک با سری نرم استفاده کنید: سری مسواک‌ها می‌تواند نرم یا سفت باشد. هر چه قدر سر یک مسواک نرم‌تر باشد، برخورد آن با دندان‌ها و لثه‌ی شما ملایم‌تر خواهد بود. مسواکی انتخاب کنید که سری نرمی داشته باشد.
  • دندان‌های خود را به‌آرامی مسواک کنید: اگر عادت دارید که دندان‌های خود را خشن و سریع مسواک کنید این کار می‌تواند در روزهای اول پس از ارتودنسی دردناک باشد. با دندان‌های خود با ملایمت برخورد کرده و به‌آرامی و با دقت و در مسیرهای دایره‌ای آن‌ها را مسواک کنید. وقت زیادی را به مسواک زدن اختصاص دهید.
  • پس از هر وعده‌ی غذایی دندان‌های خود را مسواک کرده و از نخ دندان استفاده کنید: اگر دندان‌های خود را ارتودنسی کرده‌اید ضروری است که پس از هر وعده‌ی غذایی دندان‌های خود را مسواک کرده و از نخ دندان استفاده کنید، حتی زمانی که خارج از منزل خود غذا می‌خورید. در صورت عدم رعایت این موضوع، خطر ایجاد پوسیدگی دندان در شما بالا بوده و همچنین ممکن است دچار التهاب لثه یا دیگر مشکلات مربوط به دندان شوید. در زمانی که از بریس استفاده می‌کنید لازم است که به‌طور ویژه از دندان‌های خود مراقبت کنید.

مراجعه به ارتودنتیست

7

قبل از مراجعه به ارتودنتیست، یک دوره‌ی آزمایشی را با بریس خود بگذرانید. زمانی که بر روی دندان‌های خود بریس نصب می‌کنید، در ابتدا مقداری درد طبیعی است. بااین‌حال درصورتی‌که پس از گذشت چند هفته هنوز درد شدیدی را احساس می‌کنید می‌توانید برای بررسی بیشتر به ارتودنتیست خود مراجعه کنید.
همچنین:
از ارتودنتیست خود بخواهید تا بریس را مقداری شل کند.
از ارتودنتیست خود بخواهید تا سیم‌هایی که از بریس بیرون زده‌اند و ممکن است موجب ناراحتی شوند را ببرد.
در مورد روش‌های بیشتر برای کاهش درد و ناراحتی ناشی از ارتودنسی سؤال کنید.
از ارتودنتیست خود بخواهید تا برای شما مسکن‌های قوی‌تر تجویز کند یا دیگر روش‌های درمانی را به شما پیشنهاد دهد.

قیمت ارتودنسی بستگی به میزان مشکل و نوع ارتودنسی دندان دارد. در صورتیکه درمان‌های مرحله اول با پلاک‌ متحرک ارتودنسی انجام شود هزینه ارتودنسی ثابت  نسبت به قیمت ارتودنسی متحرک کمتر خواهد بود، البته بسته به شدت مشکل و تعداد پلاک‌های مورد استفاده این هزینه متفاوت خواهد بود. در مطب يك متخصص ارتودنسي، هزینه ارتودنسی به صورت پيش پرداخت -حدود يك چهارم مبلغ كلي- دريافت مي شود. سپس درمان ارتودنسی ثابت يا متحرك كه حدود ١٨ تا ٢٤ ماه طول مي كشد آغاز مي شود و بقيه ي هزينه به صورت اقساط ماهيانه دريافت مي گردد.

  • اشتراک گذاری:

1 دیدگاه

  •  5 سال قبل

    مطلب فوق العاده عالی بود ممنون از وقتی که گذشتین ❤❤❤

دیدگاه خود را درج کنید