دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. بوی بد دهان؛ علت، رفع و درمان آن

بوی بد دهان؛ علت، رفع و درمان آن

  • آذر 14, 1395
  • 0 لایک
  • 47 بازدید
  • 10 دیدگاه

جهت مشاهده لیست بهترین دنداندندان پزشکان تهران کلیک کنید

بوی بد دهان (Bad breath)، بدان معنی است که نفس شما بوی نامطبوعی دارد و افراد دیگر هنگام صحبت کردن و یا نفس کشیدن شما متوجه آن می‌شوند. تعداد دقیق افراد مبتلا به بوی بد دهان مشخص نیست، اما این یک عارضه شایع در میان مردم است. در اغلب موارد، بوی بد مداوم دهان (هالیتوزیس) ناشی از تجمع پلاک‌ (باکتری) در داخل دهان است. رعایت بهداشت دهان غالباً این مشکل را برطرف خواهد کرد. سایر علل بوی بد مداوم دهان نادر است.

علل بوی بد دهان


عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

شایع‌ترین علت بوی بد دهان در کودکان و بزرگسالان، وضعیت نامناسب بهداشت دهان و دندان است. باکتری‌هایی که در داخل دهان تجمع می‌یابند، می‌توانند گازهای بد بویی را تولید کنند.
اگر شما دندان‌های خود را به طور منظم مسواک زده و نخ دندان بکشید، هر گونه مواد غذایی که بین دندان‌های شما باقی مانده به همراه باکتری‌هایی که عامل بوی بد دهان هستند، از دهان شما زدوده می‌شوند.
شما باید به طور منظم چک آپ دندان خود را انجام دهید، تا هرگونه مشکلات بهداشت دهان و دندان در مراحل اولیه آن تشخیص و سپس تحت درمان قرار گیرد.

مواد غذایی و نوشیدنی‌ها

خوردن غذاهای با طعم و بوی قوی، از قبیل سیر، پیاز و ادویه جات، به احتمال زیاد موجب بوی بد دهان می‌شوند. همچنین نوشیدنی‌هایی با طعم و بوی تند مانند قهوه و الکل می‌توانند علت بوی بد دهان باشند.
بوی بد دهان ناشی از مواد غذایی و نوشیدنی، معمولاً موقتی است و شما اغلب می‌توانید با اجتناب از خوردن و یا نوشیدن این نوع مواد غذایی، از بوی بد دهان خود پیشگیری کنید. بهداشت مناسب دهان و دندان نیز به رفع این مشکل کمک خواهد کرد.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یکی دیگر از علت‌های بوی بد دهان است. سیگار کشیدن علاوه بر ایجاد بوی بد دهان، موجب لکه‌هایی بر سطح دندان‌ها و تحریک لثه‌های شما شده و حس چشایی شما نیز را کاهش می‌دهد.
مصرف سیگار همچنین می‌تواند بیماری لثه را که یکی دیگر از علل عمده بوی بد دهان است، به طور قابل توجهی تشدید و تقویت کند.

رژیم لاغری شدید

رژیم‌های کم کالری و حاوی کربوهیدرات کم و نیز روزه گرفتن یکی دیگر از علت‌های احتمالی بوی بد دهان است. این رژیم‌ها باعث می‌شوند در بدن شما چربی‌های اضافی شکسته شده و مواد شیمیایی به نام کتون را تولید کنند. این ماده می‌تواند موجب بدبو شدن نفس شما گردد.

مصرف برخی از داروها

برخی از انواع داروها نیز می‌تواند موجب بوی بد دهان شما شود. این داروها شامل:

  •  نیترات: این دارو گاهی برای درمان آنژین صدری (درد قفسه سینه ناشی از محدودیت خون‌رسانی به قلب) استفاده می‌شود.
  •  برخی از داروهای شیمی درمانی
  •  داروهای آرام‌بخش (فنوتیازینها)

عوارض پزشکی

در موارد نادر، بوی بد دهان ممکن است با عوارض خاص پزشکی ایجاد شود. در عارضه خشکی دهان (زروستومیا)، جریان و ترکیبات بزاق ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.
گاهی اوقات منشاء خشکی دهان می‌تواند مشکل غدد بزاقی و یا تنفس از طریق دهان به جای بینی باشد.
در برخی موارد، عوارض دستگاه گوارشی نیز می‌تواند باعث بوی بد دهان شود.
دیگر عوارض پزشکی که می‌تواند موجب بوی بد دهان شود، عبارتند از: دیابت و عفونت‌های ریه، گلو، بینی و یا برونشکتازی، برونشیت، التهاب لوزه‌ها و سینوزیت.

باکتری‌های روی زبان، عفونت دهان و پوسیدگی دندان نیز از دیگر علل بوی بد دهان در کودکان و بزرگسالان می باشد.

چگونه می‌توانید از بوی بد دهان خلاص شوید؟


درمان اصلی بوی بد دهان که منشاء آن در داخل دهان است، رعایت بهداشت دهان و دندان می‌باشد. برای این هدف، تصمیم جدی بگیرید و بهداشت دهان و دندان (به طور خاص، مسواک زدن دندان‌ها و تمیز کردن بین دندان‌ها را به صورت یک عادت همیشگی انجام دهید.

