ویتامین و مواد غذایی برای سلامتی دهان و پیشگیری از پوسیدگی دندان

1
به این مطلب نمره دهید

بدون شک رژیم غذایی و غذاهایی که در آن گنجانده می‌‌شود می‌‌توانند بر سلامت دندان‌های شما تاثیرات مثبت یا منفی بگذارند. از آنجایی که دندان‌ها بخش زنده و فعال دهان محسوب می‌‌شوند مراقبت کردن از آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. خوردن برخی از مواد غذایی خاص می‌‌تواند به بهبود سلامت دندان‌های شما کمک کند حال آنکه خوردن برخی دیگر از قبیل مواد خوراکی شیرین می‌تواند به دندان‌های شما آسیب برساند. در حقیقت علائم و نشانه‌های تغذیه نامناسب و رژیم غذایی اشتباه در دهان و دندان خود را نشان می‌دهد. اگر شما به طور مداوم از خوراکی‌هایی استفاده می‌کنید که باعث آسیب رساندن به دندان‌های شما می‌شوند به طور مکرر دچار پوسیدگی دندان ، خونریزی لثه، حساسیت دندان ، و شکستگی دندان لینک به مقاله شکستن دندان خواهید شد. به این ترتیب بهتر است از مواد غذایی سودمند که باعث تقویت دندان‌های شما می‌شوند و طول عمر آنها را افزایش می‌دهند استفاده کنید.

 ویتامین‌هایی که دهان شما به آن نیاز دارد شامل چه مواردی است؟


2

برخی از ویتامین‌هایی که برای حفظ سلامت دهان و لثه ضروری هستند به شرح زیر می‌باشند:

 ویتامین D

 این ویتامین به بدن کمک می‌کند بتواند به جذب کلسیم بپردازد و به این ترتیب تراکم استخوان افزایش پیدا کند. به این ترتیب دریافت ویتامین دی به اندازه کافی و جذب کلسیم به مقدار مناسب نقش مهمی را در حفظ سلامت بدن ایفا می‌کند. به طور طبیعی هنگامی ‌که بدن را در مقابل نور خورشید قرار می‌گیرد شروع به ساختن ویتامین دی می‌کند اما معمولا ویتامین دی در خوراکی‌هایی از قبیل ماهی‌های روغنی، تن ماهی و قارچ نیز وجود دارد. شما می‌توانید از پزشک خود در خصوص فهرست مواد غذایی و خوراکی‌هایی که با ویتامین دی غنی شده‌اند از قبیل شیر، پرتقال و غلات سوال بپرسید.

ویتامین K

 می‌توان از این ویتامین تحت عنوان یک سپر دفاعی یاد کرد زیرا این ویتامین به رفع موادی می‌‌پردازد استخوان آسیب می‌رساند. این ویتامین همچنین به بدن برای تولید استئوکلسین کمک می‌کند، استئوکلسین پروتئینی است که از قدرت و استحکام استخوان محافظت می‌نماید. کمبود ویتامین k باعث می‌‌شود که توانایی بدن برای ترمیم نقاط مختلف آسیب دیده کاهش پیدا کند و شما به راحتی دچار خونریزی شوید. مصرف سبزیجات برگ سبز از قبیل کلم پیچ، کلم برگ و اسفناج می‌‌تواند به افزایش سطح ویتامین k در بدن کمک کند کلم بروکلی، جعفری و کلم بروکسل نیز سرشار از ویتامین k هستند.

ویتامین C

 این ویتامین می‌‌تواند به تقویت لثه و بافت های نرم دهان شما کمک کند. ویتامین می‌‌تواند از بروز التهاب لثه که مرحله اولیه بیماری لثه است جلوگیری کند. این ویتامین در پیشگیری از لق شدن دندان نقش مهمی را ایفا می‌کند. همان گونه که می‌دانید مرکبات از قبیل پرتقال سرشار از ویتامین c هستند. این ویتامین در سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز به وفور یافت می‌شود.

 ویتامین  A

 این ویتامین به حفظ سلامت غشای مخاطی کمک می‌کند، از خشکی دهان جلوگیری می‌کند و باعث تسریع فرآیند بهبود دهان می‌شود. افرادی که از ماهی، تخم مرغ، زرده تخم مرغ و جگر استفاده می‌کنند دهان و لثه آنها قوی و سالم است. این ویتامین همچنین در سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم برگ، پرتقال و میوه‌های زرد رنگ، هویج، سیب ‌زمینی شیرین، زردآلو، طالبی و کدو تنبل به وفور یافت می‌شود. این میوه و سبزیجات حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین A  تبدیل می‌شوند.

