دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. جراحی لثه با لیزر؛ مزایا و هزینه

جراحی لثه با لیزر؛ مزایا و هزینه

  • دی 5, 1395
  • 0 لایک
  • 40 بازدید
  • 0 دیدگاه

دنداندندان پزشکان برتر تهران

[table id=3 /]

همانند عمل لیزیک برای درمان چشم‌ها، عمل جراحی لثه با لیزر نیز مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا است. کاربرد لیزر در دندانپزشکی یک پیشرفت غیرمنتظره در جراحی بیماری‌های مرتبط با لثه است زیرا عملی است کم‌تهاجمی که جراحی‌های همراه با شکافتن و بخیه کردن را حذف کرده است. امروزه ما به جای برش بافت عفونی، در بیشتر مواقع قادر به بازسازی بافت متصل به ریشه دندان و استخوان هستیم.

چگونه لیزر لثه انجام می‌شود؟


لیزر پالسی Nd:YAG برای انجام عمل جراحی زیبایی لثه به کار می‌رود. این دستگاه شامل اتم‌های نئودیمیوم (Nd) است که در کریستال گارنت ایتریم آلومینیوم توزیع شده است. زمانی که نئودیمیوم با تکانه‌های الکتریکی تحریک می‌شود، اشعه مادون قرمز با طول موج (رنگ) دقیق 1064 نانومتر منتشر می‌شود. اشعه لیزر از یک فیبر اپتیکی بسیار کوچک ارسال می‌شود و طول آن به اندازه 3 برابر موی انسان است که دقیقاً در بافت مورد نظر تابانده می‌شود. رنگ نور از طریق سلول‌هایی مانند نور خورشید که از پنجره تابیده می‌شود بوده و پیگمنت‌های تیره باکتریایی که دلیل بروز بیماری پریودنتیت هستند را تبخیر می‌کند.

مزایای انجام عمل لیزر لثه


برای بسیار از بیماران مبتلا به بیماری‌های لثه، جرم‌گیری و درمان ریشه کافی نیست و برش‌های معمول و عمل‌های بخیه‌ای درمان‌های بیش از اندازه‌ای هستند. جراحی لثه به وسیله لیزر، روشی مدرن جهت حفظ دندان‌های مبتلا به بیماری‌های پیشرفته لثه برای افرادی است می‌خواهند دندان‌های خود را حفظ کنند و در عین حال تمایلی هم به انجام عمل‌های جراحی متداول ندارند. امروزه ما می‌توانیم دندان‌هایی که در گذشته باید کشیده می‌شدند را حفظ کنیم. برای بسیاری از بیماران، جراحی لثه با لیزر گزینه واقع‌بینانه‌ای با نتایج قابل ‌قبول است.
capture

علاوه بر مزایای بالینی، جراحی لثه با لیزر درد، خونریزی، حساسیت ریشه بسیار کمتری داشته و تورم و طول مدت بستری شدن پس از عمل جراحی در آن حداقل است. ما می‌توانیم فقط در یک جلسه درمانی به تمام مزایای جراحی لثه دست یابیم و با لیزر درمانی درد جرم‌گیری را نیز از بین ببریم. این کار باعث شده تا انجام این عمل جراحی برای بیمارانی که از شکافته شدن و پوسته‌پوسته شدن لثه می‌ترسند روشی مناسب باشد.

یکی دیگر از مزایای جراحی لثه با لیزر، اثر ضد باکتریایی است که باعث ضدعفونی شدن پاکت‌های پریودنتال می‌شود. این لیزر مشخصاً پیگمنت‌های باکتریایی سیاه پاتوژنیک را مورد هدف قرار می‌دهد و این باکتری‌ها را به صورت ایمن تبخیر می‌کند زیرا سرعت بسیار زیاد پالس که یک به ده هزارم ثانیه است باعث سرد شدن 99.8% از بافت‌ها در لحظه می‌شود.

انجام عمل جراحی لثه با لیزر برای چه کسانی مناسب است؟


دندانپزشکی با لیزر باعث کاهش بیشتر پاکت پریودنتال و کنترل آنتی‌باکتریایی بیماران با مشکلات زیر می‌شود:

  • عفونت‌های لثه‌ای مقاوم که لیزر همراه با آزمایش‌های میکروبیولوژیکی برای آنها به کار برده می‌شود.
  • درمان‌های قبلی لثه
  • عمق پاکت‌های 5 و 6 میلی‌متر باشد.
  • پاکت پریودنتال پیشرفته و غیرقابل جراحی
  • شکستگی پاکت پریودنتال در خلال نگهداری
  • بیماری‌ها
  • نگرانی‌های سنی
  • نگرانی‌های هیجانی و احساسی مانند ترس از جراحی
  • رشد بیش از اندازه لثه به دلیل مصرف دارو (مانند دیلانتین، سیکلوزپورین، مسدود کننده‌های کانال کلسیم) یا ارتودنسی.

