دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. خواص بهترین انواع دهانشویه (فلوراید و کلر هگزیدین)

خواص بهترین انواع دهانشویه (فلوراید و کلر هگزیدین)

  • آبان 29, 1395
  • 0 لایک
  • 53 بازدید
  • 6 دیدگاه

دهانشویه‌ها به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ خوشبو کردن دهان، کمک به جلوگیری یا کنترل پوسیدگی دندان‌ها، پاکسازی پلاک‌های دندانی (لایه‌ای نازک حاوی باکتری‌ها که برروی دندان‌ها تشکیل می‌شود)، جلوگیری یا کاهش میزان التهاب لثه‌ها (مراحل مقدماتی بیماری لثه)، کاهش سرعت تشکیل جرم (پلاک سخت شده) برروی دندان‌ها و یا ترکیبی از این موارد، برخی از دلایل استفاده از دهانشویه‌ها هستند.

موارد استفاده از دهانشویه


دهانشویه‌ها به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ خوشبو کردن دهان، کمک به جلوگیری یا کنترل پوسیدگی دندان‌ها، پاکسازی پلاک‌های دندانی (لایه‌ای نازک حاوی باکتری‌ها که برروی دندان‌ها تشکیل می‌شود)، جلوگیری از یا کاهش میزان التهاب لثه‌ها (مراحل مقدماتی بیماری لثه)، کاهش سرعت تشکیل جرم (پلاک سخت شده) برروی دندان‌ها و یا مجموعه‌ای از موارد بالا، برخی از دلایل استفاده از بهترین دهان شویه هستند.

اجزاء اصلی تشکیل دهنده‌ی دهانشویه‌ها


اجزاء اصلی تشکیل دهنده‌ی یک دهانشویه عبارتند از: آب، الکل، عوامل پاکسازی، عوامل طعم ‌دهنده و عوامل رنگ دهنده. عوامل فعال دهانشویه‌ها بسته به نوع آن‌ها متفاوت خواهند بود، لیکن این مواد را می‌توان در چهار گروه کلی تقسیم‌بندی کرد:

  • عوامل ضد میکروبی، که مستقیماً برروی باکتری‌های دهان عمل می‌کنند و باعث کاهش پلاک‌های دندانی، کاهش شدت التهاب لثه و کنترل بوی بد دهان خواهند شد.
  • فلوراید، که ضایعات کوچکی (پوسیدگی‌های دندان) که برروی مینای دندان ایجاد می‌شوند را کاهش می‌دهد و مقاومت دندان‌ها در برابر پوسیدگی را افزایش می‌دهد.
  • نمک قابض، که به عنوان اسپری خوشبو کننده‌ی دهان عمل می‌کند و بوی بد دهان را از بین می‌برد.
  • خنثی کننده‌های بو، که توسط ترکیبات شیمیایی غیر فعال‌کننده‌ی بو انجام می‌شود.

مزایای استفاده از یک دهانشویه‌ مناسب


8

  • دهانشویه‌ها حاوی فلوراید هستند. فلوراید نخستین و بهترین ماده‌ای است که برای مقابله با پوسیدگی دندان می‌توان استفاده کرد. برای برآوردن نیازهای مختلف، این ماده با قدرت‌های متنوعی در دسترس خواهد بود.
  • برای کاهش حساسیت مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • ممکن است دهانشویه‌ها حاوی اجزاء ضد میکروبی (ضد عفونی کننده) باشند. این دسته‌ از دهانشویه‌ها برای مقابله با بیماری‌های لثه مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین قادر خواهند بود درد ناشی از دندان عقل نهفته را نیز تسکین دهند. استفاده از این دهانشویه‌ها برای تمیز نگه داشتن دهان پس از کشیدن دندان و کاهش مشکلات مربوطه نیز مؤثر خواهد بود. کلر هگزیدین، نمونه‌ی استانداردی است که به عنوان یکی از بهترین دهانشویه‌های این دسته شناخته شده است.
  • استفاده از دهانشویه‌ها برای افرادی که عمل مسواک زدن برای آ‌ن‌ها دشوار است، به عنوان مثال زمانی که فرد از براکت‌های ارتودنسی ثابت استفاده می‌کند، می‌تواند در حفظ بهداشت دهان و دندان مفید واقع شوند.
  • برخی از دهانشویه‌ها برای تسکین درد ناشی از زخم‌های دهانی بسیار مؤثر خواهند بود.
  • دهانشویه‌ها در مدت زمان بسیار کوتاهی قادر به از بین بردن بوی بد دهان خواهند بود.
  • در صورتیکه قبل و بعد از جراحی‌های دهانی مورد استفاده قرار گیرند، در کمک به روند بهبودی بسیار مؤثر خواهند بود.
  • استفاده از این محصولات بسیار سریع و ساده خواهد بود.