 از غذاهایی استفاده کنید که از سلامت دندان‌های شما محافظت می‌کنند


 به طور منظم از غذاهای حاوی کلسیم استفاده کنید

3

 اگر چه دندان جزء بافت استخوانی بدن در نظر گرفته نمی‌شود بخش اصلی آن از کلسیم ساخته شده و وجود کلسیم برای حفظ سلامت دندان و لثه ضروری است. کلسیم نقش مهمی را در حفظ سلامت دندان و استخوان‌های فک ایفا می‌کند. استخوان‌های فک به نگه داشتن دندان‌ها در جای خود، جلوگیری از لق شدن آنها، بروز شکستگی و حتی جلوگیری از التهاب لثه کمک می‌کنند. کلسیم عمدتاً در محصولات لبنی از قبیل پنیر یا شیر یافت می‌شود. مصرف روزانه ۲ تا ۳ لیوان شیر می‌‌تواند به حفظ سلامت بدن و تامین کلسیم مورد نیاز آن کمک کند. کلسیم یک یون مثبت است و به این ترتیب به ایجاد محیط قلیایی کمک می‌کند و شرایط مناسبی را برای دندان به وجود می‌آورد. بهتر است روزانه ۳ لیوان شیر ۱ یک تا دو لیوان ماست و مقداری پنیر مصرف کنید.

از مصرف غذاهایی که حاوی مقدار زیادی فیبر هستند غافل نشوید

4

 همانگونه که می‌دانید خوردن سبزیجات و انواع میوه برای حفظ سلامت بدن و تعادل رژیم غذایی اهمیت بسیار زیادی دارد. مصرف این مواد غذایی ارزشمند برای حفظ سلامت دندان‌های شما بسیار عالی است. دو دلیل بسیار مهم وجود دارد که نشان می‌دهد چرا مصرف سبزی و میوه برای حفظ سلامت دندان‌های شما ضروری است. از آنجایی که این مواد غذایی سفت هستند و باید مدت بیشتری جویده شوند فرایند جویدن به ترشح بزاق از غدد بزاق کمک می‌کند که این کار باعث تمیز شدن دندان‌ها و برطرف شدن ذرات مواد غذایی باقی مانده لابلای دندان می‌‌شود. جویدن همچنین باعث تحریک رشته‌های بافت لثه می‌‌شود که به حفظ دندان‌ها درون فک کمک می‌کنند و منجر به تقویت آنها و کاهش میزان حرکت آنها می‌شود. این مواد غذایی همچنین به عنوان یک روش مناسب به تمیز کردن دندان‌ها کمک می‌کنند و باعث برطرف شدن ذرات باقیمانده مواد غذایی بین دندان‌ها می‌شوند. معمولاً دندان پزشکان مصرف انواع میوه و سبزیجات را به همه افراد پیشنهاد می‌کنند تا به این ترتیب دندان‌های آنها تمیز شود و بزاق بیشتری تولید گردد. سعی کنید پس از هر وعده غذایی مقداری کمی‌ میوه یا سبزی مانند سالاد، چند تکه خیار خام، فلفل خام، سیب، و هویج بخورید.

 از منابع پروتئینی که چربی کمی دارند استفاده کنید

 غذاهایی که بر پایه پروتئین قرار دارند از قبیل گوشت مرغ یا استیک یکی از گروه‌های پر اهمیت در هرم غذایی هستند که به حفظ سلامت دندان‌ها کمک می‌کنند. این مواد خوراکی حاوی مقدار زیادی پروتئین و فسفر هستند که برای حفظ سلامت دندان‌ها ضروری می‌‌باشند. فسفر یک نوع ماده معدنی است که به حضور کلسیم ارتباط دارد و به این ترتیب به ایجاد یک شبکه قدرتمند برای حفظ سلامت دندان و جلوگیری از تشکیل بافت استخوانی ضعیف که منجر به بروز پوکی استخوان می‌‌شود کمک می‌کنند. در صورتی که ساختار بافت استخوانی ضعیف باشد و بیمار به کاشت ایمپلنت نیاز پیدا کند جراح دهان و دندان قادر به کاشت ایمپلنت نخواهد بود. به علاوه این مواد غذایی به حفظ ساختار پروتئینی دندان کمک می‌کنند از مینای دندان محافظت می‌نمایند. به این ترتیب به خاطر داشته باشید که در هر وعده غذایی خود از پروتئین استفاده کنید تا بدن شما دچار کمبود نشود. بوقلمون، مرغ، تخم مرغ، محصولات لبنی و گوشت قرمز از جمله محصولات پروتئینی هستند که حاوی مقدار بسیار زیادی فسفر می‌باشند.

