همه چیز درباره بهداشت و سلامت دهان و دندان کودکان و بزرگسالان

un%d8%b1titled-2
به این مطلب نمره دهید

جهت مشاهده لیست بهترین دندانپزشکان تهران کلیک کنید

داشتن دندان‌هایی سالم و درخشان باعث می‌شود صبح‌ها روز را با انرژی بیشتر شروع کنید و شب‌ها با آسودگی و آرامش به خواب بروید. مراجعه منظم و دوره‌ای به دندانپزشک و رعایت بهداشت دهان و دندان شرط اصلی حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها و برخورداری از بدنی سالم و قوی است که شما را از پردخت صورت حساب‌های متعدد و پرهزینه معاف می‌کند، زیبایی دوچندان به شما می‌بخشد و کمک شایان توجهی در پیشبرد مناسبت‌های اجتماعی روزمره می‌کند. چنانچه از اصول رعایت بهداشت دهان و دندان آگاهی یابید، حفظ سلامت این مرواریدهای درخشان دشوار نخواهد بود. بنابراین مهم‌ترین اصول را در متن پیش رو توضیح می‌دهیم و بایدها و نبایدهای داشتن لبخندی جذاب را بررسی می‌کنیم.

پیام‌های بهداشتی دهان و دندان


رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان کودکان و بزرگسالان احتمال ابتلا به ناراحتی‌های قلبی را افزایش می‌دهد. جرم‌گیری دندان باکتری‌هایی را از بین می‌برد که التهاب و به تبع آن بیماری قلبی ایجاد می‌کنند.

  • دلیل اصلی از دست دادن دندان در کودکان پوسیدگی و در بزرگسالان بیماری‌های لثه است.
  • خوردن میان وعده‌هایی مانند کرفس، هویج یا سیب، غذاهای گیر افتاده بین دندان‌ها را خارج می‌کند.
  • پوسیدگی ناشی از مکیدن شیشه شیر در میان نوزادان شیوه بالایی دارد؛ بنابراین اجازه ندهید فرزندتان با مکیدن شیشه حاوی مایعات قندی، مانند شیر یا آب میوه به خواب برود.

مزایای رعایت بهداشت دهان و دندان


هر روز مسواک زدن دندان‌ها و پاک کردن لثه‌ها و زبان در کنار ویزیت سالانه، انبوهی از باکتری‌ها و میکروب‌هایی را از دندان دور نگه می‌دارد که عامل پوسیدگی دندان، خونریزی لثه و عفونت‌های حفره دهان هستند. رعایت بهداشت دهان و دندان برای حفظ سلامت عمومی بدن، به ویژه در صورت ابتلا به دیابت و ناراحتی‌های قلبی ضروری است. به علاوه داشتن دندان‌های سالم اعتماد به نفس را نیز ارتقاء می‌دهد؛ نوجوانان و بزرگسالانی که به اقتضای شغلشان با افراد بسیاری در ارتباط هستند، به خوبی ارزش لبخند درخشان را درک می‌کنند. به علاوه اهتمام در رعایت بهداشت دهان و دندان از ضرورت انجام درمان‌های پرهزینه و گسترده می‌کاهد.

توصیه‌های مفید برای حفظ سلامت دهان و دندان


مراقبت از دهان و دندان

27

  • دندان‌ها را یک بار شب‌ قبل از خوابیدن و حداقل یک بار دیگر در طول روز با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • بین دندان‌ها را حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید.
  • برای اطمینان از داشتن دهان و نفسی خوشبو، مچ دست را لیس بزنید و آن را پس از خشک شدن بو کنید. بدبو بودن مچ دست نشان دهنده بدبو بودن دهان شما است.
  • دهانشویه را بلافاصله پس از مسواک زدن استفاده نکنید، چون در این صورت تمام فلوراید خمیردندان را پاک می‌کنید.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید تا احتمال لکه شدن دندان‌ها، ابتلا به بیماری‌های لثه و لق شدن دندان‌ها کاهش یابد؛ استعمال دخانیات در موارد شدید ابتلا به سرطان دهان را به دنبال دارد.
  • حتماً خمیردندان فلورایددار مصرف کنید تا مینای دندان‌ها قوی و دندان‌ها در برابر پوسیدگی مقاوم شود.
  • مسواکتان را هر دو تا سه ماه یکبار یا به محض ساییده شدن پرزهای آن عوض کنید.