انواع مختلف دهانشویه‌ها


Horizontal photo of female hands putting mouth wash into black cap with white bathroom sink and faucet in background

دهانشویه‌ها به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند، در ادامه به معرفی برخی از رایج‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت:

دهانشویه‌های زیبایی

این دسته از دهانشویه‌ها که بدون نسخه نیز قابل تهیه هستند، برای پاکسازی ضایعات باقی‌مانده پس از مسواک زدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. تأثیر این دسته از دهانشویه‌ها از ده دقیقه تا نهایتاً سه ساعت ماندگار خواهد بود. دهانشویه‌های زیبایی عمدتاً بر پایه‌ی فلوراید تهیه می‌شوند و به منظور کاهش باکتری‌های دهانی، از بین بردن بوی بد دهان و پاکسازی دهان بسیار مؤثر خواهند بود. این دسته از دهانشویه‌ها قادر به کاهش احتمال پوسیدگی دندان نخواهند بود.

دهانشویه‌های درمانی

این دسته از دهانشویه‌ها حاوی ترکیباتی هستند که برای مقابله با بیماری‌های دهانی، تورم و خونریزی لثه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. دهانشویه‌ درمانی به نمونه‌های ضد پلاک/ ضد التهاب و فلورایدی ضد پوسیدگی تقسیم‌بندی می‌شوند.

دهانشویه‌های ترکیبی

این دسته از دهانشویه‌ها از ترکیبی از تمام مزایای دهانشویه‌های زیبایی و دهانشویه‌های درمانی برخوردارند و برای بهره‌مندی از مراقبتی کامل، بسیار ایده‌آل خواهند بود.

دهانشویه‌ها را بر اساس ترکیبات سازنده‌ی آن‌ها، به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی می‌کنند:

دهانشویه‌های حاوی فلوراید

این دسته از دهانشویه‌ها حاوی سدیم فلوراید هستند. این ماده برای مقابله با پوسیدگی دندان بسیار مؤثر خواهد بود. استفاده‌ی بیش از حد دهانشویه‌های فلوراید دار، اصلاً توصیه نمی‌شود.

دهانشویه‌های ضدعفونی کننده

این دسته از دهانشویه‌ها حاوی ماده‌ای با نام کلرهگزیدین گلوکونات هستند از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. این نوع دهانشویه‌ها برای افرادی که از عفونت‌های دهانی و بوی بد دهان رنج می‌برند، بسیار مناسب خواهند بود. استفاده‌ی بیش از حد از این نوع دهانشویه‌ها می‌تواند به تغییر رنگ دندان‌ها منجر شود. استفاده از این نوع دهانشویه‌ها قبل و بعد از جراحی‌های دهانی، برای مقابله با باکتری‌ها و عفونت‌ها بسیار مؤثر خواهد بود.

دهانشویه‌های طبیعی

این دسته از دهانشویه‌ها، در منزل قابل تهیه هستند. آب گرم و نمک اجزای تشکیل دهنده‌ی آن‌ها خواهند بود. این نوع از دهانشویه‌ها برای بهبود افرادی که از عفونت‌ها و آسیب‌های دهانی رنج می‌برند یا یکی از دندان‌های خود را کشیده‌اند بسیار مناسب خواهند بود.

دهانشویه‌های جادویی

این دسته از دهانشویه‌ها حاوی آنتی‌بیوتیک‌ها، بی‌حس کننده‌های موضعی، نستاتین و مالوکس می‌باشند و معمولاً توسط دنداندندان پزشکان برای افرادی که از زخم‌های دهانی، کیست‌های دهانی و یا سرطان رنج می‌برند، تجویز می‌شوند.

آیا همه به استفاده از دهانشویه نیاز خواهند داشت؟


10

بسته به ضروریات بهداشتی دهان شما، ممکن است دندانپزشک استفاده از دهانشویه را به شما توصیه کند. شستشوی دهان با دهانشویه برای از بین بردن ضایعات باقی‌مانده‌ی دهانی بسیار مؤثر خواهد بود. این عمل قبل یا بعد از مسواک زدن می‌تواند انجام شود، لیکن نمی‌تواند جایگزین مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان شود. شما می‌توانید با تصمیم شخصی خود یا بنا به نظر دندانپزشکتان از دهانشویه‌های حاوی فلوراید یا دهانشویه‌های ضد میکروبی به عنوان بخشی از عادات بهداشتی روزانه خود، استفاده کنید.

اگر زدن مسواک یا استفاده از نخ دندان برای شما دشوار است، استفاده از دهانشویه‌ها برای حفاظت بیشتر از دندان‌ها و مقابله با پوسیدگی آن‌ها و بیماری‌های لثه، بسیار مفید خواهد بود. دهانشویه‌های ضد پوسیدگی حاوی فلوراید برای حفاظت از مینای دندان بسیار مناسب خواهند بود. ممکن است دندانپزشک برای افرادی که جراحی‌های لثه را پشت سر نهاده‌اند، دهانشویه‌های خاصی را تجویز کند.