آدامس بدون قند بجوید

5

 اگرچه دندان پزشکان به همه افراد توصیه می‌کنند که از خوردن انواع شیرینی اجتناب کنند جویدن آدامس بدون قند می‌‌تواند برای دندان مفید باشد. جویدن یک عدد آدامس بدون قند بعد از هر وعده غذایی می‌‌تواند به حفظ سلامت دندان کمک کند. جویدن آدامس بدون قند نیز مانند خوردن سبزیجات و انواع میوه می‌‌تواند به تحریک غدد درون دهان کمک کند و به این ترتیب ذرات مواد غذایی باقی مانده بین دندان و اسید موجود در دهان که باعث آسیب رساندن به دندان می‌‌شود از بین می‌روند. البته بهتر است بدانید که برخی از آدامس‌های بدون قند و با یک نوع شیرین کننده مصنوعی که زایلیتول نام دارد شیرین می‌‌شوند که این ماده به طور طبیعی به از بین بردن و کاهش تعداد باکتری‌های دهان کمک خواهد کرد. بهتر است پس از هر بار غذا خوردن آدامس بدون قند بجوید و سپس دندان‌های خود را مسواک بزنید زیرا اسیدی که پس از غذا خوردن در دهان به وجود می‌آید و باعث آسیب دیدن دندان می‌‌شود با جویدن مواد خوراکی از بین خواهد رفت. سعی کنید به جای آدامس‌های میوه‌ای از آدامس نعنایی استفاده کنید زیرا گاهی اوقات آدامس میوه‌ای حاوی مقدار زیادی اسید است که می‌‌تواند باعث آسیب دیدگی دندان شود.

 به اندازه کافی آب بنوشید

6

 نوشیدن آب به مقدار کافی برای سلامت بدن ضروری است. نوشیدن آب به تامین مایعات مورد نیاز بدن و همچنین حفظ سلامت دهان کمک می‌‌کند. نوشیدن آب به ویژه آب حاوی فلوراید به حفظ سلامت دندان‌ها کمک می‌کند و همچنین مقاومت آن‌ها را در برابر اسید افزایش می‌‌دهد زیرا اسید می‌‌تواند باعث آسیب دیدگی دندان و پوسیدگی آن شود. سعی کنید حتما روزی ۸ لیوان آب بخورید. شما می‌توانید طعم‌های مورد علاقه خود را به آب اضافه کنید یا چای و قهوه بخورید. اگر از آب خالص استفاده می‌کنید یا منابع آبی حاوی فلوراید در دسترس ندارید و در صورتی که در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار گرفته‌اید بهتر است از مکمل فلوراید استفاده کنید.

 مصرف غذاهایی که به دندان آسیب می‌رسانند را کاهش دهید


اجتناب از مصرف برخی از مواد غذایی می‌‌تواند به حفظ سلامت دهان و دندان کمک کند این مواد غذایی به شرح زیر می‌باشند:

 از مصرف شیرینی‌های سفت خودداری کنید

7

 اجتناب از مصرف شیرینی‌های سفت و خشک یکی از مواردی است که دندان پزشکان برای داشتن دندان‌های سالم به همه افراد توصیه می‌کنند. اگرچه خوردن این شیرینی‌ها بسیار لذت بخش است آثار مخربی را روی دندان به وجود می‌آورند. بزرگ‌ترین مشکلی که در خصوص شیرینی‌های سفت حضور دارد این است که دندان به مدت طولانی با قند موجود در آنها در تماس خواهد بود. به علاوه اکثر افراد عادت دارند که شیرینی را درون دهان خود نگه می‌‌دارند و صبر می‌‌کند تا شیرینی به صورت خود به خود آب شود و از آنجایی که شیرینی‌های سفت بسیار سخت هستند مدت تماس آنها با دندان بیشتر است تاثیر بیشتری را به دندان وارد می‌کنند. اگر علاقه زیادی به خوردن و جویدن این نوع شیرینی دارید باید بدانید که به زودی دندان‌های شما دچار شکستگی و آسیب دیدگی خواهد شد.