مسواک زدن دندان‌ها

2

دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. از یک مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. سر مسواک شما باید آنقدر کوچک باشد که بتوانید به تمام مناطق دهان دسترسی داشته باشید. مسواک زدن شما باید حداقل دو دقیقه طول بکشد و تمام مناطق (داخل، خارج و سطوح جویدن دندان‌ها) را در بر بگیرد. هنگام مسواک زدن، به مرز دندان با لثه توجه خاصی داشته باشید. هر 3-4 ماه از یک مسواک جدید استفاده کنید.

تمیز کردن بین دندان‌ها

3

پس از مسواک زدن، عمل تمیز کردن بین دندانها را یک بار در روز (به طور ایده‌آل دو بار در روز) انجام دهید. این عمل موجب زدودن پلاک از بین دندان‌های شما می‌شود. افراد معمولاً برای انجام این کار از نخ دندان استفاده می‌کنند. اما برخی از مطالعات نشان می‌دهد که عملکرد برس کوچک بین دندانی ممکن است بهتر از نخ دندان باشد. هدف اصلی، تمیز کردن پهلوی دندان‌‌ها و مناطقی است که با مسواک قابل دسترسی نیستند و همچنین تمیز شدن فضاهای بین دندانی است.

مواد غذایی و نوشیدنی‌ها

4

  • میزان مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید. مخصوصاً از مصرف غذاهای شیرین در میان وعده‌ها خودداری کنید.
  • سعی کنید تماس میزان اسید با دندان‌های خود را کاهش دهید. بنابراین، نوشابه‌های گازدار (از جمله آب‌های گازدار) و آب میوه را محدود کنید، زیرا این نوشیدنی‌ها معمولاً اسیدی هستند. بهتر است خودتان را فقط به نوشیدن یک نوشیدنی گازدار یا آب میوه در روز محدود کنید. در غیر این صورت، نوشیدنی‌هایی که بسیار کمتر اسیدی هستند، مانند آب، شیر، چای، یا قهوه (بدون شکر) را انتخاب نمایید.
  • هر گونه نوشیدنی اسیدی، مانند نوشابه‌های گازدار و آب میوه را به سرعت بنوشید و آن را در داخل دهان خود نچرخانید و یا نگه ندارید.
  • دندان‌های خود را حداقل یک ساعت پس از خوردن یا نوشیدن هر چیزی به ویژه غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی مسواک بزنید. (به دلایل بالا مراجعه کنید.)
  • دندان‌های خود را بلافاصله پس از استفراغ مسواک نزنید، زیرا استفراغ حاوی اسید معده است.

استفاده از دهان‌شویه

5

هر روز از دهان‌شویه استفاده کنید. مواد شیمیایی موجود در دهان‌شویه، باعث کشته شدن میکروب‌ها (باکتری) و / یا خنثی کردن هرگونه مواد شیمیایی ایجاد کننده بوی بد دهان می‌شوند. توصیه کردن مؤثرترین نوع دهان‌شویه دشوار است. تعدادی از آزمایشات بالینی نشان داده است که مواد مختلف دهان‌شویه‌ها به خوبی بوی بد دهان را کاهش می‌دهند. این مواد عبارتند از کلرهگزیدین، ستیل پیریدینیوم کلراید، دی اکسید کلر، کلرید روی و تریکلوزان. دهان‌شویه‌های مختلفی که تهیه می‌کنید، معمولاً حاوی یکی از این مواد (یا بیشتر) به علاوه مواد مختلف دیگر هستند.

تمیز کردن زبان

6

هر روز عقب زبان خود را تمیز کنید. برخی از افراد این کار را با یک مسواک نرم آغشته به دهان‌شویه (بدون خمیر دندان) انجام می‌دهند. یک راه ساده‌تر و بهتر، خرید یک لیسه پلاستیکی ویژه زبان‌ از داروخانه است. شما باید آن را تا آنجا که می‌توانید در عقب زبان خود قرار دهید و سپس برای تمیز کردن زبان خود از لایه‌های مواد غذایی، آن را به آرامی رو به جلو بمالید.

جویدن آدامس

7

برخی از افراد بعد از هر وعده غذایی، آدامس‌های بدون قند می‌جوند. مشخص نیست که جویدن آدامس چگونه به کاهش بوی بد دهان کمک می‌کند، اما آدامس تولید بزاق را افزایش می‌دهد. بزاق با شستشوی دهان به تمیز کردن هرگونه ذرات باقی مانده از غذا کمک می‌کند.

دندان مصنوعی و بوی بد دهان

شما ممکن است دندان‌های مصنوعی خود را به درستی تمیز نکنید. در مورد تمیز کردن دندان‌های مصنوعی با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

سایر نکات کلی

8

موارد دیگری که برای حفظ دندانها و لثه‌های سالم اهمیت دارد، عبارتند از:

  • اگر سیگار می‌کشید، سعی کنید آن را ترک کنید. سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهد.
  • اگر کودک شما به دارو نیاز دارد، تا حد ممکن از داروهای بدون قند استفاده کنید.
  • چک‌آپ دندان‌های خود را به طور منظم در فواصل توصیه شده توسط دندان‌پزشک (به طور معمول حداقل یک بار در سال) انجام دهید. دندان‌پزشک می‌تواند تجمع پلاک‌ها و باکتری‌ها را شناسایی نموده و رسوبات سخت دندان (tartar) و جرم دندان (Calculus) را از بین ببرد. با انجام چک‌آپ منظم می‌توانید بیماری لثه را در مراحل اولیه تشخیص داده و با درمان، از بدتر شدن آن جلوگیری کنید.
  • اشتراک گذاری:

10 دیدگاه

دیدگاه خود را درج کنید