چگونه یک دهانشویه‌ی خوب انتخاب کنیم؟


11

در حالت معمول، از دهانشویه‌های بدون الکل به جای دهانشویه‌های الکلی استفاده کنید. این دسته از دهانشویه‌های می‌توانند مشکلاتی جدی را برای سلامتی ایجاد کنند. اگر شخصی، درمانی مرتبط با دهان و دندان را پشت سر گذاشته است یا از لثه‌هایی حساس برخوردار باشد، استفاده از دهانشویه‌های طبیعی به جای نمونه‌های الکلی توصیه می‌شود. برای پاکسازی دهان و بهره‌مندی از دهانی خوشبو، از دهانشویه‌های حاوی ترکیبات ضد پلاک استفاده کنید.

دستورالعمل‌ استفاده از دهانشویه


  • برای مقابله با خونریزی لثه‌ها یا خشکی دهان، استفاده از دهانشویه‌های درمانی بسیار مفید خواهد بود. اگر منابع آبی شما حاوی فلوراید نباشند، از یک دهانشویه‌ی فلورایدی استفاده نمایید.
  • قبل از استفاده از دهانشویه، دندان‌های خود را مسواک بزنید. این عمل، در پاکسازی ذرات غذای باقی‌مانده بین دندان‌ها بسیار مؤثر خواهد بود.
  • با دهانشویه به مدت 30 ثانیه غرغره کنید. دهان خود را بسته نگه دارید و اجازه دهید دهانشویه تمام نواحی داخل دهان شما را در بر بگیرد.
  • دهانشویه را بیرون بریزید. سپس دهان خود را با آب بشوید. شما باید 30 دقیقه منتظر بمانید، پس از آن قادر به خوردن یا آشامیدن خواهید بود.

12

عوارض جانبی دهانشویه‌ها


استفاده‌ی بیش از حد از دهانشویه، ممکن است باعث ایجاد احساس سوزش در گونه‌ها، لثه‌ها، دندان‌ها و مخاط دهان شود. این امر می‌تواند به مشکلات جدی دهانی مانند پوسیدگی دندان‌ها، زخم‌های دهانی، تغییر رنگ دندان‌ها و سیاه شدن پرز‌های زبانی منجر شود.

سؤالات متداول


تفاوت بین دهانشویه‌های زیبایی و درمانی چیست؟

دهانشویه‌های زیبایی می‌توانند موقتاً بوی بد دهان را کنترل کنند و آن‌را کاهش دهند و دهان را خوشبو کنند؛ اما درمانی برای بوی بد دهان نخواهند بود. این نوع دهانشویه‌ها قادر به از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده‌ی بوی بد دهان و یا غیر فعال ساختن ترکیبات تولید‌ کننده‌ی بو نخواهند بود. علاوه بر این، هیچکدام از دهانشویه‌های زیبایی توانایی کاستن از پلاک‌های دندانی، التهاب لثه و یا پوسیدگی دندان را نخواهند داشت.

از سوی دیگر، دهانشویه‌های درمانی می‌توانند پلاک‌ها، التهاب لثه، پوسیدگی دندان و بوی بد دهان را کاهش دهند. برخی از دهانشویه‌های درمانی حاوی عواملی هستند که یا با باکتری‌های تولید کننده‌ی بوی بد دهان مقابله می‎‌کنند یا از طریق شیمیایی باعث غیرفعال شدن ترکیبات تولید کننده‌ی بو خواهند شد. دهانشویه‌های درمانی حاوی فلوراید قادر به جلوگیری از پوسیدگی دندان یا کاهش میزان آن نیز خواهند بود.

کدامیک را باید اول انجام داد، مسواک زدن، استفاده از نخ دندان یا مصرف دهانشویه؟

مادامی که شما امر مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و استعمال دهانشویه را بطور کامل انجام می‌دهید و از محصولاتی با کیفیت برای این کار استفاده می‌کنید، ترتیب استفاده از آن‌ها اهمیتی ندارد. قبل از مصرف دهانشویه برچسب شرکت تولید کننده‌ی آن را مطالعه کنید تا در مورد چگونگی و زمان استفاده از آن اطلاعات لازم را بدست آورید.

در چه سنی یک کودک می‌تواند از دهانشویه‌‌های فلورایدی استفاده کند؟

استفاده از دهانشویه‌های حاوی فلوراید برای کودکان شش سال و کوچکتر، به دلیل اینکه احتمال فرو دادن آن وجود دارد، اصلاً توصیه نمی‌شود. همواره قبل از مصرف دهانشویه، برچسب شرکت تولید کننده‌ی آن را مطالعه کنید، تا از اقدامات احتیاطی و سن مجاز مصرف محصول اطلاع پیدا کنید و با دندانپزشک خود نیز مشورت کنید. مطالعات بالینی نشان می‌دهد که استفاده‌ی منظم از دهانشویه‌های حاوی فلوراید (روزانه یا هفتگی، بسته به نوع دهانشویه) می‌تواند آثار محافظتی بیشتری نسبت به خمیر دندان‌های فلورایدی در برابر پوسیدگی‌های دندان‌ها، داشته باشد.

  • اشتراک گذاری:

6 دیدگاه

دیدگاه خود را درج کنید