دنتبوک | dentbook.ir 09209091707
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. تحلیل رفتن لثه و درمان آن با جراحی پیوند لثه چیست؟

تحلیل رفتن لثه و درمان آن با جراحی پیوند لثه چیست؟

  • دی 7, 1395
  • 0 لایک
  • 30 بازدید
  • 1 دیدگاه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

به نمایان شدن ریشه‌های دندان تحلیل لثه گفته می‌شود که احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد و اگر به موقع درمان نشود به از دست دادن دندان می‌انجامد. به علاوه بدون محافظ شدن ریشه‌های دندان حساسیت دندان‌ها به غذاهای سرد یا داغ یا اسیدی را به دنبال دارد که لذت غذا خوردن را از بین می‌برد.

خوشبختانه امروزه دندانپزشکی و مراقبت‌ها و بهداشت دهان و دندان درمان‌های ساده‌تر و  موثرتری را برای رفع مشکل تحلیل رفتن لثه ارائه داده است که در مقایسه با گذشته حتی بر روی بیماران سالمند نیز راحت‌تر انجام می‌شود. پیشگیری و درمان تحلیل لثه در حال حاضر بسیار آسان‌تر است.

علت تحلیل رفتن لثه


tahlillase2

عامل‌های متعددی را می‌توان به عنوان علل تحلیل لثه برشمرد که بعضی از آنها به شرح زیر است:

  • بیماری‌های پریودنتال یا لثوی: این ناراحتی‌ها عفونت‌های باکتریایی لثوی هستند که بافت لثه و استخوان نگهدارنده دندان را تخریب می‌کنند. بیماری لثه دلیل اصلی تحلیل رفتن این بافت به شمار می‌آید.
  • ژن و وراثت: برخی افراد بیش از دیگران مستعد ابتلا به بیماری‌های لثه هستند. بر اساس پژوهش‌های انجام شده سی درصد افراد صرف نظر از میزان مراقبت از دندان‌ها و رعایت بهداشت به بیماری‌های لثوی مبتلا می‌شوند.
  • مسواک زدن خشونت‌آمیز دندان‌ها: اگر دندان‌ها را به روش اشتباه یا به شدت مسواک بزنید، مینای دندان ساییده می‌شود و لثه تحلیل می‌رود.
  • مراقبت نکردن از دندان‌ها: کوتاهی در مسواک زدن، نخ کشیدن و استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال زمینه را برای تبدیل شدن پلاک به جرم مساعد می‌کند. جرم یا تارتار ماده سختی است که بین دندان‌ها جمع می‌شود و فقط دندانپزشک می‌تواند آن را با انجام جرم‌گیری از بین ببرد. جرم دندان در نهایت به تحلیل لثه منجر می‌شود.
  • تغییرات هورمونی: بالا و پایین رفتن سطح هورمون‌های زنانه در دوره‌هایی مانند بلوغ، بارداری و یائسگی دندان‌ها را حساس‌تر و در برابر تحلیل لثه آسیب‌پذیرتر می‌کند.
  • فراورده‌های توتون: احتمال جمع شدن پلاک چسبنده روی دندان‌های مصرف کنندگان دخانیات بیشتر است. زدودن این پلاک چسبنده دشوار است و تحلیل لثه را در پی دارد.
  • دندان قروچه و روی هم ساییدن دندان‌ها: دندان قروچه نیروی بسیار زیادی را به دندان‌ها وارد می‌کند و به تحلیل لثه می‌انجامد.
  • کج شدن دندان یا بی‌نظمی بایت: هنگامی که دندان‌ها به خوبی روی هم قرار نگیرد، نیروی شدیدی به استخوان و لثه وارد می‌شود که به تحلیل رفتن لثه منجر می‌شود.
  • سوراخ کردن لب یا زبان: نگین روی لب یا زبان به لثه‌ها ساییده می‌شود و آنها را به حدی تحریک می‌کند که باعث ساییدگی آن می‌شود.

درمان تحلیل لثه


گام نخست برای درمان تحلیل لثه این است که عامل‌های بروز این مشکل معین شود تا در صورت امکان بتوان آنها را از بین برد یا حداقل کاهش داد. برای مثال دندان‌های کج و نامرتب صاف می‌شود، مصرف دخانیات محدود می‌شود و روش‌های رعایت بهتر بهداشت دهان و دندان آموزش داده و یادآوری می‌شود. دندانپزشک پس از پرداختن به علل بروز مشکل درمان‌های مختلف را برای بهبود و ترمیم ظاهری لثه‌ها انجام می‌دهد:

جرم گیری

دندانپزشک در عمل جرم گیری از ابزار خاصی برای پاک کردن پلاک و جرم جمع شده روی ریشه‌هایی استفاده می‌کند که لثه روی آنها تحلیل رفته است. از این عمل با اصطلاح روت پلنینگ یاد می‌شود.

کاهش عمق پاکت

دندانپزشک یا متخصص لثه بافت لثه آسیب‌دیده را کنار می‌زند، باکتری‌های مضر را از پاکت‌ها خارج می‌کند و سپس بافت لثه را روی ریشه دندان می‌کشد. به این ترتیب پاکت‌ها از بین می‌رود یا کوچک می‌شود.

پیوند لثه

tahlillase1عمل پیوند (گرفت) بافت لثه انواع مختلفی دارد که پرکاربردترین آن به گرفت بافت پیوندی موسوم است. برای بهره بردن از مزایای پیوند لثه ، باریکه‌ای از پوست سقف دهان (کام) بریده و بافت زیر آن، بافت پیوندی ساب‌اپی‌تلیال، برداشته و سپس به بافت لثه اطراف ریشه نمایان شده بخیه زده می‌شود. پوست بلند شده کام پس از برداشتن بافت پیوندی (گرفت) به سر جای خود برگردانده و چسبانده می‌شود. گرفت لثه آزاد نوع دیگری از پیوند لثه است که در آن بافت مستقیماً از سقف دهان و نه زیر پوست گرفته می‌شود. چنانچه بافت لثوی کافی در اطراف دندان درگیر وجود داشته باشد، دندانپزشک پیوند را از نزدیک دندان می‌گیرد و بافت را از سقف دهان جدا نمی‌کند. این عمل گرفت پدیکل نامیده می‌شود.

بازسازی

در موارد شدید تحلیل لثه استخوان نیز تخریب می‌شود. متخصصین لثه با بهره‌گیری از پیشرفت‌های جدید دندانپزشکی می‌توانند عمل جراحی قرار دادن ماده بازسازی کننده را در ناحیه تحلیل رفتن استخوان انجام دهند تا بافت و استخوان بازسازی شود. سپس بافت لثه اطراف یک یا دو دندان درگیر محکم می‌شود.

تحلیل لثه گاهی به آهستگی و حتی ظرف چندین سال رخ می‌دهد. به همین دلیل در صورتی که درد یا حساسیت بروز نیابد، متوقف کردن روند تحلیل دشوار می‌شود. با این حال اگر متوجه بلندتر شدن دندان‌ها یا بزرگتر شدن فضای بین آنها از پایه شدید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. چون این موارد از نشانه‌های تحلیل رفتن لثه محسوب می‌شود.

پیشگیری از تحلیل لثه


مراقبت از دهان و دندان، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه و مراجعه منظم به دندانپزشک یا متخصص لثه، حداقل دو بار در سال یا در زمان‌های توصیه شده بهترین روش پیشگیری از تحلیل لثه است. اگر لثه تحلیل رفته باشد، دندانپزشک از شما می‌خواهد تا زودتر از شش ماه به کلینیک مراجعه کنید. همواره از مسواک نرم استفاده کنید و از دندانپزشک خود بخواهید روش صحیح مسواک زدن را به شما آموزش دهد. در صورت دندان قروچه کردن یا وجود اختلال‌های بایت عامل تحلیل لثه با دندانپزشک خود درباره اصلاح و رفع این مشکلات صحبت کنید. دیگر روش‌های جلوگیری از تحلیل لثه عبارت است از:

  • ترک سیگار در صورت سیگاری بودن
  • رعایت رژیم غذایی سالم و متعادل
  • تحت نظر داشتن تغییرهای ایجاد شده در دهان و دندان‌ها
  • با مراقبت از دندان‌ها می‌توانید همیشه لبخندی زیبا داشته باشید.

همانطور که می‌دانیم خمیردندان جزئی از برنامه بهداشت دهان و دندان روزانه ما است، امروزه خمیردندان‌های متنوعی در بازار وجود دارد، می‌توانیم با انتخاب مناسب خمیر دندان و مسواک زدن به شیوه صحیح دندان‌هایی زیبا و سالم داشته باشیم و از بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری کنیم.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

  • اشتراک گذاری:

1 دیدگاه

دیدگاه خود را درج کنید