مراجعه به دندانپزشک

24

  • به طور مرتب در زمان‌های تعیین شده توسط متخصص به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • برخی دندانپزشکان بیمارانی را که نمی‌توانند از خانه خارج شوند یا جراحی سنگین داشته‌اند در منزل معاینه می‌کنند.
  • اگر از رفتن به دندانپزشکی مضطرب می‌شوید، سعی کنید علت این هراس بی‌مورد را پیدا و آن را برطرف کنید.
  • همراهی یک دوست یا گوش دادن به موسیقی می‌تواند به آرام شدن شما کمک کند و حواس‌تان را معطوف موضوعی خوشایند سازد.
  • دندانپزشک غربالگری سرطان دهان را در ویزیت‌های دوره‌ای انجام می‌دهد.
  • متخصص دندانپزشکی توصیه‌های مفیدی را در خصوص پیشگیری از مشکلات دهان و دندان در اختیارتان می‌گذارد.

رژیم غذایی و سلامت دهان و دندان

25

  • جویدن آدامس بدون قند بعد از غذا خوردن، به ویژه خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های قندی، در فاصله زمان بین وعده‌های غذایی از دندان‌ها و لثه‌ها محافظت می‌کند.
  • تا یک ساعت پس از صرف هرگونه خوراکی و آشامیدنی از مسواک زدن خودداری کنید، چون در این زمان مینای دندان نرم است و ممکن است مسواک باعث ساییدگی آن شود.
  • رژیم غذایی متنوع و غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و میوه و سبزیجات تازه از ابتلا به بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کند.
  • خوردن یک تکه پنیر در پایان هر وعده غذایی روشی فوق‌العاده و در عین حال خوشمزه برای کاهش اثر اسیدهای آسیب زننده به دندان است.
  • از مصرف تنقلات بپرهیزید و مایعات و خوراکی‌های قندی را فقط با وعده‌های اصلی غذا میل کنید تا دندان مدت کمتری در معرض حملات اسیدی باشد.
  • اگر ذائقه‌تان شیرین است، سعی کنید شیرینی‌های بدون قند حاوی زایلتول تهیه کنید. زایلتول ماده‌ای مفید برای سلامت دهان و دندان محسوب می‌شود.

سلامت دهان و دندان کودکان

26

  • هر چه فرزندتان مکیدن شیشه شیر را زودتر ترک کند، برای سلامت دندان‌هایش بهتر است.
  • تمام کودکان زیر سه سال باید دندان‌ها را با مقدار اندکی خمیردندان، به اندازه دانه برنج مسواک بزنند که غلظت فلوراید در آن حداقل ppm  ۱۰۰۰ است. غلظت فلوراید در خمیردندان مناسب کودکان بزرگتر از سه سال ۱۳۵۰ تا ۱۵۰۰ ppm است.
  • والدین باید تا سن ۷ سالگی بر مسواک زدن فرزندان خود نظارت داشته باشند.
  • والدین باید فرزندان خود را به محض درآمدن نخستین دندان به دندانپزشکی ببرند تا با صداها، بو و محیط دندانپزشکی آشنا شوند. دندانپزشک ممکن است فلورایدتراپی یا فیشور سیلانت را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک توصیه کند.
  • برای این که کودک مسواک زدن را سرسری نگیرد، مدت زمان مسواک زدن را با ساعت یا خواندن یک آهنگ همزمان با مسواک زدن کنترل کنید.
  • برای این که کودک را به رعایت بهداشت دهان و دندان تشویق کنید، فعالیت‌های بهداشتی را روی نمودار ثبت کنید و به او جایزه بدهید.
  • برای مشخص شدن ناحیه‌هایی که نیاز به مسواک زدن بهتر دارد، از قرص‌های آشکار کننده پلاک دندان استفاده کنید.
0 Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت دنتبوک محفوظ می باشد

Powered by Mehdi Naddaf

Log in with your credentials

Forgot your details?