 میزان مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند را محدود کنید

8

 اگر حفظ سلامت دهان و دندان اهمیت بسیار زیادی برای شما دارد سعی کنید همانند شیرینی‌های سفت میزان مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند را نیز کاهش دهید. سطح قند و اسید این نوشیدنی‌ها آنقدر زیاد است که می‌‌توانند آسیب‌های کاملاً جدی به دندان وارد کنند. انواع نوشابه‌های رژیمی حاوی اسیدی است که باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شود، نوشابه‌های معمولی نیز حاوی مقدار بسیار زیادی قند هستند. اگر از آبمیوه صنعتی استفاده می‌کنید حتما سطح قند آن را بررسی کنید زیرا حتی آب میوه‌های ۱۰۰ درصد طبیعی به ویژه آب پرتقال در صورتی که به طور مداوم مصرف شوند می‌‌توانند به مینای دندان شما آسیب وارد کنند. این نوشیدنی‌ها حاوی مقدار زیادی اسید هستند و می‌‌توانند مینای دندان را از بین ببرد. از سوی دیگر این آبمیوه‌ها مزایای زیادی نیز دارند و از رشد میکروب یا قلیایی شدن محیط دندان جلوگیری می‌کنند. کاهش میزان مصرف این نوشیدنی‌ها باعث سلامت دندان می‌‌شود و از قرار گرفتن آن در معرض مواد شیمیایی که باعث ضعیف شدن دندان می‌‌شوند جلوگیری خواهد کرد.

از جویدن و خرد کردن یخ خودداری کنید

9

 همه ما به خوبی می‌دانیم که یخ جز مواد غذایی محسوب نمی‌شود اما تعداد زیادی از افراد تمایل زیادی به جویدن یخ دارند اما از آنجایی که جویدن یخ برای دندان‌ها بسیار خطرناک است باید به شدت از جویدن و خرد کردن آن خودداری کنید. ساختار یخ بسیار سخت و متراکم است و جویدن آن و تلاش برای خرد کردن آن با دندان باعث ترک خوردن و شکستگی دندان خواهد شد. به علاوه هنگامی ‌که یخ را خرد می‌کنید ممکن است قطعات تیز آن باعث زخم شدن لثه یا گونه شما شود. اگر به جویدن و یا خرد کردن یخ عادت کرده‌اید هر چه زودتر این عادت را ترک کنید. مکیدن یخ مشکلی را برای شما به وجود نخواهد آمد آورد اما جویدن آن با دندان باعث شکستگی یا لب پر شدن دندان خواهد شد. ترک خوردن مینای دندان باعث بروز حساسیت دندانی خواهد شد.

 در میزان مصرف چای و قهوه دقت کنید

10

 اگرچه مصرف چای و قهوه با مزایای متعددی همراه هستند می‌‌توانند به سلامت دندان‌های شما آسیب برساند بنابراین در مصرف این دو نوشیدنی و موادی که به آنها اضافه می‌کنید احتیاط کنید. چای و قهوه تا حدودی تلخ هستند و به این ترتیب تعداد زیادی از افراد به آنها شکر اضافه می‌کنند تا شیرین شوند که در این حالت سطح تماس دندان و شکر موجود در چای و قهوه افزایش پیدا می‌‌کند و ریسک بروز پوسیدگی دندان بیشتر خواهد شد. چای و قهوه حاوی مقدار زیادی کافئین هستند و در صورتی که پس از سیگار کشیدن و در مقادیر بسیار زیاد مصرف شوند باعث خشک شدن دهان خواهند شد. فقدان بزاق در دهان می‌‌تواند به افزایش و رشد باکتری‌ها در دهان و روی دندان کمک کند. چای و قهوه باعث رنگ گرفتن دندان می‌شود که اگرچه برای دندان ضرر ندارند می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان و ایجاد ظاهری نامناسب شوند.

 در مصرف غذاهای چسبناک احتیاط کنید

11

 مصرف غذاهای چسبناک، در آن گروه از مواد خوراکی قرار دارند که دندان پزشکان به شما توصیه می‌کنند از مصرف آن خودداری کنید. مواد غذایی چسبناک از قبیل میوه خشک یا کارامل یا هرگونه خوراکی شیرین و چسبناک به سطح دندان‌های شما می‌چسبد. تافی، کارامل، شیرینی آدامسی، ویتامین آدامسی، میوه خشک و مواردی از این قبیل برای سلامت دهان و دندان ضرر دارند. این مواد خوراکی که لابلای دندان و روی سطح آن قرار می‌‌گیرند سرعت تشکیل پلاک را افزایش می‌دهند. اگر شما از این مواد خوراکی استفاده می‌‌کنید حتماً از مسواک و نخ دندان برای از بین رفتن ذرات باقی مانده آنها از لابلای دندان‌های خود استفاده کنید.

برای اشتراک گذاری در تلگرام کلیک کنید
0 Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت دنتبوک محفوظ می باشد

Powered by Mehdi Naddaf

Log in with your credentials

Forgot your details?