لیزر درمانی لثه؛ مرحله به مرحله


lsd1

  1. دندانپزشک از ابزار دندانپزشک برای معاینه پاکت‌های پریودنتال برای آسیب‌های بافتی استفاده می‌کند.
  2. لیزر دندانی برای هدف قرار دادن باکتری‌ها و بافت‌های مریض داخل پاکت‌های پریودنتال مورد استفاده قرار می‌گیرد و آن‌ها را به سرعت از بین می‌برد. این ابزار منحصر بفرد مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا فقط نواحی بیمار را هدف قرار داده و بافت‌های سالم را نادیده می‌گیرد. این روش درد را به شدت کاهش می‌دهد.
  3. برای رهایی از جرم‌ها یا کلکیولوزهای روی دندان و زیر لثه، دندانپزشک از اولترا سونیک بالارونده همراه با لیزر استفاده می‌کند که می‌تواند برای شکست جرم‌ها و تبدیل آنها به ذرات ریزتر که راحت‌تر از بین می‌روند مؤثر باشد.
  4. مرحله بعدی محافظت از دندان و لثه از عفونی شدن دوباره پس از انجام عمل جراحی می‌باشد. لیزر برای تحریک یک استخوان کوچک و خونریزی تا زمانی که لخته‌های کوچک خون در اطراف دندان‌ها شکل بگیرند به کار برده می‌شود. این موانع طبیعی برای دور نگه داشتن جرم‌ها پس از بهبودی لثه بسیار مهم است.
  5. برای فراهم آوردن امکان اتصال دوباره بافت سالم لثه به سطح دندان، دندانپزشک از روش فشار آرام استفاده می‌کند ( بدون نیاز به بخیه) و خود بدن به بهبودان کمک می‌کند.
  6. مرحله نهایی تنظیم دوباره فک و اطمینان از این که دندان‌های به صورت مرتب و ردیف در لثه ثابت شده‌اند می‌باشد. این فاز برای بیمارانی که قسمتی از استخوان خود را از دست داده‌اند از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا برخی نواحی خاص ممکن است در معرض ترومای شدیدتری قرار گیرند.

پس از عمل جراحی لثه با لیزر


علاوه بر این که خود عمل، راحت نیست، شما بلافاصله پس از عمل به مدت چند روز دچار درد و تورم در لثه خواهید بود. از پک یخ برای کاهش تورم در ساعات پس از عمل استفاده کرده و صرفاً برای چند روز اول پس از انجام عمل غذاهای نرم استفاده کنید. پریودنتیست ممکن است داروهای ضددرد و آنتی بوتیک برای اطمینان از دوران بهبودی بدون عوارض را تجویز کند. محل عمل جراحی را تمیز نگه دارید و در صورتی که بخیه‌هایی دارید که باید کشیده شوند پس از زمان مقتضی به مطب پریودنتیست مراجعه کنید.

هزینه‌های انجام عمل جراحی لثه با لیزر


هزینه جراحی لثه با لیزر به شرایط و نیاز بیمار بستگی دارد و دندانپزشک معمولاً قبل از انجام معاینات مبلغی را مشخص نمی‌کند. این روش درمانی می‌تواند ارزان‌تر از روش‌های جراحی قدیمی باشد البته در این روش نیاز به ویزیت‌های کمتر و داروهای کمتر است.

خطرات احتمالی جرحی لثه با لیزر


با این وجود؛ برخی از خطرات احتمالی در به کارگیری لیزر برای درمان بیماری‌های لثه وجود دارد. یکی از این واقعیت‌ها این است که شما انسان هستید. اگر دندانپزشک از طول موج یا قدرت نامناسب استفاده کند می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی بیشتر بافت‌های لثه شود. برخی نگرانی‌ها هم در میان ارائه‌دهندگان وجود دارد که تبلیغات، این عمل را بیش از آن چیزی که هست نشان می‌دهند.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید